حضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» نماينده مردم شريف استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبري طی سخنانی درباره مجاهدت در راه خداوند متعال با اشاره به آیه ای از قرآن کریم فرمودند:
«وَالَّذينَ جاهَدُوا فينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنينَ». کسانی که در راه ما جهاد کنند ما راه ها را به آنها نشان میدهیم و مسیر را برای آنها هموار میکنیم و خداوند با نیکوکاران است. یعنی کسانی که تنها به خود توجه نمیکنند که خوب زندگی کنند، خیرات و برکات آنها برای جامعه نیز هست و شامل جامعه میشود.
مردم به روحانیت نگاه میکنند و باورهای اعتقادی خود را از ما میگیرند. هر حرکتی که ما انجام بدهیم تأثیرگذار در فکر و فرهنگ جامعه است. اگر روحانیت میخواهد الگو باشد و الگو بماند باید این ویژگیها را رعایت کند. رسول گرامی اسلام (ص) میفرماید حواریون حضرت عیسی (ع) از حضرت عیسی (ع) سؤال کردند ما همنشین چه کسانی شویم؟ عیسی ابن مریم (ع) فرمود: «َمَنْ يُذَكِّرُكُمُ اللَّهَ رُؤْيَتُهُ وَ يَزِيدُ فِي عِلْمِكُمْ مَنْطِقُهُ وَ يُرَغِّبُكُمْ فِي الْآخِرَةِ عَمَلُهُ». زمانی که به چهره او نگاه میکنید به یاد خدا بیفتید، هنگامیکه کنار او می نشینید از محضر او استفاده کنید و به رفتار او که نگاه میکنید شما را مشتاق آخرت کند. آیت الله مشکینی چنین شخصیتی بود؛ در هر جا حضور پیدا میکرد مورد احترام و تکریم بود و لذا مقام معظم رهبری با تکریم از ایشان یاد کردند. در یکی از جلسات خبرگان که بعد از ارتحال این فقیه وارسته در محضر رهبری تشکیل شده بود ایشان فرمود آیت الله مشکینی مصداق کلام امیرالمؤمنین است که میفرماید: «فَالْمُتَّقُونَ فِيهَا هُمْ أَهْلُ الْفَضَائِلِ مَنْطِقُهُمُ الصَّوَابُ وَ مَلْبَسُهُمُ الِاقْتِصَادُ وَ مَشْيُهُمُ التَّوَاضُع».[13] متقین اهل فضل هستند، منطق آنها درست است و زمان شناس هستند. گاهی از اوقات ایشان یک کفش پاره می پوشید و زمانی که به تهران برای دیدار رهبر رفته بودند به ایشان اصرار کردند که کفش خود را عوض کنند. ایشان فرموده بود همین برای من مناسب است و آن جا رهبری دستور داده بودند که کفش دیگری در اختیار ایشان قرار بگیرد.
زمانی که لازم است در جبهه حضور پیدا کند، حضور پیدا میکند، زمانی که لازم به نوشتن کتاب است وارد عرصه میشود. ایشان عرب زبان نیست ولی در عین حال که کتاب به زبان عربی می نویسد یک نثر ساده و زیبا دارد و متناسب با نیاز جامعه کتاب می نویسد. ایشان در اواخر شروع کرده بود به نوشتن تفسیر روان برای نسل جوان و ایشان می فرمود مطالب را باید به گونه ای مطرح کرد که نسل جوان جامعه بداند و راه خود را بداند. اگر نسل جوان با معارف قرآن آشنا شد، مسئله دوستی و محبت نسبت به دیگران فراموش میشود و در دام دشمن قرار نمیگیرد، جوانی که پای تفسیر قرآن و کلمات نورانی اهل بیت (ع) نشست، این انسان سراغ بیگانه را نمیگیرد.
ایشان آن چنان به مردم توجه داشتند که همیشه در خطبه های نماز جمعه به مسئولین سفارش میکردند که به مردم رسیدگی کنند.
حوزه ما باید چنین شخصیت هایی را در دل خود رشد دهد که هم برای حوزویان و هم برای دیگران الگو باشد.
دیدگاهها
مجازات شلاق جز در جایی که شرع واجب کرده قابل چشم پوشی است. شلاق را میتوان از تمام جرایم سیاسی و حتی امنیتی حذف کرد چون مصلحت بزرگتری مثل آبروی نظام اسلامی را به خطر میاندازد. با این حال نه مجلس و دولت و نه قوه قضائیه تکاپویی برای تغییر قوانین نداشتهاند. وقتی دست قاضی برای دادن حکم شلاق باز است ممکن است خبر بُهت آوری مثل شلاق خوردن کارگران معدن آقدره به گوش برسد و حیرت و سرخوردگی دوستداران انقلاب و هواخواهان مستضعفین را در بر بگیرد. سوء استفاده دشمنان و رسانههای خارجی هم که نیاز به توضیح ندارد. هیچ منطقی نمیپذیرد کارگری که از سر گرسنگی و بیچارگی اعتراضی میکند و احیانا خطایی مرتکب میشود با شلاق مجازات شود! اگر کسانی این مجازاتهای ترهیبی و ترذیلی (ترساننده و خوارکننده) را درست میدانند بهتر است آن را روی آقازادگان و خواصی که به امنیت و حیثیت کشور ضربه زدهاند اجرا کنند نه مردمان ضعیف و ستمکشی که چیزی برای دفاع از خود ندارند.
خوراکخوان (آراساس) دیدگاههای این محتوا