خطبه های نماز جمعه مورخ 97/05/05

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه‏ های نماز جمعه

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

 

مورخ 97/05/05                                                      خطبه شماره 153

 

 

 

 

خطبه اول

السلام عليکم و رحمت الله و برکاته، السلام عليک يا حجة الله، السلام عليک يا بقية الله في أرضه، السلام علي المهدي الذي وعد الله عز و جل أن يملأ به الأرض عدلاً و قسطاً کما ملئت ظلماً و جوراً

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله نَحْمَدُهُ و نَسْتَعينُهُ و نَسْتَغْفِرُهُ و نَسْتَهْديهِ و نُؤمِنُ بِهِ و نَتَوَکَّلُ عليه و نعوذ بالله من شُرورِ أنفسنا و من سيئات أعمالنا و نشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريک له و نُصَلّي و نُسَلِّمُ علي حبيبه و نجيبه و خيرته في خلقه، حافظ سِرِّهِ و مُبَلِّغِ رسالاته، بشير نعمته و نذير نقمته، سيدنا و نبينا حبيب إله العالمين أبا القاسم محمد و علي آله الطيبين الطاهرين المعصومين المُکَرَّمين الهدات المهديين و اللعن الدائم علي أعدائهم أجمعين من الآن إلي قيام يوم الدين آمين يا رب العالمين

عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله

قال رسول‌الله(ص): «أَيُّهَا النَّاسُ‏ اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِهِ‏ وَ اسْعَوْا فِي مَرْضَاتِهِ وَ أَيْقِنُوا مِنَ‏ الدُّنْيَا بِالْفَنَاءِ وَ مِنَ الْآخِرَةِ بِالْبَقَاءِ وَ اعْمَلُوا لِمَا بَعْدَ الْمَوْتِ فَكَأَنَّكُمْ بِالدُّنْيَا لَمْ تَكُنْ وَ بِالْآخِرَةِ لَمْ تَزَلْ أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ مَنْ فِي الدُّنْيَا ضَيْفٌ وَ مَا فِي أَيْدِيهِمْ عَارِيَّة»[1]

بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می‌کنم، رسول گرامی اسلام در این سخن فرمودند تقوای الهی را آن‌گونه که شایسته است در زندگی‌تان رعایت کنید درراه رضای خدا تلاش و سعی کنید و نکته دیگری که مطرح می‌کند و قابل دقت است این است که مردم بدانید که این دنیا فانی و زودگذر است،‌آخرت باقی و جاودانه است و نکته مهم‌تر این است که برای بعد از مرگ خود آن‌گونه عمل کنید که گویا اصلاً در دنیا نبوده‌اید و همیشه در آخرت بوده‌اید ای مردم هر کس دنیا هست به‌منزله مهمان هست و مهمان یکجا نمی‌ماند و باید بار و رحل خود را ببندد و برود این سخن زیبای نبی گرامی اسلام است.

در خطبه اول سخن ما پیرامون فریضه مهم امر به‌معروف و نهی از منکر بود؛ آخرین سرفصلی که در این رابطه مطرح کردیم تحت عنوان معیار شناخت معروف و منکر بود گفتیم شناخت معیارها به ما به‌عنوان یک ضابطه و قاعده کمک می‌کند که در جای‌جای زندگی‌مان معروف‌ها را بشناسیم منکرها را در جامعه‌مان بشناسیم ما تاکنون موارد متعددی از معیارهای شناخت معروف و منکر در خطبه اول مطرح کردیم آخرین مطلبی که ما در این جمع مطرح کردیم این بود که هر سیاست و برنامه‌ریزی و رفتاری که موجب پیشرفت جامعه اسلامی در بعد مادی و معنوی بشود این به‌عنوان معروف است یعنی کارگزاران جامعه اسلامی در سیاست‌گذاری هایشان، برنامه‌ریزی هایشان و رفتارشان اگر به‌گونه‌ای عمل کنند که سبب پیشرفت جامعه اسلامی بشود هم در بعد مادی و معنوی یک معروف را انجام داده‌اند.

و هرگونه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی که موجبات رکود، سستی، پسرفت و نارضایتی و بدبینی در یک جامعه اسلامی را فراهم سازد، به‌عنوان یک منکر است مواردی را در رابطه با این مسئله مطرح کردیم امروز معیار دیگری را تقدیم محضر شما نمازگزاران می‌کنم.

و آن معیار این است که هرچه در مرحله سیاست‌گذاری، در مرحله برنامه‌ریزی و بالاخره هر اقدامی که در جهت تحقق عدالت اجتماعی در جامعه انجام بگیرد این به‌عنوان معروف است و هر آنچه برخلاف مسئله تحقق عدالت اجتماعی در جامعه بشود یا در جهت تقابل با تحقق عدالت اجتماعی در یک جامعه بشود این به‌عنوان منکر است اگر ما در جامعه‌مان فقر، جهل، ظلم، ستم و تبعیض را مشاهده کردیم این‌ها نشانه امر به معروف در یک جامعه نیست این‌ها می‌تواند مصادیق منکر باشد ما معروف و منکر را نباید در یک مسائل مشخصی خلاصه کنیم. عدالت اجتماعی یک امر فراگیر است تمام وجوه اجتماعی را خواه امور خانوادگی، امور سیاسی، امور فرهنگی و امور اقتصادی را تحت پوشش خودش قرار می‌دهد،‌ عدالت اجتماعی در خانواده، عدالت اجتماعی در مسائل سیاسی فرهنگی و اقتصادی این‌ها ویژگی‌هایی است.

ما به قرآن و کلمات نورانی اهل‌بیت که نگاه می‌کنیم می‌بینیم قرآن در مواردی روی مسئله عدل و عدالت اجتماعی تکیه کرده است «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ»[2] این فرمان خداست که از تک تک مکلفین این مأموریت را خواسته که در یک جامعه به برقراری عدالت اجتماعی همت کنند و گام بردارند یا زمانی که به فلسفه بعثت انبیاء الهی نگاه می‌کنیم «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ»[3] اصلاً فلسفه انبیاء‌ الهی بعد از دعوت به توحید اجرای عدالت است یعنی جامعه آن‌گونه توسط انبیاء الهی تربیت شوند که خود جامعه به سمت قسط و عدل گرایش پیدا کنند «لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» این اهتمامی است که اسلام عزیز ما در رابطه با مقوله عدالت اجتماعی مطرح کرده اینکه حالا معنای عدالت اجتماعی چیست؟ افراد آمده‌اند هرکدام تعریفی ارائه دادند ولی این تعریف‌ها بقول ما جامع‌ومانع نیست هرکدام گوشه‌ای از بحث عدالت اجتماعی را مطرح کرده‌اند،مثلاً عده‌ای آمدند گفتند عدالت اجتماعی یعنی احترام به حقوق دیگران،‌عدالت اجتماعی یعنی رعایت مصالح عمومی در یک جامعه،عده‌ای گفتند عدالت اجتماعی یعنی شناخت حقوقی طبیعی و قراردادهایی که مردم به آن قائل هستند،تأمین نیازهای اجتماعی که مردم بتوانند با یک شرایط مناسبی که حق خودشان می‌دانند و حق آن‌هاست به زندگی‌شان ادامه بدهند بعضی گفتند عدالت اجتماعی عبارت است از یعنی قدر و منزلت هرکسی را شناختن و به گونه مناسب به آن رفتار کردند.

علامه طباطبائی صاحب تفسیر گران‌سنگ المیزان زمانی که در رابطه عدالت اجتماعی سخن می‌گوید تعبیری که ایشان دارد و ترجمان سخن ایشان این است که می‌فرماید عدالت اجتماعی عبارت از این است که با هریک از افراد جامعه بگونه‎ای رفتار شود که مستحق آن هستند و در جایی قرار داده شوند که سزاوار آن هستند و این خصلتی است که فرد فرد مکلفین نسبت به آن مأموریت دارند، همان تعریفی که برای عدل شده «وضع کل شی ءٍ فی موضعه» این تعریفی است که در رابطه با عدالت شده،‌شهید مطهری جمله بسیار مهمی دارد می‌فرماید بود و نبود عدالت اجتماعی در یک جامعه تأثیرگذار است روی اخلاق جامعه عدالت اجتماعی اثرگذار است روی فکر و عقیده جامعه عدالت اجتماعی اثرگذار است روی عمل و رفتار جامعه عدالت اجتماعی اثرگذار است؛ این سخن آیت‌الله شهید مطهری است و عین تعبیر ایشان این است که اگر حقوق مردم محفوظ بماند، تبعیض در یک جامعه نباشد، محرومیت در یک جامعه نباشد، احساس مغبونیت در یک جامعه نباشد ایشان می‌فرماید عقاید مردم، اخلاق پاک مردم،‌ صفای قلب مردم و اعمال خوب جامعه متأثر از وجود عدالت اجتماعی در یک جامعه است،می‌گوید اگر عدالت اجتماعی در یک جامعه بود مطمئن باشید که وقوع معاصی کاهش پیدا می‌کند عقاید ناپاک کمرنگ و کم‌فروغ می‌شود‌و بالاخره در سه مرحله فکر و عقیده و اخلاق و عمل عدالت اجتماعی تأثیرگذار است.

چون بناست این بحث را در هفته‌های بعد هم به فضل پروردگار عالم دنبال کنم انشالله امیدوارم بتوانیم خطوط حرکت نظام اسلامی را در رابطه با عدالت اجتماعی در این جمع نورانی ترسیم کنیم چون دغدغه عالمان دین پیشوایان دین اقامه عدالت اجتماعی است؛ آن سخن سوگمندانه امیرمومنان علی (علیه‌السلام) که فرمود «وَ الَّذِي فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَأَ النَّسَمَةَ لَوْ لَا حُضُورُ الْحَاضِرِ وَ قِيَامُ الْحُجَّةِ بِوُجُودِ النَّاصِرِ وَ مَا أَخَذَ اللَّهُ عَلَى الْعُلَمَاءِ أن لا يُقَارُّوا عَلَى كِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لَا سَغَبِ مَظْلُومٍ لَأَلْقَيْتُ حَبْلَهَا عَلَى غَارِبِهَا»[4] خلاصه‎اش این است که می‌فرماید خدایی که دانه را شکافت و انسان را آفرید اگر این اجتماع نبود و حجت بر من تمام نبود که این‌همه یار و یاور داری، و اگر نبود عهد و پیمانی که خدا با عالمان بسته است که جلوی ستمگری ستمگران و شکم‌پرستی ظالمان را بگیرم و از مظلومان دفاع کنم «لَأَلْقَيْتُ حَبْلَهَا عَلَى غَارِبِهَا» رها می‌کردم خلافت را، ولی چکنم حالا که مسئولیت متوجه من شده توجه مسئولیت باعث می‌شود در یک جامعه اسلامی عدالت اجتماعی برقرار کنم ظالم ظلم نکند، ظالم ستم نکند و از حق مظلوم در یک جامعه اسلامی به زیبایی و شایستگی دفاع بشود.

اِنَّ اللّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الإِحْسانِ وَ إِیتاءِ ذِی الْقُرْبى وَ یَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ الْبَغْیِ یَعِظُکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ.

پروردگارا ما را بیامرز، به اسلام و اسلامیان عزت عنایت بفرما، انقلاب مقدس ما را به انقلاب جهانی مهدی متصل بگردان،‌روح بلند رهبر فقیدمان عالی است اعلی بگردان،‌ به رهبر معظم انقلابمان و سایر مراجع تقلیدمان عزت عنایت بفرما،‌به خانواده مکرم شهیدانمان صبر و اجر کرامت بفرما،‌پروردگارا به این امت ما این ملت همیشه درصحنه ما عزت دنیا و آخرت مرحمت بفرما.

«إنَّ أحْسَنَ الْحَديثِ وَ أبْلَغَ الْمَوْعِظَة کِتابُ اللهِ الْعَزيز»

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم

بسم الله الرحمن الرحيم

إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ

خطبه دوم

السلام علیک یا بنت رسول الله، السلام علیک یا بنت ولی الله، السلام علیک یا بنت موسی بن جعفر، إشفعي لنا في الجنة فإنَّ لک عندالله شأناً من الشأن.

أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

الحمدلله رب العالمین بارئ الخلائق الأجمعین باعث الانبیاء والمرسلین  و نصلی و نسلم  علی  خیرته فی خلقه سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین ابا القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین .

 اللهم صل و سلم علي مولانا أميرالمؤمنين علی بن ابی طالب و علي فاطمة الزهراء سيدة نساء العالمين و علي الحسن و الحسين سيدي شباب أهل الجنة و علي علي بن الحسين زين العابدين و إمام العارفين و علي محمد بن عليٍ الباقر و علي جعفر بن محمدٍ الصادق و علي موسي بن جعفرٍ الکاظم و علي علي بن موسي الرضا المرتضي و علي محمد بن عليٍ الجواد و علي علي بن محمدٍ الهادي و علي الحسن بن علي الزکي العسکري و علي الحجة القائم المهدي حججک علي عبادک و أمنائک في بلادک بهم نَتَوَلّي و من أعدائهم نَتَبَرَّئُ الي يوم القيامه.

عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله؛ «فِي وَصِيَّةِ النَّبِيِّ «ص» لِأَبِي ذَرٍّ عَلَيْكَ‏ بِتَقْوَى‏ اللَّهِ فَإِنَّهُ رَأْسُ الْأَمْرِ كُلِّه‏»[5]

بندگان خدا خودم و شمارا به تقوای الهی سفارش می‌کنم نبی گرامی اسلام در وصیتی که به ابوذر فرمودند: تقواپیشه کن که تقوا سرآمد تمام‌کارهاست و در سخن دیگر فرمود هرکس تقوا نصیبش شده خیر دنیا و آخرت به سمت او سرازیر شده است.

در خطبه دوم به بیان مناسبت‌ها و نکاتی اشاره می‌کنم:

مناسبت اول امروز که روز 5 مرداد هست سالگرد اولین اقامه نماز جمعه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است در سال 1358 که به امر حضرت امام(قدس الله نفسه زکیه) و توسط حضرت آیت‌الله طالقانی در تهران برگزار شد.

قبل از انقلاب در گوشه و کنار کشور به‌صورت محدود نماز جمعه برگزار می‌شد اما شکوهی که امروز ما شاهد آن هستیم در سراسر کشور آن موقع از این خبرها نبود، نماز جمعه جایگاهی رفیع دارد جایگاه تبلور و تجلی عینی دین و سیاست است،‌ نماز جمعه قرارگاه بزرگ فرهنگی جامعه اسلامی ماست،‌ ما امروز شاهد برگزاری حدود 1500 نماز جمعه در سراسر کشور هستیم،‌ من به‌صراحت عرض بکنم یکی از پایگاه‌های رفیعی که در ماندگاری انقلاب ما نقش کلیدی و اساسی داشته همین نمازهای جمعه است،‌دشمنان ما در دوران دفاع مقدس تهدید کردند تهدید به موشک‌باران و بمب باران کردند اما این مردم باصلابت ما در سراسر کشور سنگر پرافتخار نماز جمعه را ترک نکردند و در این سنگر ماندند و به دشمن فهماندند ما اهل ایستادگی و مقاومتیم و در مقابل تهدید دشمن صحنه را به نفع دشمن خالی نمی‌کنیم.

نماز جمعه عامل اجتماع و وحدت امت اسلامی است؛ نماز جمعه مرکز دعوت تقوا است نماز جمعه محل بصیرت بخشی و آگاهی است، و بالاخره نماز جمعه مرکز دعوت به جهاد و دفاع است،‌آفرین بر ملت رشید و قهرمان ما که پیوندی را که با انقلاب بسته‌اند این پیوند را همچنان ادامه می‌دهند،‌من همین‌جا هم تشکر می‌کنم از برادر عزیز و بزرگوارمان که امروز سخنران قبل از خطبه‌های نماز جمعه بودند،‌حضرت حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج‌آقای غفوری که به‌صورت مستوفی با ظرفیتی که در اختیار داشتند به‌عنوان سخنران قبل از خطبه در رابطه با اهمیت و جایگاه نماز جمعه سخن گفتند همین‌جا مناسب است از آنجا که در روز 8 مردادماه سالگرد امام‌جمعه فقید قم راداریم آن فقیه متخلق به اخلاق حضرت آیت‌الله مشکینی(ره) یادی از آن بزرگ کنیم و امروز قبل از نماز جمعه هم جلسه‌ای اعلام شد جامعه محترم مدرسین بیانیه دادند دوستان ما در ستاد برنامه‌ای را تدارک دیدند نمایشگاهی را تدارک دیدند از بستگان حضرت آیت‌الله مشکینی،‌ حضرت آیت‌الله ری‌شهری در اینجا حضور دارند و سایر بستگان این شخصیت بزرگ،‌شخصیتی بود که علم و عمل را توأمان در کنار هم قرار داده بود،‌سالیانی به تحصیل و تدریس پرداخته بود. در دوران مبارزات زندان رفته بود؛ ریاست جامعه مدرسین ریاست خبرگان و امام‌جمعه قم که خطبه‌های دل‌نشین این شخصیت بزرگ هنوز در خاطره‌ها هست خطبه‌های تأثیرگذار این شخصیت هیچ‌گاه فراموش‌شدنی نیست،‌تعبیری رهبر عزیز و فرزانه انقلاب راجع به این شخصیت دارد که تعبیر جالبی است؛ فرمودند ایشان را باید جامع علم و عمل،‌جهاد و زهد،‌تشخیص و سلوک صائب و مستقیم و بدون انحراف معرفی کرد.

درس اخلاق ایشان، تأثیرگذاری ایشان در حوزه علمیه، آثار ایشان و تألیفات ایشان،‌که به ده‌ها جلد می‌رسد امروز گنجینه گران بهائی است که در اختیار فضلای حوزه، اساتید حوزه و در اختیار نسل جوان هست. عاش سعیدا و مات سعیدا.

یادی کنم همین‌جا از مؤسس حوزه علمیه قم مرحوم آیت‌الله‌العظمی شیخ عبدالکریم حائری، نهم همین ماه سالگرد رحلت این بزرگ هست، او در دوران رضاخانی نقش کلیدی ایفاء کرد. این حوزه با این عظمت امروز به خاطر تدبیر عاقلانه و مدبرانه آن شخصیت بزرگ بود که حوزه را از حوادث آن روز حفظ کرد و امروز این حوزه عظیم ما برای جهان اسلام نقش اساسی دارد ، خیرات و برکات این شخصیت بزرگ امروز نصیب همه عالم اسلام است.

یادی هم کنم از شهید مشروطه مشروعه مرحوم آیت‌الله شیخ فضل‌الله نوری، او خود طرفدار مشروطه بود اما نه مشروطه‌ای که غرب‌زدگان دنبال می‌کردند و استعمارگران و لذا به خاطر مقابله با غرب‌زدگان و استعمار، این شخصیت بزرگ که مقلدانی داشت ارادتمندانی داشت اما او را بر بالای چوبه دار بردند و این اولین و آخرین نیست.

شیعه درراه رسالتش شهید داده و همچنان شهید خواهد داد تا درخت تنومند اسلام محفوظ بماند.

اشاره کردند راجع به عملیات مرصاد بعد از قطعنامه 598 در سال 1367 منافقین کوردل با همدستی اربابانشان که امروز هم در دامن همان‌ها هستند با همدستی صدام خواب فتح تهران را دیده بودند، سر پل ذهاب را اشغال کردند اسلام‌آباد غرب را اشغال کردند و درنتیجه این‌ها خواب‌دیده بودند که تهران را هم فتح کنند اما موفق نشدند این‌ها سرکوب شدند و در نتیجه شرایط به‌گونه‌ای رقم خورد که این‌ها پشیمان شدند. مطلبی که می‌خواهم عرض بکنم مطلب مهمی است مسئله دیدار هیات دولت با مقام معظم رهبر عزیز و فرزانه انقلاب. این مسئله روز جامعه ماست، پاسخ به دغدغه‌های امروزی است که در جای‌جای این کشور وجود دارد، من می‌دانم علماء ما بزرگان ما مردم عادی ما بازاریان ما، همه شرایط امروز جامعه موجب دغدغه مندی آن‌ها شده اما موقعی که پای سخنان سکان‌دار بزرگ انقلاب می‌نشینیم احساس آرامش می‌کنیم، سکان‌دار بزرگ انقلاب حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای، رهبر معظم انقلابمان فرمودند شرایطی  که امروز در کشور داریم شرایط خطیری است اما شرایط بحرانی نیست، بن‌بست در کشور وجود ندارد، بعد اضافه کردند و آن نکته زیبا را فرمودند موقعی که مصائب و مشکلی پیش می‌آید در جامعه ما دو نوع برخورد می‌شود داشت با این‌گونه مسائل 1. برخورد بر اساس احساس مسئولیت انسان کار را مضاعف کند و وارد صحنه و میدان بشود 2. برخورد احساس خستگی و افسردگی، نمی‌توانیم و حالت یاس و نومیدی، ایشان فرمودند مسئولینی که می‌توانند پای‌کار بیایند شجاعانه وارد کار بشوند مسئولین بیایند در میدان با مردم حرف بزنند با مردم صحبت کنند کنار مردم قرار بگیرند اما کسانی که خسته‌اند و احساس خستگی می‌کنند این مسئولین بهتر است که صحنه را ترک کنند و زمینه را برای دیگران باز بگذارند و نکته مهمی که رهبری فرمودند باید از زبان مسئولان اقتدار این انقلاب و اقتدار این نظام به گوش برسد ایشان تجلیلی کردند از صحبتی که رئیس محترم جمهور داشتند در مقابل تهدیدهای دشمنان؛ فرمودند این سخن از سر اقتدار یک ملت است که اگر جلوی صادرات نفت ما را بگیرند کسی دیگری نیز نخواهد توانست نفت صادر کند.

رهبری فرمودند مردم را شرطی نکنیم یک روز قضایا را به برجام گره بزنیم و یه روز قضایا را به بسته اروپایی گره بزنیم، این شکلی عمل نکینم که اگر رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا از برجام خارج شد احساس بکنیم همه‌چیز بهم ریخته است. نه این حرفا نیست.

مسئولین بارها تکیه کردند روی داشته‌های داخلی کشور سرمایه‌گذاری کنید چرا به بسته برجام و بسته اروپایی سرمایه‌گذاری می‌کنید و ملت را در یک حالت انتظار قرار می‌دهید که اگر یه اتفاقی افتاد مردم خیال بکنند همه‌چیز ازدست‌رفته است، این شکلی عمل نکنید خبری نیست فرمودند دهه 60 را ما داشتیم سختی آن دهه را ما پشت سر گذاشته‌ایم اتفاقی نیست مردم تحمل می‌کنند تحمل کردند و به فضل پروردگار عالم در مقابل توطئه‌های دشمنان تحمل خواهند کرد.

11 رهنمود جدی رهبری، کارساز برای مشکلات امروز کشور ماست، فرمودند در مسائل اقتصادی فرماندهی واحد باید در مسائل اقتصادی داشته باشیم هرکسی از هر گوشه‌ای اظهارنظری نکند، ویرانگر است، نقشه راه داشته باشیم نه امروز یک سیاست و فردا سیاست دیگر، رسیدگی جدی به مشکلات بانک‌ها و بخش خصوصی دولت در دستور کار قرار بدهد، حضور و مشارکت مردم تقویت بشود؛ مردم را به‌حساب بیارید این مردم‌اند که بار سنگین انقلاب بر دوش آن‌هاست، و بعد فرمودند با متخلف قاطعانه برخورد کنید تعبیر من هست هرکس و در هر جا.

باید دولت اشراف لازم داشته باشد در واردات و صادرات و بعد فرمودند ستاد مبارزه با تحریم باید جدی کار کند، آن‌ها در وزارت خرانه داری آمریکا ستاد تشکیل دادند ما چرا بی‌خیال باشیم این نکته مهم است نسبت به بعضی از مسائل قبل از وقوع آن باید تدبیر اندیشید.

من همین‌جا به‌صراحت عرض می‌کنم نباید در خرمشهر ما، نباید در آبادان ما، نباید در بوشهر ما و مناطق دیگر مردم به خاطر آب اعتراض کنند، کاری که می‌شد و شد تدبیر کنید زودتر از این تدبیر کنید

پیش‌دستانه تدبیر کنید تا کار به اینجا نکشد؛ مردم از شما انتظار همراهی و همدلی دارند مبارزه با فساد را جدی بگیرید مسائل را با مردم در میان بگذارید مردم محرم‌ترین افراد هستند جز آن مواردی که ممکن است دشمن سوءاستفاده کند، بحث اقتصاد مقاومتی را جدی بگیرید چون اگر اقتصاد مقاومتی در جامعه پیاده بشود تلاش دشمن برای تحریم‌ها بی‌نتیجه می‌ماند.

عرضم را به پایان برسانم انشالله امیدوارم این ملت هوشمند ما، این ملت آگاه ما، این ملت بیدار ماتحت تأثیر القائات روزانه دشمن قرار نگیرد و همچنان با قامتی استوار آن‌گونه که سردار سلیمانی‌های ما با دشمن سخن می‌گویند در مقابل دشمن بایستند.

«رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا حَسَنَةً وَفِی الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ»

پروردگارا ما را بیامرز، در فرج مولایمان تعجیل بفرما، به امام راحلمان روح و رضوان عنایت فرما، پروردگارا به رهبر عزیز و فرزانه انقلابمان عزت سلامت طول عمر بابرکت مرحمت بفرما، به نمازگزاران ما عزت عنایت بفرما، توطئه‌های دشمنان ما را به خودشان برگردان، به خانواده مکرم شهیدانمان صبر و اجر کرامت بفرما.

«إنَّ أحْسَنَ الْحَديثِ وَ أبْلَغَ الْمَوْعِظَة کِتابُ اللهِ الْعَزيز»

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿۱ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿۲ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ﴿۳ وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴»



[1]. [1] اعلام الدین فی صفات المومنین ص344.

[2]. نحل 90.

[3]. حدید 25.

[4]. خطبه شقشقیه.

[5]. بحارالانوارج67، ص 289.

Please publish modules in offcanvas position.