مراسم بزرگداشتی به مناسبت ارتحال آیت‌الله عبدالنبی نمازی با حضور حضرت آیت‌الله حسینی بوشهری«دامت برکاته»، اساتید، اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و مجلس خبرگان رهبری و اقشار مختلف مردم در مسجد اعظم حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد.

 


حضرت آیت الله حسینی بوشهری«دامت برکاته» استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در ابتدای درس اخلاق  و تفسیر خود با بیان نکات اخلاقی درباره حرمت آبروی مومن فرمودند: روایت اول: قال مولینا و مقتدینا الإمام الصادق (ع): «لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي بِلَادِهِ خَمْسُ حُرَمٍ؛ حُرْمَةُ رَسُولِ اللَّهِ (ص) وَ حُرْمَةُ آلِ رَسُولِ اللَّهِ (ص) وَ حُرْمَةُ كِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ حُرْمَةُ كَعْبَةِ اللَّهِ وَ حُرْمَةُ الْمُؤْمِنِ»[1].

 

امام صادق (ع) فرموده است که برای خداى متعال در زمین و بلادِ تحت احاطه ذات کبریائی‏ اش، پنج حرمت است که عبارت از حرمت رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلّم، حرمت آل رسول خدا صلى اللّه عليهم، حرمت كتاب خداى عز و جل، حرمت کعبه‏ ی خدا و حرمت مؤمن است.

 

در آستانه دو انتخابات مهم و سرنوشت‏ساز در کشور هستیم و نفس مشارکت مردم در این دو انتخابات با تداوم انقلاب اسلامی گره می‏خورد و رقابت در این عرصه برای بالا بردن مشارکت مردم بسیار ارزشمند است، رهبر معظم انقلاب نیز مشارکت، رقابت، امنیت و سلامت را چهار اصل اساسی انتخابات معرفی کرده است. البته باید توجه داشت که انتخابات آسیب ‏هایی دارد که کم نیست، یکی از آن موارد، این است که با شروع انتخابات، گاهی هوای نفسانی چنان بر انسان مسلط می‏ شود که برای رسیدن به کرسی مجلس یا ریاست جمهوی و امثال آن، به افشا کردن اسرار دیگران می‏پردازد و با آبروی افراد بازی می‏کند تا رقیب خود را تخریب کند و زمین بزند و از این طریق رأی مردم را به سمت خود جلب کند و متأسفانه کسانی که ادعای دیانت دارند نیز گرفتار این فضای مسموم می‏شوند تا جایی که افراد، علاوه بر فضای حقیقیِ جامعه از طریق فضای مجازی نیز حریم خصوصی اشخاص را مورد هجمه قرار می‏دهند و با آبروی افراد بازی می‏کنند. بنابراین، باید حواسمان باشد که حریم‏ها حفظ شود و برای رسیدن خود یا کاندیدای مورد نظرمان، به پست و مقام، حرمت افراد را زیر پا نگذاریم.

 

یکی از مواردی که در روایت مذکور، به آن اشاره شده است، حفظ حرمت رسول گرامی اسلام (ص) است. باید حُرمت رسول اکرم (ص) در بین همه پاس داشته شود. پیامبر اکرم (ص) از جایگاه ویژه‏ای در بین پیامبران الهی برخوردار است و مدال‏هایی که به پیامبر اسلام (ص) داده شده است به کمتر پیامبری داده شده است و آیات زیادی در شأن و منزلت نبی مکرم اسلام (ص) نازل شده است که آیات ذیل از آن جمله‏اند؛

 

«وَ إِنَّكَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظيم»[2]‏؛ و يقيناً تو بر ملكات و سجاياى اخلاقى عظيمى قرار دارى‏.

 

«وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَليظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِك‏»[3]؛ [اى پيامبر!] و اگر درشت‏خوى و سخت‏دل بودى از پيرامونت پراكنده مى ‏شدند.

 

«طه* مَا أَنزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْءَانَ لِتَشْقَى‏»[4]؛ طه! ما قرآن را بر تو نازل نكرديم تا به مشقت و زحمت افتى.

 

دومین موردی که در روایت مذکور، به آن سفارش شده است، نگه داشتن حُرمت آل رسول الله (ص) است که در روایات زیادی به احترام گذاشتن به اهل بیت پیامبر (ع)، محبّت به آنان و حفظ حرمتشان سفارش شده است.

سومین مورد، نگه داشتن حُرمت کتاب خداوند متعال است که در کتب فقهیه به احکام مربوط به قرآن و حفظ حرُمت آن، اشاره شده است و در رسائل عملیه مراجع نیز احکام مربوط به وجوب حفظ حرمت قرآن آورده شده است. حرمت کتاب خدا فقط منحصر به بوسیدن آن، دست گرفتن در هنگام عقد و امثال آن نیست، بلکه یکی از موارد حفظ حرمت کتاب خدا این است که قرآن در همه زندگی ما جاری و ساری باشد و نسبت به آن بی‏اعتنا نباشیم که اگر نسبت به قرآن بی‏اعتنا باشیم، روز قیامت پیامبر اکرم (ص) نزد خداوند متعال از بی‏اعتنایی ما نسبت به قرآن گِله و شکایت خواهد کرد بنابراین، حداقل کاری که انسان نسبت به حفظ حرمت کتاب خدا باید انجام بدهد این است که روزانه مقداری از آیات کتاب الهی را بخواند. خانه‏ای که در آن قرآن خوانده شود، آن خانه برای اهل آسمان می‏درخشد؛ همانند ستارگان آسمان که برای اهل زمین می‏درخشند. پس، انسان باید سعی کند که قرآن را بخواند و به آن عمل کند.

 

چهارمین مورد، حفظ حُرمت خانه خداست.

 

پنجمین مورد، حفظ حُرمت مؤمن است.

 

انسان یک موجود اجتماعی است و جامعه ‏ای که انسان در آن زندگی می‏کند مثل یک خانواده است که پاکی جامعه به پاکی انسان کمک می‏کند و باعث می‏شود که انسان نیز در پرتو جامعه پاک، پاک شود و در مقابل، آلودگی جامعه انسان را آلوده می‏کند. البته انسانی که بتواند در جامعه آلوده، خودش را حفظ کند و آلوده نشود کار خیلی با ارزشی انجام داده است و پاک نگه داشتن خود در چنین جامعه‏ ای از ارزش بالایی برخوردار است.

 

در اسلام با هر کاری که فضای جامعه را آلوده کند به شدّت مبارزه شده است لذا گناهانی از قبیل غیبت، دروغ، تهمت، عیب‏جویی، افتراء و امثال آن فضای جامعه و محیط پیرامون انسان را آلوده می‏کند و این آلودگی محیط، خواه ناخواه انسان را آلوده خواهد کرد. یکی از دستورات الهی حفظ حُرمت و آبروی مؤمن است و آن‏گونه که در بعضی از روایات آمده است حُرمت مؤمن همانند حُرمت کعبه است لذا هر کاری که موجب آزار و اذیّت مؤمن و موجب خشم او شود حرام است چرا که خشم مؤمن، خشم خداست و اگر به مؤمن ظلم شود و با آبروی مؤمن بازی شود ممکن است که آه او دامن ظالم را بگیرد بنابراین، باید مراقب باشیم تا برادر مؤمن ما از دست ما خشمگین نشود.

 

خداوند متعال فرموده است: «لا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلاَّ مَنْ ظُلِمَ وَ كانَ اللَّهُ سَميعاً عَليماً»[5]؛ خدا افشاى بدى‏هاى ديگران را دوست ندارد، جز براى كسى كه مورد ستم قرار گرفته‏ است [كه بر ستمديده براى دفع ستم، افشاى بدى‏ هاى ستمكار جايز است‏] و خدا شنوا و داناست.

 

طبق این آیه شریفه افشای بدی‏های ستمکار جایز است، البته باید توجه داشت که افشای بدی‏های ستمکار باید در همان محدوده ستمی باشد که از او سر زده است و انسان حق ندارد که بدی‏های دیگر او را که به شخص آسیبی نزده است افشا کند.

 

مفضل بن عمرو از امام صادق (ع) نقل کرده است که آن حضرت (ع) فرمود: «مَنْ رَوَى عَلَى مُؤْمِنٍ رِوَايَةً يُرِيدُ بِهَا شَيْنَهُ وَ هَدْمَ مُرُوءَتِهِ لِيَسْقُطَ مِنْ أَعْيُنِ النَّاسِ أَخْرَجَهُ اللَّهُ مِنْ وَلَايَتِهِ إِلَى وَلَايَةِ الشَّيْطَانِ فَلَا يَقْبَلُهُ الشَّيْطَان»[6]؛ هر كس عليه يك مؤمن مطلبى نقل كند كه بخواهد با آن او را بد نام سازد و شخصيتش را از بين ببرد تا بدين سبب از چشم مردم بيفتد، خداوند عزّ و جلّ او را از ولايت خود به سوى ولايت شيطان اخراج كند و شیطان نیز او را نمی‏ پذیرد

 

 

 



[1]. کلینی، محمدبن يعقوب، الکافي (ط- الإسلامیة)، ج8، ص107.

[2]. قلم: 4.

[3]. آل عمران: 159.

[4]. طه: 1و2.

[5]. نساء: 148.

[6]. کلینی، محمدبن يعقوب، الکافي (ط- الإسلامیة)، ج2، ص358.

 

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پیامی ارتحال آیت الله احمد امین شیرازی را تسلیت گفتند

 

به گزارش خبرگزاری حوزه، متن پیام تسلیت حضرت آیت‌الله حسینی بوشهری«دامت برکاته»، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بدین شرح است:

 

انا لله و انا الیه راجعون

 

ارتحال عالم بزرگوار آیت الله حاج شیخ احمد امین شیرازی از اساتید برجسته ادبیات عرب حوزه علمیه قم موجب تألم و تأثر گردید.

 

این روحانی عالیقدر عمر شریف خود را صرف تربیت و تعلیم طلاب علوم دینی کرد و در کنار مجاهدت های علمی و تبلیغی، آثار ارزشمندی به یادگار گذاشت.

 

اینجانب رحلت آن عالم مجاهد را تسلیت عرض میکنم و از خداوند متعال برای آن استاد فاضل، رحمت و مغفرت و برای بازماندگان، وابستگان و ارادتمندان به ایشان، صبر و اجر مسئلت دارم .

 

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه امروز قشر روحانیت مظلوم است، عنوان کردند: فقر مشکلات بسیاری برای طلبه‌ها به وجود آورده است و باید سعی کنیم که در اولیات زندگی نمانند.

 

حضرت آیت‌الله حسینی بوشهری«دامت برکاته»، در دیدار معاون اول رئیس قوه قضائیه و معاونین پیشگیری دادسرای ویژه، اظهار کردند: نفس وجود دادگاه ویژه روحانیت، جنبه پیشگیرانه دارد و موجب صیانت از روحانیت است.

 

همان‌طور که آیات نهی از منکر قرآن کریم در پرهیز دادن از گناه جنبه بازدارندگی دارند، جایگاه دادسرای ویژه موجب می‌شود که افراد بیشتر نسبت به رفتار خود و حفظ زی طلبگی مراعات داشته باشند.

 

نایب رئسی مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در گام نخست باید تدابیری بیاندیشیم که افراد مرتکب جرمی در جامعه نشوند تا نیاز به ورود به دادسرا و دادگاه نباشد، اضافه کردند: اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه به معنای کامل ترویج پیدا کند، موجب پیشگیری از وقوع جرم و رشد و تعالی جامعه خواهد بود.

 

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه رفتار ما انسان‌ها متناسب با جهان ‌بینی ماست، خاطرنشان کردند: باید تلاش ما این باشد که بنیان‌های اعتقادی، اخلاقی و رفتاری که برگرفته از جهان بینی ماست را راجع به عموم جامعه و خصوصا قشر روحانیت تقویت کنیم.

 

ایشان با اشاره به روند پذیرش طلاب جدید گفتند: باید دقت‌های لازم از زمان گزینش طلاب انجام شود و این بخش مهمی از کار برای ورود به حوزه‌های علمیه است.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه در عرصه پذیرش و گزینش هرچقدر درست‌تر اقدام کنیم، خروجی بهتری خواهیم داشت، یادآور شدند: اگر تعداد پذیرش پایین باشد ولی افراد پذیرش شده، بهترین‌ها باشند، موفق خواهیم بود.

 

ایشان با اشاره به اینکه آگاهی بخشی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، بیان کردند: اگر آگاهی بخشی صورت گیرد، بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد و فضای معنوی بیشتر در حوزه‌های علمیه و روحانیت حاکم خواهد شد و در این صورت است که می‌توانند برای جامعه الگو باشند.

 

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه معاونت‌های پیشگیری باید با شناسایی دشمنان، موانع سر راه روحانیت را برطرف کنند، ابراز کردند: دشمن دام‌های بسیاری در اختیار دارد و شناخت توطئه‌های آنان و آگاهی بخشی نسبت به آن‌ها، این معضلات را از بین خواهد برد.

 

پیشگیری دارای دو جنبه است. نخست پیشگیری از وقوع یک جرم و در مرحله دوم، جلوگیری از گسترش جرمی که نشانه‌هایی از آن دیده شده است.

 

رئیس جامعه مدرسین با بیان اینکه امروز قشر روحانیت مظلوم است، عنوان کردند: فقر مشکلات بسیاری برای طلبه‌ها به وجود آورده است و باید در رسیدگی مسائل طلاب، شرائط زندگی آنان را هم در نظر بگیریم و سعی کنیم که در اولیات زندگی نمانند.

 

 

 

 

 

 

سرچشمه‌ی عشق با علی آمده است

 

گل کرده بهشت تا علی آمده است

 

 

شد کعبه حرمخانه میلاد علی

 

 

کز کعبه صدای یا علی آمده است

 

 

پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیتالله حسینی بوشهری «دامت برکاته»

 

 

حضرت آیت‌الله حسینی بوشهری«دامت برکاته»،  نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبری در جلسه شورای اداری استان بوشهر ضمن قدردانی از اقدامات دستگاه قضا در دوره تحول و تعالی، گفتند: قوه قضائیه ملجأ و پناهگاه مردم است؛ قدردانی مردم استان بوشهر از عملکرد مجموعه دادگستری و همچنین تقدیر آنها از اقدامات رئیس کل دادگستری استان بوشهر، نشان‌دهنده گام‌های خوب و مثبت برداشته شده برای حل مشکلات مردم این استان توسط عدلیه است.

 

ایشان با اشاره به حضور همیشگی مردم در صحنه‌های حمایت از انقلاب طی بیش از چهار دهه گذشته، گفتند: به فضل الهی در انتخابات پیش رو که یازدهم اسفندماه برگزار می‌شود نیز شاهد حضور گسترده مردم پای صندوق‌های رأی خواهیم بود.

 

Please publish modules in offcanvas position.