هوای نفس خطرناک‎ترین دشمن بشر است92/05/08

http://h-bushehri.ir/images/slideshow/zaman100.JPGآیت‎الله سید‎هاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه‎های علمیه در دومین شب از لیالی قدر در جمع زائران بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س)، هوای نفس را میل به خواسته‎های کنترل نشدنی معنا کردند وفرمودند: هوای نفس در غرب به انسان بی‎قید نسبت به اخلاق، وجدان و دین گفته می‎شود، نمی‎توان بی‎قید و بند زندگی کرد عالم هستی مقید به قید است.

ایشان ادامه دادند: اگر هوای نفس در جامعه از بین برود حقوق جامعه محفوظ می‎ماند ولی اگر بر جامعه‎ای هوای نفس حاکم باشد افراد به یک‎دیگر ظلم کرده و هر فردی تنها به فکر خود خواهد بود.

امام جمعه قم در ادامه بر یاری و حمایت از همدیگر تأکید کردند و افزودند: در جامعه نباید هوای نفس حاکم شود و افراد همانند دنیای غرب نسبت به یکدیگر بی‎توجه باشند، امروز در خیابان‎های پاریس، لندن و کشورهای مانند آمریکا اگر فردی روی زمین افتاده و درخواست کمک داشته باشد ادبیات آن‎ها این است که مشکل خود او است و باید خودش حل کند.

ایشان ادامه دادند: مشکلاتی همانند فقر، بدهکاری و کم شدن ازدواج که گاهی در جامعه به وجود آمده و بر افراد غلبه می‎کند به سبب عدم نگاه محبت آمیز افرادی است که خدا به آن‎ها نعمت داده است، آرزوهای بلند راه حق را می‎بندد و حق را پشت دیوار نگه می‎دارد.

مدیر حوزه‎های علمیه سراسر کشور با اشاره به آیات قرآن کریم به بررسی حیات طیبه و موانع رسیدن به این حیات پرداختند و بیان کردند: قرآن کریم عمل صالح و ایمان را حیات طیبه می‎داند.

ایشان تصریح کردند: ایمان و عمل صالح باید با یکدیگر باشد تا فرد به حیات طیبه برسد چرا که ممکن است عملی فی حد نفسه صالح باشد ولی از انسان مؤمن سرنزند، اگر عمل صالح با ایمان محقق شود فرد به حیات طیبه می‎رسد.

هوای نفس خطرناک‎ترین دشمن بشر است

ایشان تأکید کردند: خطرناک‎ترین دشمن برای بشر هوای نفس است، هوای نفس ویرانگر بوده و به هیچ احدی رحم نمی‎کند و در صدد گرفتار کردن افراد به گناهان است، حتی این دشمن خطرناک از پیامبران نیز ناامید نمی‎شود ولی چون فضایل انبیا در حد اعلی است نمی‎تواند به آن‎ها آسیب برساند.

معاون جامعه مدرسين حوزه علميه قم قدر را شب مبارزه با هوای نفس دانست و فرمودند: میدان تاخت‎، تاز و جبهه‎گیری هوای نفس در فرمانروای تشریع خدا است وگرنه هوای نفس به فرمانروای تکوینی که مربوط به حیات جسمانی افراد می‎شود کار ندارد، در روایت نقل شده خدا به حضرت موسی(ع) خطاب کرد «یا موسی هیچ چیزی به اندازه هوای نفس در برابر الوهیت من جبهه نمی‎گیرد».

حضرت آیت الله حسینی بوشهری  افزودند: نباید به جوانی و زیبایی خود مغرور شد چرا که هوای نفس همیشه به دنبال افراد است، در برخی مواقع هوای نفس در یک لحظه می‎تواند زندگی مؤمنانه افراد را از بین ببرد از این‎رو قرآن و روایت نسبت به این دشمن خطرناک هشدارهای زیادی دادند، ائمه(ع) در روایت جهاد اصغر را مجروح شدن در جبهه‎ها دانسته و جهاد اکبر را مبارزه و ایستادن در برابر هوای نفس بیان می‎کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این‎که شب قدر باید سبب تحول در زندگی و انتخاب مسیر صحیح از سوی افراد شود، فرمودند: زیستن براساس ارزش‎های دینی و استفاده از فرصت‎های به دست آمده بهترین راه برای جمع شدن بساط هوای نفس است.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.