گاهی عمل، سرنوشت یک جامعه را تغییر می‌دهد.94/11/03

http://bushehri.net/images/zaman0mohammadrezapoor/125.jpgامام جمعه قم، اعمال انسان در زندگی و اثر آن بر جامعه را مهم خواندند و خاطرنشان کردند: گاهی عمل، سرنوشت یک جامعه را تغییر می‌دهد، اگر اهل یک مجموعه تقوا پیشه کنند خدا برکات را از آسمان و زمین نازل می‌کند، اثر عمل گاهی رحمت و برکت را به ‌همراه دارد و گاهی حذف برکات و جایگزین شدن فساد در جامعه است.

انسان معتقد به قیامت به‌ خاطر نرسیدن به منافع دنیا احساس شکست نمی‌کند، بر مصیبت، صبر و تحمل می‌کند و دنیا را گذرگاه و آخرت را قرارگاه می‌پندارد.

حضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور طی سخنانی به تبیین ویژگی‌های فرد و جامعه موحّد و باورمند به آثار عمل و قیامت، از منظر قرآن پرداختند و فرمودند: مؤمنان به تمام نشانه‌ها و معجزات الهی ایمان دارند، اهل اخلاص هستند و جز رضای خدا کاری نمی‌کنند، شیفته و دل‌بسته قیامت و در انجام کارهای خیر سرعت می‌گیرند، و نتیجۀ اعمال آنها بهشت است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، اعمال انسان را دارای اثر دنیوی و اخروی خواندند و بیان کردند: آثار کارهای ما در زندگی گاهی جنبۀ مادی و گاهی جنبۀ معنوی دارد، در روایات آمده روزه بگیرید تا سالم بمانید در اینجا اثر دنیوی عمل، صحّت و اثر معنوی آن پاداش در روز قیامت است.

ایشان اعمال انسان در زندگی و اثر آن بر جامعه را مهم خواندند و خاطرنشان کردند: گاهی عمل، سرنوشت یک جامعه را تغییر می‌دهد، اگر اهل یک مجموعه تقوا پیشه کنند خدا برکات را از آسمان و زمین نازل می‌کند. اثر عمل، گاهی رحمت و برکت را به ‌همراه دارد و گاهی حذف برکات و جایگزین شدن فساد در جامعه است.

آیت‌الله حسینی بوشهری، سه ویژگی منکرین معاد را، اضطراب و نگرانی در جامعه، عدم صبر بر مصیبت‌های وارده و مرگ را پایان زندگی دانستن، برشمردند و ابراز کردند: انسان معتقد به قیامت به‌ خاطر نرسیدن به منافع دنیا احساس شکست نمی‌کند، بر مصیبت صبر و تحمل می‌کند و دنیا را گذرگاه و آخرت را قرارگاه می‌پندارد.

ایشان در ادامه دوری از گناه را ویژگی مهم انسان موحد و باورمند به قیامت دانستند و با اشاره به حدیثی از امیر مؤمنان(ع) فرمودند: اگر بدانید شخصیت بزرگی شما را مورد مؤاخذه قرار خواهد داد خود را آماده می‌کنید تا از عهدۀ سؤالات او برآیید، انسان موحد چون معاد، عذاب الهی و سؤال و جواب را باور دارد سراغ گناه نمی‌رود، حضرت علی(ع) فرمود کسی که از آتش دوزخ می‌ترسد در دنیا از محرمات الهی اجتناب می‌کند.

 استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم همچنین خاطرنشان کردند: انسان‌های باورمند به قیامت، احساس تعهّد دارند و به زندگی امیدوارند، نگران حقوق الهی در جامعه هستند و عدالت اجتماعی را سرلوحۀ خود در زندگی قرار می‌دهند، در حال توشه‌برداری برای افق‌های دور هستند به ‌خلاف کفار که اعتقادی به قیامت ندارند و دنبال لذت‌های دنیا می‌روند و چیزی برای خود ذخیره نمی‌کنند.

امام جمعه قم در پایان با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) در تعریف قیامت افزودند: انسان‌ معتقد به خدا دچار غفلت نمی‌شود و شیطان تسلّطی بر او ندارد، آرزوهای بلند باعث می‌شود انسان قیامت را فراموش کند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.