دغدغه هایی که مجلس یازدهم دارد، بجاست و در صورتی که به موقع پرداخته نشود، خروجی نخواهد داشت99/06/04

 

 حضرت آیتالله حسینی بوشهری«دامت برکاته»، دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه در دیدار نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به شکل گیری مجلس یازدهم و مشکلات موجود در کشور گفتند: دغدغه هایی که مجلس یازدهم دارد، بجاست و در صورتی که به موقع پرداخته نشود، خروجی نخواهد داشت. همانگونه که رهبر انقلاب منت بر سر مجلس گذاشتند و آن را قوی خواندند، قوی بودن بار معنایی بلندی دارد و می توان گفت که زمانی که ایشان انتظار را مطرح کردند، یعنی اینکه مجلس یازدهم باید قوی باشد.

مجلس بالقوه می تواند قوی باشد. ارتباط لازم بین حوزه به عنوان کانون ایده پردازی، نظام سازی و فکر اتفاق نیفتاده، به طوری که روحانیونی که در طول ادوار گذشته به مجلس راه یافته اند در واقعیت نمایندگی حوزه علمیه را نداشتند و به صورت عادی به مجلس راه میوفتند، به همین دلیل رابطه سیستمی بین حوزه علمیه و مجلس برقرار نشد.

مجالس دنیا براساس مبانی عرفی تصمیم می گیرند و جایگاه نظارتی وجود ندارد، اما در کشور ما ساختارها متفاوت است و شورای نگهبانی داریم که سد استواری برای بسیاری از موارد بوده، ولی هر چه نگاه کنیم این شورا با تمام تلاش، خدمات و پشتوانه عظیمی که برای انقلاب بوده است، باعث شده که تا به صورت نظام مند، تعامل بین مجلس و شورای نگهبان شکل نگیرد.

از مجلس انتظار می رود که انسجام داشته باشد، یعنی اینکه مجلس نباید دچار تفرقه و حاشیه شود، که این امر موجب مشغول شدن ذهن مردم و جامعه شود. در صورتی که اظهارنظری انجام شود که موجب مشغول شدن افکار مردم شود و آنها را به حاشیه براند، قطعاً این کار گناه نابخشودنی است. بر این اساس از مجلس انتظار می رود که مشکلات و اختلافات را در درون خود حل کند، به طوری که به سمت جامعه نرود.

یکی دیگر از انتظاراتی که از مجلس یازدهم می رود، آسیب شناسی است که چگونه نتوانستیم در مسائل کلان آنطور که شاید و باید هست در این 41 سال رسیدگی کنیم. بر این اساس لازم است که مجلس آسیب شناسی را در دستور کار خود قرار دهد و حوزه علمیه که سالیان سال چه در عصر غیبت صغری و غیبت کبری با مبانی دینی و فقهی بوده، می تواند مجلس را دراین زمینه یاری کند.

ایشان تنقیح قوانین را یکی از مهمترین انتظارات از مجلس یازدهم برشمردند و تصریح کردند: در چهار دوره مجلس یک سری قوانین انباشته داریم که موجب شده تا مجریان قانون با تعدد نوع قانون مواجه شوند، در صورتی که کارهای تنقیحی صورت گرفته اما باید در مجلس یازدهم به سامان برسد.

تصمیماتی در مجلس قبل گرفته شد که به آن ضربه زد و موجب شد تا مدت زمانی که یک قانون بین مجلس و شورای نگهبان برود، طولانی شود.

نمی توان مراجع تقلید که پشتوانه نظام هستند و همواره در صحنه های مختلف از انقلاب دفاع کرده اند و حوزه های علمیه که در مقابل تهدیدات به میدان آمدند و از رهبری و نظام اعلام حمایت کردند، نادیده گرفت.

41 سال است که بحث مشکلات موجود در بانک ها را نتوانستیم حل کنیم، در صورتی که رابطه تنگاتنگ حوزه با مجلس و دولت موجب می شد تا بسیاری از مشکلات امروزی حل شود و بانک ها از حالت بنگاهداری خارج می شدند که اگر می خواهیم این امر محقق شود، باید از نظر مراجع تقلید درباره وضع قوانین استفاده شود.

اینکه مرکز پژوهش ها و مرکز تحقیقات اسلامی مجلس کار خودشان را می کنند و خروجی لازم ندارند، نشان می دهد که باید عقبه فکری پشت سر قوانین مجلس باشد، به طوری که رفت و برگشت زیاد بین مجلس و شورای نگهبان صورت نگیرد.

ایشان با اشاره به مشکلات موجود در کشور خاطرنشان کردند: در نامه ای که بنده و آیت الله یزدی به مجلس یازدهم ارسال کردیم، اولویت هایی که برشمرده شده بود، عبارت بودند از معیشت، گرانی، جمعیت، افسارگسیختگی قیمت ها که باید مورد توجه مجلس یازدهم قرار بگیرد. اگرچه در بحث گرانی ها با وجود تحریم ها نمی توان همه تقصیر را به گردن تحریم انداخت، بلکه مجلس باید نظارت داشته باشد و انتظار می رود که مجلس دیده بان بیدار باشد و نباید در این زمینه منفعلانه عمل کند، بلکه انسجام بین مجلس با قوه قضائیه و مجریه وجود داشته باشد.

آیت الله حسینی بوشهری بااشاره به آمار بالای سقط جنین در کشور گفتند: آمارهای نگران کننده ای وجود دارد به طوری که گفته می شود بین 300 تا 900 هزار سقط جنین داریم که به جای اینکه دستگاه های مرتبط مانع ایجاد کنند، خود باعث چنین اتفاقاتی می شوند در حالی که انقلاب ما به جوانان است و مقام معظم رهبری بر بحث جمعیت تاکید و توجه ویژه ای دارند، بر این اساس موضوع سقط جنین باید جزو اولویت های جدی مجلس یازدهم قرار بگیرد.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه تصریح کردند: خروجی مجلس باید به صورت سال به سال باشد، همچنین با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر امر تولید باید بررسی شود که چرا نگاه ها به داخل نادیده گرفته می شود و به آن اهمیت داده نمی شود. نمایندگان مجلس باید خودشان راه وقف انقلاب و اسلام کنند.

همانطور که در گذشته ثابت شده دشمنان رفتنی هستند، به گونه ای که در جنگ 33 روزه لبنان، رژیم اشغالگر قدس با همه توپ و تشرها نشان داد که قادر به ایستادگی در مقابل مجموعه ای محدود نیست، برای همین آنها چندین بار به زانو درآمدند.

دیدگاه‌ها   

فطرس
#4 فطرس 1399-06-12 11:58
به نظرم هرکاری که بوی کار وتلاش برای مردم را داشته باشد غربگداهای کدخداپرست را ناراحت می کنداین مجلس الان بوی مردم رو می دهد
نقل قول کردن
صادقلو
#3 صادقلو 1399-06-12 11:52
سلام انتخاب نیروهای ارزشی و ولایتی تنها را حل مشکل کشور است ، نمونه عینی آن دوره اول احمدی نژاد ، و البته وقتی در دوره دوم مغرور شد و بدام هاشمی افتاد با سر زمین خورد مردم هر چه کنند به خود کنند
نقل قول کردن
علقمه
#2 علقمه 1399-06-08 05:50
باعرض سلام باید عرض کنم مجلس هادر هر دوره همیشه به نفع رییس جمهور وقت عمل کرده و نماینده واقعی ملت نبودند
نقل قول کردن
فدایی
#1 فدایی 1399-06-06 18:08
سلام من سرمایمو تو بورس از دست دادم نقشه دولت برای جمع کردن سرمایه های مردم برای کسری بودجش بود خیلی کثیف بود
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.