بزرگترین خدمت حوزه علمیه به نظام اسلامی کمک به ریل گذاری قوانین است99/11/11

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه گفتند: یکی از بزرگترین خدمات حوزه علمیه به نظام اسلامی، این است که در ریل گذاری قوانین و در برنامه های نظام برای اصلاح قوانین کمک کند.

حضرت آیت‌الله حسینی بوشهری«دامت برکاته»، در دیدار حجت الاسلام و المسلمین رجائی، با اشاره به اهمیت تشکیل مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفتند: تاسیس این مرکز از مسائلی بود که خیلی دیر اتفاق افتاد و باید در همان روزها و دوره‌های نخستین مجلس، این مرکز با هدف ارتباط سیستماتیک بین حوزه و مجلس راه اندازی می شد.

رئیس جامعه مدرسین ارتباط مستمر بین قوا و نهادهای حاکمیتی با حوزه های علمیه را ضروری دانستند و افزودند: علاوه بر مجلس، ارتباط سیستماتیک بین دولت ها و حوزه های علمیه هم لازم است چرا که در طرح‌های مجلس و لوایح دولت،  باید به مبانی فقهی و اسلامی توجه شود. یعنی از منظر دینی و فقهی مسائل رصد و در طرح‌ها و لوایح در نظر گرفته شود.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه ارتباط مستمر مجلس و دولت با حوزه ها را مساله‌ای فراتر و مهمتر از حضور فردی طلاب و روحانیون در قوای سه گانه کشور دانستند و گفتند: این درست است که طلاب و روحانیون در سیستم حاکمیتی و قوای سه گانه حضور دارند اما  هیچ گاه ارتباط آنها با حوزه، یک رابطه تعریف شده نبوده است. مثلا نمایندگان روحانی مجلس مانند سایر نمایندگان به طرح ها و لوایح رأی می‌دهند اما این رأی و نظر، معمولاً دارای عقبه و پشتوانه کارشناسی حوزوی نیست.

امام جمعه قم، با اشاره به وظایف شورای نگهبان در بررسی مصوبات مجلس، تاکید کردند: وظایف شورای نگهبان معلوم و مشخص است و این نهاد، تنها موارد مخالف با اسلام و قانون اساسی را در طرح ها و لوایح شناسایی می‌کند. بنابراین نمی‌توان از شورای نگهبان انتظار داشت که برای ما نظام سازی بکند. این مساله نیازمند کار کارشناسی و ارتباط نهادها با حوزه های علمیه است.

آیت الله حسینی بوشهری با تاکید بر آمادگی جامعه مدرسین برای همکاری و تعامل فکری و کارشناسی با مجلس شورای اسلامی، اظهار داشتند: جامعه مدرسین از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی از سوی حضرت امام(ره) ماموریت داشت که راجع به مسائل اقتصادی نظر بدهد و جلسات متعددی هم در این خصوص تشکیل شد. اکنون نیز همچون گذشته آماده تعامل و همفکری با نهادها و قوای کشور هستیم.

رئیس جامعه مدرسین با استقبال از پیشنهاد و تقاضای رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی برای همکاری حوزه و مجلس، تاکید کردند: یکی از بزرگترین خدمات حوزه علمیه به نظام اسلامی، این است که در ریل گذاری قوانین و در برنامه های نظام برای اصلاح قوانین کمک کند. امیدواریم با کار کارشناسی و مبنایی، به جایی برسیم که طرح‌ها و مصوبات مجلس، با کمترین اشکالات از سوی شورای محترم نگهبان مواجه شود و یا اینکه اصلا اشکالی وجود نداشته باشد، و این همان مجلس انقلابی مورد نظر رهبر معظم انقلاب است.» ایشان همچنین با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درخصوص دولت اسلامی، گفتند: «باید به سمتی پیش برویم که دولتی اسلامی با همان شاخصه‌های موردنظر رهبرمعظم انقلاب تشکیل بدهیم.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان انباشته شدن قوانین را از جمله ایرادات و اشکالات پیش روی دستگاهها دانستند و افزودند: گاه بخاطر انباشته شدن قوانین، شاهد هستیم که هم قانون قبلی سرجایش هست و هم قانون جدیدی تصویب شده است و این باعث می‌شود که برخی مسئولین در انجام وظایف خود، به طور سلیقه ای عمل می کنند. لذا سر و سامان دادن به این قوانین از جمله اقدامات لازم و ضروری است.

گفتنی است: در ابتدای این دیدار، رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی، گزارشی از وظایف و برنامه های این مرکز ارائه کرد.

دیدگاه‌ها   

محمد
#1 محمد 1399-11-13 04:53
حوزه از پس خودش که یک مجموعه کوچیک است بر نمیاد چطور می خواد به کمک کشور بیاد
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.