آیت الله حسینی بوشهری: والدین در توصیه فرزندان برای اقامه نماز از زور و تحمیل استفاده نکنند99/11/29

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفتند: همسویی بین اولیاء دانش‌آموزان، مربیان، معلمان و مدیران می بایست انجام شود به‌طوری ‌که والدین در توصیه فرزندان برای اقامه نماز، از زور و تحمیل استفاده نکنند.

حضرت آیت الله حسینی بوشهری«دامت برکاته» در پنجمین اجلاس استانی نماز استان قم که در سالن همایش‌های بین‌المللی شهرداری قم برگزار شد، با قدردانی از مراجع تقلید، مسئولان و حجت‌الاسلام‌ و‌المسلمین قرائتی در توسعه و ترویج فرهنگ نماز در جامعه، اظهار داشتند: موضوع این دوره از اجلاس نماز، به پیوند نماز، خانه، مدرسه و مسجد اختصاص‌یافته که اگر این‌ها با هم پیوند بخورند می‌تواند تأثیرگذاری به سزایی در نهادینه کردن فرهنگ نماز داشته باشند.

ایشان با تأکید بر اینکه باید نگاه‌ها در حوزه نماز علاوه بر آموزش به نقش الگویی تبدیل شود، افزودند: علاوه بر محیط مدرسه، معلمان، دبیران و مدیران باید نقش الگویی در نماز داشته باشند تا شاهد تأثیرگذاری آن در نحوه رفتار و برخورد دانش‌آموزان باشند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کردند: ضلع نخست ترویج و آموزش نماز، خانه و خانواده‌ها هستند که نقش اساسی و کلیدی برای فرزندان دارند و باید نام خوب را برای آنان انتخاب کرده و آنان را در مسیر تعلیم و تربیت اقدام کنند.

ایشان با بیان اینکه والدین همچنین باید ارتباط دوسویه با مدرسه برقرار کنند و از محتوای کتاب‌های درسی به‌ویژه تربیت نماز و مدارس بیگانه نباشند، افزودند: این موضوع سبب می‌شود تعارض در آموزش اتفاق نیفتد و آموزش دانش‌آموزان برای اقامه نماز در محیط خانه و مدرسه را تطبیق داده شود.

آیت الله حسینی بوشهری بیان کردند: همچنین باید همسویی بین اولیاء دانش‌آموزان، مربیان، معلمان و مدیران انجام شود به‌طوری ‌که والدین در توصیه فرزندان برای اقامه نماز، از زور و تحمیل استفاده نکنند. نباید طوری برای انجام عبادت فرزندان برخورد کرد که روز خوش از عبادت نداشته باشند.

برخی خانواده‌ها برای نماز خواندن فرزندان، راه افراط ‌و تفریط را در پیش می‌گیرند که متأسفانه برخی سخت‌گیری‌ها چنان زیاد است که فرزندان را دچار مشکل می‌کند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود از نداشتن پیوست فرهنگی در مدرسه‌سازی و برخی مجتمع‌های بزرگ مسکونی انتقاد کردند و گفتند: باید مدرسه‌سازی و مجتمع‌های بزرگ مسکونی پیوست فرهنگی داشته باشند.

ایشان با تأکید بر اینکه ساخت مدرسه بدون پیوست فرهنگی یک طرح ناقص و ناکارآمد است، افزودند: این مهم باید در برنامه‌های آموزش و پروش به‌عنوان یک اولویت دنبال شود و شاهد ساخت مساجد و یا نمازخانه‌های بزرگ و مجهز برای مدارس باشیم.

آیت الله حسینی‌ بوشهری همچنین خواستار نواخته شدن زنگ نماز در مدارس شدند و گفتند: مدارس باید همانند زنگ کلاس ریاضی، فیزیک، شیمی و سایر دروس  زنگ نماز داشته باشند.

همچنین باید در هنگام نماز کلاس‌های درس تعطیل و دانش‌آموزان برای ادای نماز تشویق شوند و مدیران مدرسه به همراه سایر معلمان به‌ویژه معلمان دروس غیر از معارف در صفوف اول نماز حاضر شوند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه شخصیت رهبری تا سایر مسئولان از مدارس شکل‌گرفته و روزی دانش‌آموزان مدارس ابتدایی بوده‌اند، افزودند: باید در مدارس به برگزاری مدارس و ارتقاء روحیه معنوی در بین دانش‌آموزان که مسئولان آینده کشور هستند توجه بیشتری شود.

مسئولان در مدارس نیز باید تقسیم در فریضه ادای نماز مسئولیت را به‌صورت چرخشی برای دانش‌آموزان تعریف کرده و آنان را با برنامه‌های مختلف ازجمله اهداء هدایان برای شرکت در نماز تشویق کنند.

ائمه جماعت نیز باید در تبلیغ فرهنگ نماز و ادای آن طوری برنامه‌ریزی کنند که مظهر لطف و محبت برای دانش‌آموز باشند، حتی در اردوهای ایام فراغت آنان نیز شرکت کرده و با همراهی دانش‌آموزان چهره بشاش و مهربان ببیند و تحت تأثیر فضای مجازی نسبت به دین و روحانیت قرار نگیرد.

دیدگاه‌ها   

یثربیان
#2 یثربیان 1399-11-30 08:15
نماز در بین خانواده ها کمرنگ شده و کم کم داره ارزششو از دست میده
نقل قول کردن
مصطفی رضوی
#1 مصطفی رضوی 1399-11-29 04:49
در جامعه ای هستیم که فشار اقتصادی وارده بر خانواده ها باعث شده نه پدر نماز بخواند نه مادر پس در این شرایط فرزندان هم راه پدر و مادر را در پیش خواهند گرفت باید اول خانواده ها را اصلاح کرد
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.