آیت الله حسینی بوشهری: حوزه علمیه قم نیازمند نگاه عمیق و ژرف در علم حدیث است1400/09/25

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از کتاب «رجال تفسیری» به عنوان شاهکار علمی یاد کردند و گفتند: حوزویان باید نگاه دقیقتری به زوایای مختلف علم حدیث داشته باشند.

  حضرت آیت الله حسینی بوشهری، «دامت برکاته» در مراسم رونمایی از کتاب «رجال تفسیری» جدیدترین اثر تحت اشراف حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی که در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، با اشاره به آیه «نفر» اظهار داشتند: «لیتفقهوا» منحصر به فقه مصطلح و اصول نیست بلکه منظومه ای از علوم اسلامی را شامل می شود که یکی از آنها دانش تفسیر با همه خصوصیات آن است.

روزی «تفسیر» در حوزه مهجور واقع شده بود و بنا نبود که «تفسیر» یک علم تدریسی شود اما علامه طباطبایی و شخصیت های نادری قبل از ایشان اهتمام به تفسیر داشتند اما کار نیمه تمام مانده است؛ وقتی می شنویم تفسیر تسنیم از ۷۰ جلد می گذرد، نشان از اهمیت تفسیر است.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه قم خاطرنشان کردند: خودم که یک بحث تفسیری دارم هیچگاه خود را بی نیاز از مراجعه به تفسیر تسنیم نمی دانم.

ایشان کتاب «رجال تفسیری» را بی نظیر و شاهکار علمی دانستند و گفتند: تفسیر را نباید دست کم بگیریم چون به وحی و معارف ارتباط دارد. نمی شود خود را مستغنی بدانیم از بحث رجالی روایاتی که نسبت به مباحث تفسیر از ذوات قدسی معصومین نقل شده است.

آیت الله حسینی بوشهری اظهار کردند: تاکیداتی که ائمه معصومین (ع) در رابطه با پیوند قرآن و سنت دارند، نشان دهنده پیوند ناگسستنی میان این دو است و برای فهم بهتر قرآن ناگزیریم در خانه اهل بیت (ع) برویم.

ایشان با اشاره به روایتی از امام باقر(ع) عنوان کردند: مضمون این حدیث آن است که اگر می خواهید قرآن را بشناسید باید سراغ ما اهل بیت (ع) بیایید.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با تاکید بر اهمیت فهم و شناخت حدیث گفتند: اولین سند تردیدناپذیر ما قران کریم است و دومین سندی که بیشترین سهم را در شناختن و شناساندن اسلام و معارف دارد، حدیث است و لذا سیره امامان و پیشوایان دین این بوده که مسلمانان را نسبت به فهم و درک حدیث و نوشتن حدیث تشویق می کردند. بزرگان و پیشینیان ما هم مشوق خانواده و فرزندان خود برای حفظ حدیث بودند که متاسفانه در زمان ما متروک مانده است.

ترجمه حدیث، شرح حدیث، تعلیقه بر حدیث، جامع نویسی ها در مورد حدیث، تصحیح کتب حدیثی، معجم نویسی، مسند نویسی، گزیده نویسی کارهایی است که در زمینه حدیث انجام شده است. حوزه علمیه ما نیاز دارد در این حوزه ها بیشتر بدرخشد. حوزویان ما با دقت بیشتر به حدیث و زوایای مختلف حدیث نگاه کنند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در مورد فلسفه دستور آیت الله جوادی آملی به نشر این کتاب گفتند: احادیث جعلی از زمان رسول خدا(ص) وجود داشته و به همین دلیل لازم است که ما نگاه ژرف و عمیقی داشته باشیم تا روایات سره را از ناسره تشخیص دهیم و خدای ناکرده سخنی به معصوم نسبت ندهیم که منجر به افترا به آنان نشود.

ایشان با تصریح به اینکه هیچ کار بشری بدون نقص نیست، عنوان کردند: رشد و بالندگی حوزه های علمیه به دلیل نقد است. همین عروة الوثقی و شرح لمعه چه قدر حاشیه بر آن زده شده است و این عامل پویایی است.

آیت الله حسینی بوشهری گفتند: ما جزو کسانی نیستیم که بگویند به کتب اربعه بسنده می کنیم، به رجال کاری نداریم.  یا مانند اهل سنت نیستیم که بگویند صحاح ستّه داریم، هرچه در آن آمده است قابل قبول است بلکه می گوئیم باید دقت و کاوش کرد و با اطمینانی که از طرق علمی به دست آورده ایم بتوانیم کلامی را به معصوم نسبت دهیم و موقعی که روایتی ذیل آیه ای می آید، آن آیه را براساس کلام معصوم تفسیر کنیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.