ترویج فرهنگ نماز باید به دور از افراط و تفریط و سلیقه‌های شخصی باشد1400/11/27

حضرت آیت الله حسینی بوشهری، «دامت برکاته»  افراط و تفریط در حوزه ترویج فریضه نماز را از آفت‌ها آن عنوان کردند و گفتند: راهکار‌هایی که برای ترویج فرهنگ نماز در جامعه پیاده می‌شود باید به دور از افراط و تفریط و سلیقه‌های شخصی باشد.

امام جمعه قم در ششمین اجلاس استانی نماز قم که روز(دوشنبه ۲۵ بهمن) برگزار شد گفتند: یکی از آموزه‌های دین ما برای تربیت فرزندان و کودکان مسئله نماز است و در تعالیم دینی بیش از ۱۰۰ آیه قرآن کریم در مورد نماز وجود دارد و روایات بسیاری نیز از سوی پبامبر و اهل بیت علیهم السلام وارد شده که همگی اهمیت و جایگاه نماز را نشان می‌دهد.

آیت الله حسینی بوشهری پیوند خانه، مسجد و مدرسه را در امر ترویج فرهنگ نماز ضروری عنوان کردند و افزودند: ارتباط این سه رکن مهم اجتماعی می‌تواند برپایی این فریضه الهی را دربین کودکان و نوجوانان و نسل‌های آینده تسهیل کند.

امام جمعه قم افراط و تفریط در حوزه ترویج فریضه نماز را از آفت‌ها آن عنوان کردند و افزودند: راهکار‌هایی که برای ترویج فرهنگ نماز در جامعه پیاده می‌شود باید به دور از افراط و تفریط و سلیقه‌های شخصی باشد

ایشان با تاکید بر وجود ظرافت‌های روحی و روانی کودکان و نوجوانان و حساسیت امر تعلیم و تربیت این قشر مهم جامعه گفتند: برای تربیت کودکان و نوجوانان نمازخوان باید برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تدبیر و برنامه ریزی شود.

آیت حسینی بوشهری ادامه دادند: برای نهادینه کردن فرهنگ نماز در بین نسل‌های آینده لازم است ذهن جامعه، معلمان، و اولیا فعال شود و با پیوند و بسیج تمام ظرفیت‌ها تربیتی و فرهنگی بتوانیم نسل‌های نماز خوان داشته باشیم.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به وجود پیوند ناگسستنی بین نماز و زکات در دین اسلام افزودند: در آیات قرآن کریم هر جایی که نام نماز آورده شده نام زکات نیز دیده می‌شود که نشان می‌دهد خداوند در قرآن میخواهد این پیام را به ما بدهد؛ درکنار بعد معنوی دین به بعد مادی و رفع تنگنا‌های معیشتی به عنوان ۲ کلید رفع مشکلات در کنار هم باید توجه کرد.

خداوند در قرآن در کنار اقامه نماز، رفع نیاز‌های مادی را مورد توجه قرار داده است تا کسانی که از نعمت برخوردارند این نعمت دنیایی را در اختیار دیگران هم قرار دهند.

آیت حسینی بوشهری جایگاه نماز را توجه به مقام ذات خداوندی و عشق به باری تعالی عنوان و تصریح کردند: نماز فریضه‌ای است که آداب خاص خود را دارد که ما را به سوی خوبی‌ها میکشاند.

استفاده از آب پاک برای وضو، مکان غیر غصبی و پاک، و زمان مشخص برای اقامه نماز همگی نشان از وجود نظم، دقت و برنامه ریزی در این فریضه الهی است تا انسان نیز، نظم و دقت را در زندگی اجتماعی خود پیاده کند.

در پایان این اجلاسیه از ۶ فعال و ۹ دستگاه‌ها اجرایی پیشرو در حوزه نماز تقدیر شد.

دیدگاه‌ها   

پاسیار
#1 پاسیار 1400-11-30 09:54
هجوم به فرهنگ دینی ما ایرانیان در حد المپیکه و وحشتناکه سیلی که همه هست و نیست ما را نابود کرده و کسی جلودارش نیست
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.