اخلاق نیکو یکی از عوامل مهم موفقیت پیامبر(ص) در مسیر تبلیغ اسلام بود/ پیامبر سخت در مقابل دشمنان می‌ایستادند1400/12/10

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ضمن تشریح علت‌های مختلف موفقیت پیامبر مکرم اسلام(ص) در مسیر تبلیغ اسلام گفتند: اخلاق نیک پیغمبر(ص) یکی از عوامل مهمی بود که موفقیت بزرگی را در عرصه تبلیغ و دعوت به اسلام برای پیامبر(ص) رقم زد.

حضرت آیت الله حسینی بوشهری، «دامت برکاته» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن گرامیداشت و تبریک مبعث رسول اکرم (ص) عنوان کردند: رمز موفقیت نبی مکرم اسلام (ص) در پیشبرد اهداف رسالت، چند محور مختلف داشت؛ نخست اینکه پیامبر (ص) از جایگاه حق برخوردار بود و کسی که مطمئن باشد از موضع حق و با پشتوانه خداوند و عنایت الهی سخن می‌گوید از عزم و اراده آهنین برخوردار خواهد شد و می‌تواند در مقابل تمام سختی‌ها ایستادگی کند.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه، اضافه کردند: نخستین مسئله‌ای که برای مبلغ در مسیر تبلیغ مهم است، اعتماد به نفس و توکل به خداوند است که پیامبر (ص) در اوج اعتماد به نفس و توکل بر خدا بود.

پیغمبر (ص) مبعوث به رسالتی بر پایه قرآن بود؛ بر این اساس بعد از عنایت خداوند قرآن به عنوان بزرگترین پشتوانه و معجزه او بود.

قرآن کریم معجزه‌ای بود که توانست در مقابل کسانی که مدعی بودند و به ظاهر گمان می‌کردند سخنی برای گفتن دارند در مقام تحدی برآید و تمام نقشه‌ها و برنامه‌های آنان را از بین ببرد.

ایشان سومین مسئله مهم و نقش‌آفرین در موفقیت تبلیغ پیامبر اسلام (ص) را اخلاق ایشان دانستند و گفتند: در قرآن کریم درباره اخلاق پیامبر (ص) آمده است «وَإِنَّکَ لَعَلیٰ خُلُقٍ عَظیمٍ: در حقیقت تو به نیکو خُلقی عظیم آراسته‌ای»؛ اخلاق، رفتار و منش خوب در مواجهه با دوست و دشمن می‌تواند در مسیر تبلیغ تأثیرات بسیار خوبی در پی داشته باشد.

همانطور که در قرآن کریم آمده است «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ» پیامبر (ص) در مقابل دشمنان سرسخت و در مقابل دوستان همدل و مهربان بوده است ولی در عین حال سرسختی پیامبر (ص) در مقابل دشمن از مدار اخلاق‌محوری جدا نبوده است.

آیت‌الله حسینی بوشهری بیان کردند: پیامبر (ص) برای دشمنان نیز ابتدا تمام مسائل و حقایق اسلام را به خوبی بیان می‌کردند و وقتی به جایی می‌رسیدند که دشمنان به دنبال حق نبودند، به سفارش قرآن سخت در مقابل آنان می‌ایستادند.

امام جمعه قم، افزودند: وقتی دشمنان به پیامبر (ص) پیشنهاد می‌دهند که یک سال شما دین ما را داشته باشید و یک سال ما بر دین شما باشیم، آیاتی نازل می‌شود «قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ * لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ * وَلَا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ * وَلَا أَنَا عَابِدٌ مَا عَبَدْتُمْ * وَلَا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ * لَکُمْ دِینُکُمْ وَلِیَ دِینِ» یعنی حالا که ما را در اسلام همراهی نمی‌کنید شما دین خود را داشته باشید و ما دین خودمان را حفظ می‌کنیم و از موضع خود ذره‌ای بازنمی‌گردیم.

وقتی سخن از اخلاق نیک پیامبر (ص) می‌شود باید توجه داشت که اخلاق شامل مجموعه رفتار، گفتار، کردار، سادگی و حضور بدون تکلف پیامبر (ص) در جمع می‌شود که همگی دست به دست هم داد و موفقیت بزرگی را در عرصه تبلیغ و دعوت به اسلام برای پیامبر (ص) رقم زد.

نکته جالب و قابل توجه دیگر در مسیر تبلیغی پیامبر (ص) این است که ایشان مخالفان و دشمنان خود را نفرین نکرد، بلکه برای آنان هم دعا و از خداوند برایشان طلب هدایت کرد. نگاه رسول اسلام (ص) این بود که مخالفان هم بشر و نیازمند هدایت هستند و با نفرین آنان نمی‌توان کاری از پیش برد.

دیدگاه‌ها   

خالقی
#1 خالقی 1400-12-13 09:49
شما بگید مخاطب این حرف ها کیه مرذم باید بایستن یا شما مسئولین مردم که از همه چیزشان گذشتن چیزی برای از دست دادن ندارند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.