رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفتند: قانون مترقی و مجریان صالح کنار همدیگر تأمین کننده سعادت جامعه بشری است و باید جامعه هدف نیز این دو را در کنار هم بپذیرد تا روی سعادت را ببیند.
حضرت آیت الله حسینی بوشهری، «دامت برکاته» در مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان که امروز ششم خردادماه در مجتمع امین قم برگزار شد، اظهار کردند: حسن تقارن و انتخاب سیوششمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان در روز شهادت پیشوای مذهب شیعه امام صادق(ع) اقدام ارزندهای است، چرا که امروز سالگرد هجمه طاغوتیان به فیضیه و ضرب و شتم طلاب نیز است.
ایشان با اشاره به اینکه اهتمام مسئولین دانشگاه و دانشجویان به مقوله قرآن و عترت اتفاق مبارکی است که در این حرکت بزرگ قرآنی با رنگ و نگاه عترت شرکت کردند، ادامه دادند: «إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی ما إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بهما لَنْ تَضلُّوا أبَداً و إنّهما لَنْ یَفْتَرِقا حَتى یَرِدا عَلَیَّ الحَوْضَاین» از جمله روایاتی که علمای شیعه و اهل سنت بر آن اتفاق نظر دارند، این روایت قرآن و عترت را با همدیگر جمع کرد؛ کسی که در میان امت ۲۳ سال پیامبری کرده و در روزهای آخر پیام روشن و ماندگار برای امت به یادگار گذاشت که شاخهای از آن قرآن و شاخه دیگرش عترت است.
عدهای از فلاسفه میگویند که قانون مترقی برای جامعه وجود داشته باشد تضمین کننده سعادت انسان است و عدهای هم معتقدند کارگزاران صالح و مجریان صالح اگر حضور داشته باشند تضمین کننده سعادت جامعه است؛ تردیدی نداریم که سخن هر دو دسته صحیح است و هیچ کدام به تنهایی تامین کننده سعادت نیست؛ پیامبر به عنوان ایده سوم تأمین کننده سعادت را معرفی کرد که همان کتاب الله یعنی قانون مترقی و عترتی یعنی مجریان صالح هستند؛ نکته جالب این است که گاهی ممکن است قانون مترقی در جامعه باشد اما جامعه هدف نخواهد از این قانون و مجریان صالح بهره ببرد، آیا این جامعه روی سعادت را خواهد دید که بنده در پاسخ میگویم هرگز. مگر اینکه جامعه خودش را در اختیار این دو مهم قرار دهد که در اینصورت راه گمراهی را در پیش نخواهد گرفت.
گاهی هم ممکن است که قانون مترقی باشد اما مجریان صالح باشند که اینچنین قانون بر زمین میماند؛ گاهی قانون مترقی وجود نداشته باشد که در اینصورت مجریان مبنای عمل ندارند و سعادت جامعه تامین نمیشود، مگر اینکه همافزایی بین مجریان و قانونگذاران وجود داشته باشد؛ اگر در جامعهای کارگزار صالح از صحنه جامعه کنار زده شود نیز جامعه از میراث پیامبر(ص) بهره نمیبرند و این جامعه روی سعادت را نمیبیند.
آیت الله حسینی بوشهری گفتند: به عنوان مجریان صالح خودتان را در محضر قرآن و عترت قرار دهید، این جشنواره بر این اساس قرآن و عترت را بیان کرده است؛ تلاوت قرآن و حتی به ظاهر تدبر در قرآن منهای الهام گرفتن از تعالیم عترت تدبر نیست؛ یا بگویند ما تنها به روایات مراجعه میکنیم و به قرآن کاری نداریم مانند اخباریون که همراه سعادت و عمل به وصیت پیامبر(ص) نیست.
در عصمت پیامبر(ص) تردیدی نیست و کلام ایشان برای ما حجت است؛ ثقل اکبر و ثقل اصغر تعبیر عجیبی است که پیامبر(ص) گویا خبرغیبی اعلام میکند که وقتی قرآن و عترت در کنار هم قرار گرفتند در صحت قرآن تردید نداریم و منظور عترت است یعنی عترت در کنار قرآن مصون از خطا است و در نتیجه تا قیامت این دو در کنار هم هستند؛ بهترین مفسر قرآن که اشراف به تمام آیات دارد عترت است.
از عمده فهم قرآن بر نمیآییم اگر افرادی آن را برای شما تبیین نکنند، به تعبیر روایات این افراد باید بطن قرآن را یافته باشند و این مهم طبق حدیث «الإمامُ یَهدی إلَى القُرآنِ والقُرآنُ یَهدی إلَى الإمامِ» تنها از عترت برمیآید.
تدبر در قرآن و تفسیر قرآن در این مسابقه همراه با با نهجالبلاغه و صحیفه سجادیه وجود دارد؛ هم زمان توجه به قرآن و روایات معنایش این است که بر دستی قرآن و در دست دیگر آثار عترت است چون در محضر خود عترت نیستیم.
دیدگاهها
خوراکخوان (آراساس) دیدگاههای این محتوا