آیت الله حسینی بوشهری: طلب بی‏ نیازی به وسیله خدا 1401/12/10

 

حضرت آیت الله حسینی بوشهری«دامت برکاته» استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در ابتدای درس اخلاق  و تفسیر خود با بیان نکات اخلاقی فرمودند:روایت اول: قال مولینا و مقتدینا الإمام الجواد (ع): «مَنِ اسْتَغْنَى بِاللَّهِ افْتَقَرَ النَّاسُ إِلَيْهِ وَ مَنِ اتَّقَى اللَّهَ أَحَبَّهُ النَّاسُ وَ إِنْ كَرِهُوا»[1].

امام جواد (ع) در روایت مذکور، فرموده است که هر کس كه خود را به وسیله خداوند بی‏نیاز بداند، مردم محتاج او خواهند شد و هر کس كه تقوای الهی را پیشه خود كند خواه ناخواه، مورد محبّت مردم قرار می‏گیرد، هرچند که مردم خودشان اهل تقوا نباشند.

بین «إستَغنَی عَنِ الله أو مِن الله» با «إستَغنَی بِالله» فرق است؛ معنای استغناء بالله این است که انسان به خاطر خداوند متعال خود را بی‏نیاز بداند، یعنی بگوید که چون خدا را دارم، بی‏نیازم ولی گاهی اوقات انسان اصلاً کاری با خدا ندارد و خود را از خدا بی‏نیاز می‏داند و می‏گوید که خودم همه نیازهایم را برآورده می‏کنم و به کسی نیاز ندارم.

انسان‏های مغرور و متکبر جزء کسانی هستند که خود را از خداوند متعال بی‏نیاز می‏دانند و خدا را فراموش می‏کنند و خداوند نیز آنان را فراموش می‏کند، چنان که در قرآن فرموده است: «قَالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِي أَعْمَى وَ قَدْ كُنْتُ بَصِيراً* قَالَ كَذلِكَ أَتَتْكَ آيَاتُنَا فَنَسِيتَهَا وَ كَذلِكَ الْيَوْمَ تُنْسَى»[2]؛ مى‌گويد: «پروردگارا! چرا نابينا محشورم كردى؟! من كه بينا بودم!»* مى‌فرمايد: «آن گونه كه آيات من براى تو آمد و تو آنها را فراموش كردى؛ امروز نيز تو فراموش خواهى شد!».

نقل شده است که شخص باربری در تبریز بود، مشاهده کرد که بچه‏ای در حال افتادن از پشت بام است، تا این صحنه را دید به او گفت که بمان، دیدند که بچه بین زمین و آسمان معلّق ماند و او بچه را گرفت و زمین گذاشت، به او گفتند که چگونه این کار را انجام دادی و به این مقام رسیده‏ای؟ گفت که من بنده‏ای از بندگان خدا هستم که عمری بندگی خدا را کرده‏ام و هر چه خدا فرموده است، انجام داده‏ام و آنچه از آن نهی کرده است را ترک کرده‏ام، اکنون نیز من چیزی از خدا خواستم و خدا نیز خواسته‏ام را برآورده کرد.

امام جواد (ع) در ذیل روایت مذکورِ در ابتدای سخن، فرموده است که کسی که تقوای الهی پیشه کند مردم، حتی کسانی که خودشان اهل تقوا نباشند او را دوست خواهند داشت. خداوند متعال محبّت انسان‏های متّقی و پرهیزگار را در دل‏های مردم قرار می‏دهد و فرموده است: «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدّاً»[3]؛ مسلّماً كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام داده‌اند، خداوند رحمان محبّتى براى آنان در دل‏ها قرار مى‌دهد!

نمونه بارز این گونه افراد در عصر حاضر، شهید قاسم سلیمانی (ره) است که خداوند محبّت او را در دل‏های مردم قرار داده است.

روایتی که عرض شد، دو پیام دارد؛ اول، اینکه خود را بی‏نیاز از خدا ندانیم که اگر خود را بی‏نیاز از خدا ندانیم و به درگاه الهی برویم، مردم به ما احساس نیاز خواهند کرد و پیام دوم، اینکه تقوای الهی پیشه کنیم که اگر انسان تقوا داشته باشد، مردم او را دوست خواهند داشت، حتی کسانی که خودشان تقوا نداشته باشند.

روایت دوم: قال مولینا و مقتدینا الإمام الجواد (ع): «لَنْ يَسْتَكْمِلَ الْعَبْدُ حَقِيقَةَ الْإِيمَانِ حَتَّى يُؤْثِرَ دِينَهُ عَلَى شَهْوَتِهِ وَ لَنْ يَهْلِكَ حَتَّى يُؤْثِرَ شَهْوَتَهُ‏ عَلَى‏ دِينِه»[4].

امام جواد (ع) در روایت مذکور، فرموده است که بنده هرگز حقيقتِ ايمان را به كمال نمى‏رساند مگر آن‏گاه كه دينش را بر هوس خود ترجيح دهد و هرگز به هلاكت نمی‏رسد، مگر زمانى كه هوس خود را بر دينش ترجيح دهد.

دین اسلام چارچوب‏هایی را برای انسان تعیین کرده است و یک سِری بایدها و نبایدها دارد که انسان باید نسبت به آنها پایبند باشد و اگر سعادت را می‏خواهد باید دینش را بر هوا و هوسش ترجیح بدهد.

همواره بین هوس‏ها و دین جدال است، اگر انسان به سمت هوا و هوس‏هایش برود چیزی جز هلاکت نصیبش نخواهد شد و اگر دین را بر هوا و هوسش ترجیح دهد به سعادت خواهد رسید لذا باید از خداوند متعال بخواهیم که اگر امر ما بین برگزیدن دنیا و آخرت دایر شد، به ما توفیق بدهد که دین را بر دنیا ترجیح بدهیم و دین را انتخاب کنیم. البته باید توجه شود که دنیا به خودی خود مذموم نیست، چرا که دنیایی که زمینه رسیدن انسان به آخرت را فراهم آورد نه تنها مذموم نیست، بلکه بسیار ممدوح است، کما اینکه پیامبر اکرم (ص) فرموده است: «الدُّنْيَا مَزْرَعَةُ الْآخِرَة»[5]؛ دنیا مزرعه آخرت است، پس انسان باید سعی کند که دنیا را وسیله رسیدن به آخرت قرار دهد.

 



[1]. علامه مجلسی، بحارالأنوار (ط- بیروت)، ج75، ص79، ح62.

[2]. «طه»:125و126.

[3]. «مریم»:96.

[4]. علامه مجلسی، بحارالأنوار (ط- بیروت)، ص81، ح67.

[5]. مسعود بن عيسى، ورام بن أبي فراس، مجموعة ورّام، ج1، ص183.‏

دیدگاه‌ها   

محمد ستوده
#1 محمد ستوده 1401-12-13 05:12
باخدا انسان بی نیاز عالم خواهد بود فقط خدا را داشته باشیم کفایت می کند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.