به آینده حوزه علمیه امید داریم/ حوزه و انقلاب باید کنار هم باشند1402/04/25

 

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه گفتند: ما به آینده حوزه امید داریم، کسانی، آن‌هایی را که در حوزه هستند و نسل جوانی که وارد می‌شوند را ناامید می‌کنند اما بر این باور هستیم که آینده حوزه درخشان‌تر است.

 

حضرت آیت الله حسینی بوشهری «دامت برکاته»، در نهمین جشنواره علامه حلی حوزه علمیه قم که در سالن همایش مدرسه عالی دارالشفا برگزار شد، ضمن تشکر از دست اندرکاران این جشنواره عنوان کردند: روزی استقبال کنندگان از این جشنواره حدود هزار نفر بودند اما امروز به بیش از سه هزار نفر رسیدند که این نتیجه تلاش‌هایی است که برای کشف استعدادها صورت می‌گیرد.

 

ایشان با بیان اینکه فلسفه این جشنواره کشف استعدادها است، گفتند: برعکس کسانی که آیه یأس می‌خوانند ما به آینده حوزه امید داریم. کسانی، آن‌هایی را که در حوزه هستند و نسل جوانی که وارد می‌شوند را ناامید می‌کنند اما بر این باور هستیم که آینده حوزه درخشان تر است.

 

رئیس جامعه مدرسین بیان کردند: مشکلاتی داریم اما نشاط و طراوت زیادی را در آموزش، تبلیغ، تهذیب و... می‌بینم و معتقد هستیم به آنجا که باید نرسیده‌ایم اما پر شتاب و با انگیزه این راه را ادامه می‌دهیم.

 

خوشبختانه در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که جامعه اسلامی و به ویژه شیعه هیچ وقت به اندازه امروز بزرگ نبوده است. امروز با افق‌های دور در ارتباط هستیم و افرادی که در اینجا تحصیل می‌کنند در سرزمین خودشان نور افشانی می‌کنند.

 

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه ویژگی‌ها و امکانات حوزه علمیه امروز با گذشته قابل قیاس نیست، بیان کردند: فضا برای کار و پژوهش فراهم است حجت بر ما تمام است. با وجود همه کمبودها همه شرایط برای رسیدن به قله‌های کمال فراهم است.

 

ایشان در رابطه با مسیری که طلاب در حال تحصیل و حوزه علمیه قم باید برای رسیدن به قله طی کنند، گفتند: پژوهشی، ارزشمند است که فرد آگاهی‌های لازم را داشته باشد نه اینکه هرچه به ذهنش می‌رسد را بنویسد.

 

آیت‌الله حسینی بوشهری با بیان اینکه پژوهش منهای آموزش قابل قبول نیست، گفتند: آموزش و پژوهش را یکی نکنید، اگر آموزش و پژوهش را یکی کنیم پژوهش مهمان ناخوانده بر سر سفره آموزش می‌شود و پژوهش شهید می‌شود و چیزی از آن باقی نخواهد ماند.

 

ایشان با تأکید بر اینکه سرمایه ما نسل جوان است، ادامه دادند: باید روی جوانان سرمایه گذاری شود. ضرورت‌های نظام و نیازهای انقلاب ایجاب کرده است که تعدادی از جوانان ما جذب نهادهای درون نظام شوند. ما خوشحال هستیم که بعد از پیروزی هم حامی انقلاب هستیم اما باید برنامه ریزی کنیم تا عده‌ای را رشد و پرورش بدهیم تا در عرصه‌های مختلف الگوهای ما در آینده باشند.

 

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه بیان کردند: صندوق‌های قرض‌الحسنه، یک سوم سرمایه خود را برای روز مبادا نگه می‌دارند ما نیز باید یک سوم افرادی که استعداد رشد دارند را ذخیره کنیم و رشد بدهیم.

 

حوزه باید به میدان بیاید و این سرمایه‌ها رشد بدهد اما از خدمت رسانی به نظام هم نباید غافل شود؛ زیرا اگر این رابطه جدا شود این حوزه راست قامت باقی نمی‌ماند.

 

آیت الله حسینی بوشهری ادامه دادند: باید انقلاب در کنار حوزه و حوزه در کنار انقلاب باشد اما در کنار آن باید به نیازهای خودمان نیز توجه کنیم.

 

ایشان با اشاره به لزوم رشد عنصر اخلاقی گفتند: اگر فرد رشد اخلاقی نداشته باشد این قلم ممکن است قلم مسمومی شود. همراهی بنیه علمی و بنیه اخلاقی در کنار هم مقدماتی برای پژوهش تراز است.

 

امام جمعه قم با بیان اینکه ویژگی سوم برای یک پژوهش بینش است، اظهار کردند: کسی که می‌خواهد قلم بزند باید بینش و بصیرت لازم را داشته باشد. برخی کسانی که روزهای نخستین انقلاب از کاروان جلو افتاده بودند الان کیلومترها پشت کاروان حرکت قهقرایی دارند، زیرا بینش و بصیرت نداشتند.

 

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با تأکید بر اینکه بنیه علمی، بنیه اخلاقی و بینش از عناصر لازم در پژوهش است، اضافه کردند: ما باید طلبه را به گونه‌ای رشد بدهیم که از روزهای آغازینی که درس می‌خواند، کار پژوهشی انجام دهد و جزوه درسی خود را به نگارش دربیاورد؛ زیرا این امر نشان می‌دهد که فرد آنچه را خوانده، فهمیده است.

 

باید مسیر آینده را برای طلاب ترسیم کنیم تا بعد از پنج سال دچار حالت تحیر نشود که آینده من چه خواهد شد. باید از ابتدا کارویژه‌های حوزه علمیه و آینده حوزه را ترسیم کنیم و فضایی نیز برای استعداد سنجی تعریف شود تا افراد به مسیر درست هدایت شوند تا کسی بعد از تحصیل احساس خسران نکند.

 

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه تأکید کردند: افق آینده را برای طلاب جوان روشن کنیم و اگر میانه راه احساس کردیم نوساناتی ایجاد می‌شود به موقع تصمیم بگیریم تا در انتها فرد احساس بیهودگی نکند.

 

آیت‌الله حسینی بوشهری یادآور شدند: مجله ویژه نو قلمان را داشته باشیم؛ زیرا زمانی که مقالات خود را ببیند تشویق می‌شوند همچنین باید استعدادهایی که داریم را گزینش کنیم.

 

قبل از اینکه ما متوجه بشویم سایرین رتبه های برتر کنکور ما را بورسیه و جذب می‌کنند و در رشته های مورد نیاز خودشان آنها را مشغول می‌کنند، ما نیز باید این استعدادها را شناسایی کنیم.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.