نتایج و آثار عدالت اجتماعی چیست ؟ 98/05/15

حضرت آیتالله حسینی بوشهری«دامت برکاته»  طی سخنانی در جمع مردم شریف قم درباره نتایج و آثار عدالت اجتماعی فرمودند: اولین اثری که در رابطه با عدالت اجتماعی مطرح می شود  این است که در اجرای عدالت اجتماعی، سرمایه ها بر میگردد و مقصودمان از بازگشت سرمایه این است که حاکمان در جامعه دینی، هر چه در رابطه با اجرای عدالت اجتماعی در جامعه تلاش کنند، ایجاد انگیزه میکند در جامعه و خروجی آن این میشود که تک تک آحاد جامعه برای پیش برد اهداف عدالت اجتماعی و پیش برد مدیران جامعه بسیج میشوند. یعنی آنچه مدیران و کارگزاران صرف اجرای عدالت اجتماعی کردند، در حقیقت این هزینه هایشان، سرمایه است و در نتیجه، جامعه، جامعه ای با نشاط خواهد شد.

دومین اثری که از رهگذر عدالت اجتماعی بر اساس کلمات نورانی اهل بیت میبینیم این است که برکات در آن جامعه رو به فزونی میرود. گسترش رحمت الهی شامل حال این جامعه میشود. جامعه ای که حاکمانش مجریان عدالتند طبق فرمایش امیرالمؤمنین، شاهد برکات و فزونی گسترش رحمت الهی خواهد بود. حضرت میفرماید: «بالعدل تتضاعف البرکات» .

نتیجه سوم از رهگذر اجرای عدالت در جامعه، به تعبیر امیرالمؤمنین(ع) آبادانی است. زمانی که جلوی فساد و نابرابری در جامعه گرفته شود، جامعه آباد میشود. اینگونه نیست که یک قشر با تمام وجود بهرهمند باشند و قشر دیگر در جامعه برخوردار نباشند. امیرالمؤمنین خطاب به مالک اشتر میفرماید: « وَ لْيَكُنْ نَظَرُكَ فِي عِمَارَةِ الْأَرْضِ أَبْلَغَ مِنْ نَظَرِكَ فِي اسْتِجْلَابِ الْخَرَاجِ...» . نگاه تو در رابطه با آبادانی سرزمین باید بیش از نگاه تو در جذب و جلب مالیاتها باشد. یعنی بیشتر به آبادانی مردم توجه کن. بعد حضرت میفرماید هیچ چیز به اندازه اجرای عدالت اجتماعی در آبادانی شهرها، نقش کلیدی و اساسی ندارد. امیدواریم در پرتو اجرای عدالت اجتماعی در جامعه دینی و انقلابی ما، همه بهره مند شوند و ما کسی را نبینیم، مجموعه ای را نبینیم که برخوردار از عدالت اجتماعی نباشد.

اِنَّ اللّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الإِحْسانِ وَ إِیتاءِ ذِی الْقُرْبى وَ یَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ الْبَغْیِ یَعِظُکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ.

پروردگارا ما را در راه رسیدن به عدالت اجتماعی یاری بفرما، در فرج مولایمان تعجیل فرما، به امام راحلمان روح و رضوان عنایت فرما، به رهبر عزیز و فرزانه انقلابمان و سایر مراجع تقلید، عزت دنیا و آخرت مرحمت بفرما، پروردگارا توطئه‌های دشمنان کینه‌توز ما را به خودشان برگردان، عاقبت این جمع را ختم به خیر بگردان، به خانواده مکرم شهیدانمان صبر و اجر عنایت بفرما، به رزمندگانمان عزت عنایت بفرما، به عزیزانی که در عرصه‌های مختلف، عرصه‌های اقتصادی سیاسی عرصه‌های مختلف مجاهدانه به این کشور خدمت می‌کنند عزت دنیا و آخرت مرحمت بفرما، به جانبازانمان سلامت، به آزادگانمان عزت، به بانوانمان عفت و به عالمانمان توفیق عنایت فرما

دیدگاه‌ها   

مهران رجایی
#1 مهران رجایی 1398-05-23 04:47
از چیزی سخن میگید که اصلا در کشور ما وجود نداره بالادستان دمار از روزگار پایین دستان در اوردن
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.