معیارهای شناخت معروف و منکر چیست ؟/ مدیر یک جامعه باید بپرهیزد از کاری که در آن افراط و تفریط باشد98/05/15

حضرت آیتالله حسینی بوشهری«دامت برکاته»  طی سخنانی در جمع مردم شریف قم در رابطه با امر به معروف و نهی از منکر و معیارهای شناخت معروف و منکر فرمودند:

شناخت معروف و منکر معیارهای زیادی دارد یکی از این معیارها که در مورد آن سخن خواهیم گفت این است که مصداق معروف کدام است؟ گفتیم هر نوع رفتاری که نتیجه و خروجی آن، اجرای عدالت اجتماعی در جامعه باشد از مصادیق بارز معروف در جامعه اسلامی است. و هر آنچه بر خلاف عدالت اجتماعی در جامعه باشد از مصادیق منکر است.

عدالت اجتماعی دارای ابعاد متعددی است و هر کدام از این ابعاد دارای شاخص هایی است که به یکی دو بعد از ابعاد عدالت اجتماعی اشاره کردیم. امروز به یکی دیگر از ابعاد عدالت اجتماعی اشاره میکنیم.

بُعد دیگر این است که جامعه برخوردار از عدالت اجتماعی، در آن جامعه افراط و تفریط وجود ندارد. مدیر یک جامعه باید بپرهیزد از کاری که در آن افراط و تفریط باشد. در کلمات امیرالمؤمنین (ع) چنین آمده: « أَحَبَّ الاُْمُورِ إِلَيْکَ أَوْسَطُهَا فِي الْحَقِّ، وَأَعَمُّهَا فِي الْعَدْلِ، وَأَجْمَعُهَا لِرِضَى الرَّعِيَّةِ»  بايد كه محبوبترين كارها در نزد تو، كارهايى باشد كه با ميانه ‏روى سازگارتر بوده و با عدالت دمسازتر و خشنودى رعيت را در پى داشته باشد. در تعبیر دیگری به امام مجتبی(ع) میفرمایند: مبادا در مسیر عبادت و زندگی دچار افراط شوی! روشی را انتخاب کن که در حد توان و طاقت تو باشد و بتوانی همیشه آن را انجام دهی(اشاره به سبک زندگی). حضرت به یکی از فرماندارانش در فارس مینویسند:  «بَعْدُ فَإِنَّ دَهَاقِینَ أَهْلِ بَلَدِکَ شَکَوْا مِنْکَ غِلْظَهً وَ قَسْوَهً وَ اِحْتِقَاراً وَ جَفْوَهً وَ نَظَرْتُ فَلَمْ أَرَهُمْ أَهْلاً لِأَنْ یُدْنَوْا لِشِرْکِهِمْ وَ لاَ أَنْ یُقْصَوْا وَ یُجْفَوْا لِعَهْدِهِمْ فَالْبَسْ لَهُمْ جِلْبَاباً مِنَ اَللِّینِ تَشُوبُهُ بِطَرَفٍ مِنَ اَلشِّدَّهِ وَ دَاوِلْ لَهُمْ بَیْنَ اَلْقَسْوَهِ وَ اَلرَّأْفَهِ وَ اُمْزُجْ لَهُمْ بَیْنَ اَلتَّقْرِیبِ وَ اَلْإِدْنَاءِ وَ اَلْإِبْعَادِ وَ اَلْإِقْصَاءِ إِنْ شَاءَ اَللَّهُ»  اما بعد، کشاورزان شهر تو، از تو شکایت کرده‌اند. آنان از سختگیرى و سنگدلى و حقیر شمردن و ستمگریت شکایت کرده‏اند. دقت کردم و آنان را به دلیل مشرک بودنشان، شایسته نزدیک شدن به تو ندیدم. آنان نه در خور دور شدن و مورد ستم واقع شدن هستند، زیرا با ما داراى عهد و پیمان مى‏باشند. بنابراین جامه‌ای از نرمخویی با دامنی از سختگیری را شعار خود قرار ده و با آنان اعتدال بین سخت‌دلى و مهربانى را انتخاب کن. به خواست خدا در میانشان به اعتدال رفتار کن، و حد متوسط بسیار دور کردن و بسیار نزدیک کردن را برگزین.

دیدگاه‌ها   

مریوارن
#3 مریوارن 1398-05-27 08:20
مدیران ما ادعای پاکی و خدایی دارن نرود میخ آهنین در سنگ
نقل قول کردن
فواد
#2 فواد 1398-05-24 08:03
لعنت بر این مدیران دزد سه شبه چیزی نداشتیم بخوریم نون خالی داشتیم اگه خدایی باشه ازشون نمیگذرم
نقل قول کردن
باقر
#1 باقر 1398-05-23 04:38
به نظر بنده باید موعظه هایی که مثل همین مطلب برای مدیران مفید است هر روز پیامکی ارسال بشودتا شاید از خواب غفلت بیدار شوند و دست از بی مسئولیتی بر دارند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.