خلاصه خطبه های نماز جمعه قم مورخ 92/11/18به امامت حضرت آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری .

آیت الله حسینی بوشهری: به مناسبت وفات حضرت معصومه به تبیین ویژگیها و ابعاد شخصیتی ایشان پرداختند و افزودند: در  بین دختران امام موسی کاظم کسی والاتر از فاطمه معصومه یافت نمیشود و امام رضا(ع) بعد از وفات این بانو از او با واژه معصومه یاد کردند

ایشان فرمودند: حضرت فاطمه معصومه دارای ویژگیهای ممتازی است: 

1-   بعد عبادی: این ویژگی را که همه اهل بیت داشتند و حضرت معصومه نیز در این بعد  نمونه است ایشان در 17 روزی که در قم در میدان میدان النور  حضور داشتند کسانی شاهد مناجات او و شب زنده داری او میدهند.

2-   محدث آن حضرت: در بین بانوان یکی از راوایان حدیث «من کنت مولا» و حدیث «منزلت» حضرت معصومه میباشند.

3-   مقام شفاعت: میدانیم و میدانید بالاترین مقام شفاعت مربوط محمد مصطفی (ع) است که خدای متعال از او مقام محمود یاد میکند. در بین بانوان دو نفر شفیع هستند حضرت فاطمه زهرا و حضرت فاطمه معصومه. ما در رابطه با امام زادگان کمتر داریم که زیارتشان ماثوره باشد ولی در رابطه با این تعبیر یا فاطمه اشفعی لی فی الجنه ... از از امام رضا (ع) است. همچنین  از سه امام معصوم، امام صادق(ع)، امام رضا(ع) و امام جواد(ع)در رابطه با زیارت حضرت روایت وارد شده است.

ایشان توصیه های به زایرین و ارادتمندان کریمه اهل بیت داشتند و افزودند: هنگامی که در مقابل ایشان قرار میگیریم،  احساس میکنیم که در برابر آیینه ای از کمال، آیینه ای از بصیرت و عفاف و پاکی قرار داریم و او را الگو قرار بدهیم. پیمان ببندیم که ایشان را سرمشق و الگو و بر اساس آن حرکت کنیم. و بدانید که علما و مجتهدان و زایرین از زیارت بی بی چقدر برکات و خیرات نصیبشان شده است.

 

 

 

یک دنیا پیام در فرمایش امام عسکری

با اشاره به هشتم ربیه الاول مصادف با میلاد یازدهمین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت  امام حسن عسکری ضمن تبریک این روز فرخنده به حدیثی زیبا و گرانسنگ اشاره کردند و افزودند: جمله از امام حسن عسکری  میخواهم نقل کنم که یک دنیا پیام دارد:« ما تَرَكَ الحَقَّ عَزيزٌ إِلاّ ذَلَّ و َلا أَخَذ َبِهِ ذَليلٌ إِلاّ عَزَّ» هیچ انسان عزیزی حق را رها نکرد مگر اینکه ذلیل شد و هیچ انسان خوار و ذلیلی به حق چنگ نزد مگر اینکه خوار و ذلیلی چنگ نزد مگر اینکه عزیز شد یعنی انسانهای عزیز در پرتو رها کردن حق، ذلیبل خواهند شد. در طول تاریخ اسلام و انقلابمان دیده اید وشنیده اید  کسانی در اوج عزت بوده اند ولی آنجا که حبل الله را رها کردند و از کنار حق جدا شدند،  به ذلت کشیده شدند و افرادی داشتیم که نام و نصبی نداشتند، جایگاه اجتماعی نداشتند ولی هنگامی که به دستگیرهحق چنگ زدند در اوج قرار گرفتند و آقا شدند.

آفرین بر قهرمانان تیز پرواز نیروی هوایی

 حضرت آیت الله حسینی بوشهری در خطبه نماز جمعه این هفته قم با اشاره به سالروز 19 بهمن،  روز نیروی هوایی با تبریک این روز به دلاوران نیروی هوایی، از این نیرو با عنوان قهرمانان تیزپرواز یاد کردند و افزودند: آفرین بر قهرمانان تیز پرواز نیروی هوایی که هم روزهای قبل از پیروزی انقلاب وفاداری خود را به انقلاب نشان دادند و هم در طول دوران دفاع مقدس شجاعانه به میدان آمدند آن روزهایی که دشمن قصد فتح تهران را داشت این نیروی هوایی قهرمان ما بود که توانست  دشمن را زمینگیر کندو زمینه را برای دفاع رزمندگانمان محیا کردند. ایشان افزودند:  ما گرامی میداریم یاد شهدای نیروی هوایی را،یاد شهدای ارتش قهرمان را،یاد شهدای سپاه و بسیج و نیروی انتظامی را و بدانید که دعای خیر ملت بدرقه راه شماست.

 

 

 

مسئولیتها و برکات انقلاب اسلامی

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به سالروز  پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن 57 و اینکه خاطرات آن دوران فراموش ناشدنی است، به مسئولیتها و برکاتی که بیست و دو بهمن پرداختند و افزودند:22بهمن دو بعد سلبی داشت و دو بعد ایجابی:

بُعد سلبی:

1-   از بین بردن نظام شاهنشاهی : نظامی که تا به دندان مسلح و همچنین مورد حمایت ابرقدرتها بود  انقلاب اسلامی آمد و این نظام را از بن برانداخت.

2-    شعار بلند نه شرقی نه غربی: ما نه وابسته به شرق هستیم و نه وابسته به غرب. چون آن روز یا باید در بعد شرق قرار گرفت یا بعد غرب.اما ویژگی منحصر به این انقلاب این بود هم دست رد به سینه شرق زد و هم دست به سینه غرب.

دو بعد ایجابی:

1-   تلاش برای پایه‌گذاری حاکمیت دینی و حاکمیت اسلامی: نظامی برود و نظامی بر اساس آموزه های دین جایگزین آن شود.

2-   عزت بخشی به تمام مسلمانان جهان: امروز نام شیعه، نام انقلاب در همه جا ارزشمند است بگذریم از دشمنان کینه توزی که نور پرفروغ تشیع و اسلام نمیتوانند و تحمل آن را ندارنداما در دل تک تک مسلمانان دنیا نام شیعه، نام اهل بیت، نام قرآن، به نام انقلاب یک جلوه و بازتاب دیگری دارد و این نیست جز به برکت انقلاب اسلامی ایران.

 

باید امام خمینی (ره) را دوباره شناخت

همگان امام را بعد سیاسی میشناسند به عنوان یک شخصیت تاثیرگذار در بعد سیاسی اما برادران خواهران آنچه باعث شد امام به این همه توفیقات برسد این نبود که امام یک سیاستمدار بود این مهم است اما بعد معنوی امام ، توسل امام آن حالت راز و نیاز و مناجات امام شوخی نیست در روز بیست و یک بهمن ماه حکومت نظامی اعلام میشود همه میگویند مردم به خانه ها بروند و فقط یک نفر دستور میدهد که مردم به خیابانها بریزند این کیست جز امام همگان اعلام کردند و به امام میگوین خطر دارد از پاریس برگردید ممکن است هواپیمای شما را بزنند در فرودگاه شما را دستگیر کنند اقامتگاه شما را بمباران کنند امام فرمود حالا که همه متفق شدند چه دوست (بخاطر علاقه و عشق به امام) و چه دشمن این سفر سرنوشت ساز است و من میروم.

امام را باید دوباره شناخت امام شخصیت رقیق القلب است در کنار خانواده شهیدان امام با تمام تواضع برخورد میکند و هنگامی که آن نوجوان 13 ساله(شهید حسین فهمیده)  نارنجک به کمر خود میبندد و شهید میشود امام میفرماید: این رهبر ماست. این تعبیرات جز در شخصیت امام کسی سراغ نداریم. ایااین انقلاب برای ما خیلی برکات داشت برگرداندن خوباوری به مردم.این همه پیروزی ها و پیشرفتهایی که ما داشته ایم در سایه این انقلاب و خودباوری بوده است. جوانان ما احساس پوچی میکردند.جایگاهی نداشتند ولی عمده دانشمندان امروز ما جوانان ما هستند و این نشانه عظمت این انقلاب است.هویت انقلابی ما در سایه دو اصل است: 1- اسلامیت 2- مردم این مردم به اسلام و درسایه اسلام دل بستند. ایشان برای حفظ و تداوم انقلاب به اشاره کردند: سه عنصر برای حفظ و تادوم انقلاب:

1-   عنصر ایمان، برای ادامه راه.2- عنصر بصیرت و آگاهی و دشمن شناسی.3- (به تعبیر رهبر معظم انقلاب) ایستادگی و مقاومت و اقدام.

 

نباید به گونه ای سخن گفت که دشمن احساس ضعف در ما ببیند

 حضرت آیت الله حسینی بوشهری در خطبه دوم نماز جمعه قم به وحشت آمریکاییها از ارتباط برقرار کردن دنیا با ایران و همچنین به سخنان سخیف و ننگ آور مقامات آمریکایی اشاره کردند و افزودند: من تعجب میکنم از کسانی که میگویند امروز با سلطه گران نمیشود درگیر شد ما هم نمیخواهیم با کسی درگیر شویم ولی بنا را بر بالابردن دستها به نشانه تسلیم نداریم. بنا نیست به گونه ای سخن بگوییم که دشمن احساس ضعف در ما ببیند و بعد هم جملاتی آن چنان بر زبان جاری کند ما برای اینها متاسف و متاثریم از اینکه ملت ما را هنوز نشناختند. ایشان به سخنان مقامات آمریکایی اشاره کردند و افزودند:  معاون وزیر خارجه آمریکا میگوید صف های طولانی (سبد کالا) را نگاه کنید این همان پولی است که ما به ایرانیها پرداخته ایم ننگ بر شما باد ادبیات سخن گفتن با ملت ما این گونه است؟ البته من پشت این تریبون بگویم ما هم نباید کاری کنیم و سوژه بدست آنها بدهیم ما هم نباید کاری کنیم که آنها اینچنین سخن بگویند آنها هتاک هستند آنها توجه ندارند ملت ما نمی شناسند. ایشان افزودند:  در دهه فجر نباید اینگونه این اتفاق میافتاد که دشمن جسور، جسورتر شود و با این ادبیات با ما سخن بگوید اینها وحشت کرده اند و گویا میدانند هم دولتها و هم ملتها به ملت ایران علاقمندند و میخواهند رابطه برقرار کنند تنها سایه ننگ آمریکا است که کشورها را از ارتباط با ما بازداشته است مرگ بر این آمریکا.

 

باید برای مقابله با بلایای طبیعی آماده بود

حضرت آیت الله حسینی بوشهری امام جمعه موقت قم در پایان خطبه دوم به مشکلات استانهای شمالی در ارابطه با سرمای شدید و برف اشاره ای داشتند و افزودند: در رابطه با مناطق شمالی کشور که حقیقتا آسیبهای زیادی به آنها وارد شد خطوط راه ، تلفن، برق چند روزی قطع بود اولاً تشکر میکنم از عزیزانی که به یاری هموطنان عزیزمان از سپاه،هلال احمر، نیروی انتظامی و ارتش و همه دست اندرکاران شتافتند و من متواضعانه خدمت مسئولین عرض میکنم این کشور بلایای طبیعی فراوانی دارد و باید آماده بود ایشان افزودند: همین چندسال پیش در رشت همین مشکل پیش آمد. باید تدارکات ما، وسائل و امکانات ما و مسائل مورد پیش بینی ما بگونه ای باشد تا مردم کمتر آسیب ببینند و اذیت شوند.

 

Please publish modules in offcanvas position.