خلاصه خطبه های نماز جمعه مورخ 93/08/23 به امامت حضرت آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری «دامت برکاته»

امام جمعه قم فرمودند: تیم مذاکره کننده مورد تایید رهبر معظم انقلاب است؛ اما آنان باید بدانند و مراقب باشند که دشمنان می‌خواهند از ما امتیاز بگیرند و امتیاز نسیه به ما بدهند.

 حضرت آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری «دامت برکاته»  در خطبه‌های این هفته نماز جمعه قم که در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار شد، به موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱+۵ در عمان اشاره و آن را طولانی و سنگین خواند و اظهار داشتند: دشمنان ما زیاده خواه و سیری ناپذیر هستند و هر روز برنامه جدیدی را مطرح می‌کنند.

آیت‌الله حسینی‌بوشهری به نامه رئیس جمهور آمریکا به رهبر معظم انقلاب اشاره کردند و ابراز داشت: این چهارمین نامه اوباما به مقام معظم رهبری است که امیدواریم روزی لحن این نامه‌ها مشخص شود که از چه ادبیاتی در نامه سخت گفته شده است.

ایشان با بیان اینکه مسئولان آمریکایی در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های خود عربده کشی می‌کنند، افزودند: ما نمی‌دانیم به متن نامه‌های آنان نگاه کنیم و یا اینکه عربده کشی‌هایشان در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌ها را ببینیم.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور، تصریح کردند: ملت ایران به پیروی از مقام معظم رهبری از اصول و دستاوردهای خود کوتاه نمی‌آید و غنی سازی حق مسلم ما است.

دشمن به دنبال دادن امتیازهای غیرقابل تحقق است

ایشان تاکید کردند: نیروگاه‌های اتمی باید ساخته شود و تحریم‌های دشمنان نیز یکجا می‌بایست برداشته شود.

آیت‌الله حسینی‌ بوشهری خطاب به تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران فرمودند: تیم مذاکره کننده مورد تایید رهبر معظم انقلاب است؛ اما آنان باید بدانند که دشمنان می‌خواهند از ما امتیاز بگیرند و امتیاز نسیه به ما بدهند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ادامه داد: دشمن به دنبال دادن امتیازهای غیرقابل تحقق است که می‌بایست به این امر توجه داشت که  نباید تمام امتیاز‌ها را به دشمن بدهیم اما بعد در صف انتظار قرار بگیریم و ملت ایران نیز به مسئولان چنین حقی نداده است و مذاکره کنندگان نیز چنین کاری نخواهند کرد.

 آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری   به حمله صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی اشاره کردند و ابراز داشتند: صهیونیست‌ها با این کار خود در حال امتحان حساسیت مسلمانان هستند و هدف آنان یهودی سازی منطقه است از این رو یهودیان افراطی را به جان مسلمین انداخته‌اند.

امام جمعه قم عنوان کردند: کشورهای اسلامی امروز به گروه‌های تکفیری مشغول شده‌اند و همین امر فرصتی را برای نفس کشیدن صهیونیست‌ها و تعرض آن‌ها به سرزمین‌های اشغالی فراهم کرده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری، با بیان اینکه امت‌ها اسلامی باید بیدار باشند که چه سرطانی به جانشان افتاده است، افزودند: اگر چنین هوشیاری در بین مسلمین وجود داشت یکپارچه در برابر رژیم اشغالگر قدس می‌ایستادند.

آیت‌الله حسینی‌بوشهری با انتقاد از سیاست‌های کشور مصر در قبال مردم فلسطین افزودند: این کشور تمام راه‌ها را به سوی فلسطین بسته است که این امر نشان از حضور عوامل مزدور بیگانگان در کشورهای اسلامی است.

ایشان همچنین با اشاره به انتصاب رئیس جدید صدا و سیما از سوی مقام معظم رهبری افزودند: رسانه ملی می‌بایست در زمینه فرهنگ جامعه، باورهای و ارزش‌های اسلامی و نیز وحدت جامعه برنامه ریزی کند چرا که امروز شاهد بمباران‌های تبلیغاتی دشمنان علیه فرهنگ اسلام ناب هستیم.

خطیب جمعه قم حضرت آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری «دامت برکاته» فرمودند: ملت ایران ذره‌ای از خواسته‌های اصولی خود در مذاکرات هسته‌ای کوتاه نمی‌آید.

آیت الله «سیدهاشم حسینی بوشهری با اشاره به مذاکرات فشرده هسته‌ای در مسقط (پایتخت عمان) ادامه دادند: دشمنان ما سیری‌ناپذیر و زیاده‌خواه هستند و هر روز با بهانه‌ای جدید، بحث تازه‌ای پیرامون مسائل هسته‌ای بیان می‌کنند.

ایشان تصریح کردند: غنی‌سازی حق مسلم ملت ایران است و باید کار نیروگاه‌ها ادامه پیدا کند و تحریم‌ها یکجا برداشته شود و به مسئولان مذاکره‌کننده هسته‌ای که مورد تایید رهبر انقلاب هستند و مردم نیز برای آنها دعا می‌کنند، می‌گوئیم دشمنان می‌خواهند از شما امتیاز نقدی بگیرند و در مقابل به شما امتیاز نسیه‌ای بدهند.

خطیب جمعه قم در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر تقوای الهی فرمودند: خداباوری و خداترسی موجب تقوای الهی در انسان می‌شود و او را از گناه و تباهی می‌رهاند.

خطیب جمعه قم تصریح کردند: عمل ناشایست و کار بد از منظر جامعه نیز ناپسند و بد است اما متأسفانه یک نوع بی‌تفاوتی از طرف خوبان و بدان وجود دارد که به‌واسطه‌ی آن جامعه رنگ دینی به خود نمی‌گیرد در حالی که آنچه در اصلاح جامعه نقش دارد تذکر دادن به افراد است.

ایشان غفلت را یکی از ویژگی‌های انسان در زندگی برشمردند و افزودند: گاهی ما انسان‌ها و حتی افراد مومن که اهل نماز و روزه هستند نیز غافل می‌شوند و نمی‌دانند که این غفلت با روح عبادی سازگار نیست و براساس چنین غفلتی به گناهی عادت کرده‌اند و در آن غوطه‌ور می‌شوند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور خاطرنشان کردند: وظیفه‌ی پیامبران الهی و اولیا تذکر دادن به بشر و یادآوری است حتی مومنانی که دچار غفلت می‌شوند نیز به تذکر نیاز دارند از این‌رو اگر تذکر در جامعه باشد تعامل بر اساس دین خواهد بود.

ایشان درباره سالروز شهادت امام سجاد(ع) در هفته گذشته نیز اظهار کردند: امام سجاد(ع) در طول عمر گرانقدر خود شاگردان زیادی را همچون ابوحمزه ثمالی تربیت کرد و در صحیفه سجادیه در روزگاری که نمی‌شد نامی از اهل بیت(ع) برد، در قالب دعا نام اهل بیت(ع) را بلند آوازه کرد.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به سالگرد ارتحال علامه طباطبایی فرمودند: ایشان دارای شخصیتی جامع بود که شاگردانش بر ادب، تواضع، اخلاص، ایمان، دلدادگی به اهل بیت(ع) و اخلاص ایشان گواهی می‌دادند و چنین شخصیت برجسته‌ای افتخار جهان اسلام است.

ایشان در خصوص سالروز آزاد سازی سوسنگرد عنوان کردند: 26 آبان ماه سپاه پاسداران و رزمندگان جان بر کف اسلام سوسنگرد را که توسط دشمن اشتغال شده بود آزاد کردند و شهدایی را نیز در این عملیات تقدیم اسلام و انقلاب کردیم.

خطیب جمعه قم همچنین افزودند: در آستانه‌ی روز بسیج هستیم بسیج قشر خاصی را نمی‌شناسد و جامعه و دانشگاه و مراکز علمی نیز می‌تواند متن بسیج باشد، چون بسیج خاری در چشم دشمن است.

آیت الله حسینی بوشهری ادامه داد: باید دانست که بسیجی کم توقع است و بی‌منت کار می‌کند امیدواریم که بتوانیم فرهنگ بسیجی را فرهنگ انقلابی خود قرار دهیم.

ایشان با بیان فرارسیدن هفته کتاب تصریح کردند: متأسفانه کتابخوانی در کشور ما بسیار کم است در حالی که آشنایی مردم با کتاب دارای اهمیت زیادی است، اما مردم به‌علت مشغله زیاد به سراغ کتاب نمی‌روند و کتاب در منازل جنبه زینتی دارد.

حضرت آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری «دامت برکاته» ظهر با اشاره به اینکه انسان‌های خداگریز از اوج عزت سقوط خواهند کرد، اظهار کردند: تقویت تقوا و ایمان راهکاری برای رسیدن به رستگاری است.

ایشان با اشاره به گناه‌هایی که انسان را از سعادت دور می‌کند،‌ اضافه کردند: اگر دنیا هدف انسان باشد عمر او تباه خواهد شد اما اگر دنیا وسیله‌ای برای انسان باشد او را به تعالی هدایت خواهد کرد.

امام جمعه قم با بیان اینکه در آیات قرآن کریم اشاره‌‌های بسیاری به استفاده مطلوب از زندگی دنیوی شده است‌، بیان کردند: متاع دنیا در برابر متاع آخرت هیچ چیزی نیست.

ایشان قدرت‌طلبی را عاملی برای از بین بردن آرامش بشریت دانستند و ادامه داد: تجاوز‌ها و بسیاری از ناهنجاری‌های که امروزه دیده می‌شود نشان می‌دهد هنوز درون بشریت پالایش نشده است.

آیت‌الله حسینی‌بوشهری با تاکید بر رعایت تشویق و تنبیه در جامعه اسلامی مطرح کردند: افرادی که کارهای بایسته انجام می‌دهند تشویق نمی‌شوند و افرادی که کارهای اشتباه انجام می‌دهند تنبیه نمی‌شوند و این امر سبب شده جامعه اسلامی رنگ دینی لازم را به خود نگیرد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه تضمین دشمن در مذاکرات برای مسئله تعلیق است نه مسئله برداشتن تحریم‌ها عنوان کردند: دشمن می‌خواهد از نمایندگان ایران امتیاز دریافت کند و با دادن امتیاز نسیه‌ای غیرقابل تحقق، ایران را در صف انتظار نگه دارند که این امر مورد تایید مردم نخواهد بود.

امام جمعه قم فرمودند: دشمنان با حمله به مسجدالاقصی در حقیقت به دنبال آزمایش کشورهای اسلامی است و در صدد است با سرگرم ساختن مسلمانان به تجاوزات تکفیری ها، راه تنفسی برای رژیم صهیونیستی باز کند.
حضرت آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری «دامت برکاته» در خطبه‌های نماز جمعه این هفته قم اظهار داشتند: هرکس تقوا را برنامه زندگی خود قرار داد، رستگار می شود و در مراحل مختلف زندگی نجات می یابد.
ایشان خداگریزی، دنیاطلبی و قدرت طلبی را از عوامل سقوط انسان دانستند و افزودند: استفاده از قدرت فی حد ذاته امری مذموم نیست اما در روایات اشاره شده است آیا دنیا را برای توقف کردن و هدف می خواهید؟ اگر دنیا وسیله ای برای تعالی شد به انسان بصیرت می بخشد و اگر دنیا هدف شد، انسان را تباه می کند.
امام جمعه قم ادامه دادند: اگر قدرت در خدمت دفع ظلم و استیفای حق قرار گرفت، قدرت پسندیده ای است اما اگر منشایی برای ظلم و ستم و بیداد و ضایع شدن شد، انسان حالت انحطاط پیدا می کند.
ایشان بیان کردند: در روایات و تعابیر مختلف اسلامی داریم که متاع دنیا در برابر متاع آخرت هیچ چیزی نیست. قدرت طلبان و کسانی که حالت غلوّ به خود می گیرند از نعمت حیات آخرت برخوردار نیستند.
آیت الله حسینی بوشهری دنیاطلبی را عامل عمده مشکلات بشر دانستند و فرمودند: تجربه تاریخی بشر شاهد این مساله بوده است که اگر شرایط کشورها به هم می خورد یا مشکلی در جامعه ایجاد می شود به دلیل دنیاطلبی است.
ایشان دستورالعمل های اسلامی و بهره گیری از آموزه های الهی را عامل آرامش انسان دانستند و فرمودند: یکی از ماموریتهای پیامبر اکرم(ص) تزکیه و تعلیم است.

ایشان ادامه دادند:علت گناهان و گرفتاریهای بشر به این دلیل است که درون انسانها پالایش نشده و لذا می بینیم حقوق یکدیگر را پایمال می کنند.
ایشان یادآور شدند: افرادی را می بینیم که اهل نماز جماعت و جمعه و روزه هستند اما نمی دانند این گناهی که مرتکب می شوند با روح عبادت و دیگر صحنه های زندگیشان نمی سازد و لذا تذکر و یادآوری وظیفه اولیا و انبیای الهی است که در جامعه اسلامی باید مورد توجه قرار گیرد.
آیت الله حسینی بوشهری تاکید کردند: اگر دنبال رابطه سالم با خداوند هستیم باید به عوامل انحطاط بشر و زمینه های رشد و بالندگی بشر نگاه کنیم و کارها و امور مناسب بر اساس معیارهای اسلامی انجام دهیم.

 

Please publish modules in offcanvas position.