خلاصه خطبه های نماز جمعه مورخ 1402/06/31

 

خطیب جمعه قم گفتند: دفاع مقدس در شرایط بایکوت و تحریف رخ داد، اما این دفاع مقدس رسانه‌ای تاثیرگذار برای انقلاب اسلامی شد.

 

حضرت آیت الله حسینی بوشهری «دامت برکاته»، در خطبه‌های نمازجمعه ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ که در مصلی قدس قم برگزار شد، عنوان کردند: دو ماه عزاداری کردید، درود خدا بر شما باد برای این عشق و دلدادگیتان به اهل بیت (ع) و سید الشهدا (ع) دارید. اربعین کانون انسانیت و اخلاق است و این حرف ما نیست. صف‌های به هم فشرده اربعینی، خود را برای ظهور موعود آماده می‌کنند.

 

خطیب جمعه قم با اشاره به آغاز هفته دفاع مقدس بیان کردند: در سال ۱۳۶۰ امام (ره) واژه جنگ را به واژه دفاع مقدس تبدیل کرد.

 

ایشان با اشاره به دیدار رهبر معظم انقلاب در دیدار با پیشکسوتان و افرادی که در صحنه رزم حضور داشتند، گفتند: رژیم بعث عراق با هدف براندازی نظام جمهوری اسلامی و به زانو درآوردن ملت ایران و به تحریک استکبار جهانی وارد ایران شد و شهرهای ما را بمباران کرد. مجموعه رژیم گذشته به گونه‌ای مشورت داده بودند که تصور می‌کردند که پیروزی قطعی و حتمی است.

 

این دفاع جانانه هشت سال ادامه پیدا کرد و آنچه به عنوان افتخار برای همه ما به عنوان یک الگوی پایداری و مقاومت باقی ماند، این بود که یک وجب از خاک کشور در اختیار دشمن قرار نگرفت.

 

امام جمعه قم با بیان اینکه دفاع مقدس، حدیث ماندگار پایداری، دلاوری و فداکاری است، تصریح کردند: دفاع مقدس حدیث ماندگار ملتی است که در راه دفاع از کیان مکتب و میهن، قله‌های بلند رشادت را پشت سر گذاشتند.

 

ایشان با بیان اینکه مردم دنیا با وقایع تاریخی خودشان هویت پیدا می‌کنند، اظهار کرد: تا قله‌های افتخار برای مردمی خلق نشود نسل‌های آینده هویت پیدا نمی‌کنند، هویت نسل‌های آینده به خاطر افتخارات نسل‌های قبل است و دفاع مقدس برای ما ویژگی هویت‌یابی ایجاد کرد.

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفتند: روزی ایرانیان با نمادهای خیالی و افسانه‌ای به دنبال عزت بودند؛ اما دوران دفاع مقدس ما نماد عزت واقعی بود و فرمانده این نماد کسی جز امام خمینی (ره) نبود.

 

دفاع مقدس در شرایط بایکوت و تحریف رخ داد، اما این دفاع مقدس رسانه‌ای تاثیرگذار برای انقلاب اسلامی شد. دفاع مقدس رسانه انقلاب اسلامی با هویت مردمی بودن و عاشورایی بودن است.

 

امام جمعه قم اضافه کردند: دفاع مقدس عرصه‌ای برای زیست اخلاقی شد که در صحنه عمل، اخلاق را به نمایش گذاشت. دفاع مقدس مرکز تولید کادر موفق برای انقلاب اسلامی بود. جنگ کاری مخرب است اما دفاع ما مقدس بود.

 

ایشان با بیان اینکه دفاع مقدس فضای جبهه دشمن را هم تغییر داد، افزودند: یگناتیف نویسنده نیویورک تایمز و مدرس حقوق بشر در گزارش سفرش به ایران و بهشت زهرا می‌نویسد: در جنوب تهران گورستان بزرگی است که شهدای دوران دفاع مقدس سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۸ میلادی مدفون هستند. این‌ها جان خود را در راه هدف دادند، این قبرهای کوچک همیشه باقی خواهند ماند. خطاب به محافظه کاران آمریکایی می‌گوید: شما می‌گویید ایران منزوی خواهد شد و محکومیت بین‌المللی درست می‌کنیم، سری به بهشت زهرا بزنید و اراده‌های آهنین آن‌ها را ببینید، پشیمان خواهید شد.

 

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه در رابطه به سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در اجلاس سازمان ملل، گفتند: ایشان سخنان خود را از عدالت خواهی آغاز کردند و به ظهور حضرت خاتمه دادند که نطقی قوی و جامع درباره قرآن، خانواده و عدالت بود.

 

سال گذشته عکس شهید سلیمانی را که نماد مقاومت بود در دست گرفت و امسال قرآن به دست گرفت که نماد دین داری است. از این که در خانه دشمن، دشمن را به چالش بکشد و خواستار محاکمه رئیس جمهور سابق ایالت متحده آمریکا شود، تقدیر می‌کنیم و امیدواریم همانگونه که در عرصه بین‌المللی پر تلاش هستند در عرصه داخلی هم بخروشند تا رضایت مردم برآورده شود.

 

امام جمعه قم با اشاره به بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها یادآور شدند: انتظار داریم که دانشگاه‌ها محل تربیت انسان‌های متدین و متفکر باشد، انتظار داریم محیط دانشگاه و مدارس محیط عفاف و حجاب شود و خدایی ناخواسته در صفحه‌های مجازی نبینیم که محیط علم و دانش تبدیل به فضایی شود که انسان شرمش می‌شود که بازگو کند.

 

چگونه برکت از جامعه می‌رود؟

 

آیت‌الله حسینی بوشهری در خطبه اول عنوان کردند: پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: تا زمانی که مردم مسئله امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنند و پیوسته امر به معروف و نهی از منکر کنند و درکارهای نیک و تقوا به کمک هم بشتابند در خیر و سعادت خواهند بود؛ اما اگر این چنین عمل نکردند و نقطه مقابل را عمل کردند فاجعه رخ خواهد و برکت از آن جامعه می‌رود و بعضی از آنان بر بعضی دیگر مسلّط خواهند شد و دیگر یاوری در زمین و آسمان نخواهند داشت‏.

 

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه، غفلت را از موانع سعادت انسان دانستند و اظهار کردند: زمانی که غفلت انسان را فرا بگیرد (اعم از غفلت از خدا، از خود و از جامعه) نمی‌تواند به سعادت لازم برسد.

 

ایشان در رابطه با نشانه‌های غفلت گفتند: پیامبر (ص) فرمود: چشم بستن بر حقایق، فراموش کاری، دچار لهو و لعب شدن و عدم توجه به اموری که باید به آن توجه داشته باشد از علائم انسان غافل است.

 

انسان‌های غافل از حوادث درس نمی‌گیرند

 

خطیب جمعه قم، پند نگرفتن از حوادث روزگار را از دیگر عوامل غفلت دانستند و ادامه دادند: انسان‌های غافل کسانی هستند که اگر در جامعه و دنیا حادثه ای رخ می‌دهد از آن درس و هشدار نمی‌گیرند و با بی اعتنایی از کنار آن عبور می‌کنند.

 

همنشینی با انسان‌های فاسد و مفسدان و دوری از مجالس عبادت از دیگر نشانه‌های انسان غافل است. امام حسن مجتبی (ع) می‌فرماید: ترک مسجد و پیروی بی چون و چرا از افراد مفسد از نشانه‌های غفلت است.

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کردند: مسجد اسم رمز برای پایگاه‌های اعتقادی، دینی و مذهبی است.

 

ایشان در رابطه با جایگاه مسجد در اسلام گفتند: پیامبر اکرم (ص) در آخرین خطبه شان ضمن تاکید به اقامه نماز جماعت، می‌فرماید: کسی که به سوی مسجدی از مساجد خدا قدم بر می‌دارد به ازای هر قدمی که بر می‌دارد پاداش ده حسنه نصیب او می‌شود، ده گناه از نامه اعمال او پاک می‌شود و مقام او نزد حق تعالی ده درجه بالا می‌رود.

 

Please publish modules in offcanvas position.