خلاصه خطبه های نماز جمعه مورخ 1402/08/26

حضرت آیت‌الله حسینی بوشهری«دامت برکاته» در خطبه‌های نماز جمعه ۲۶ آبان که در مصلی قدس قم برگزار شد، با اشاره به انتخابات پیش رو عنوان کردند: انتخابات خبرگان از انتخابات مجلس اهمیت بیشتری دارد؛ زیرا آنان، رهبر را که قلب تپنده امت اسلامی است انتخاب می‌کنند.

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کردند: قوه مقننه نیز جایگاه خاص خود را دارد؛ زیرا مشکلات را رصد می‌کند و با دولت هم افزایی می‌کند تا این ملت امیدوار به آینده، در مشکلات زندگی نماند.

 

ایشان با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب تاکید کردند که همه باید پای کار بیایند و در برگزاری انتخابات پرشور همکاری کنند، ادامه دادند: انتخابات آبرو ملی ما و آبروداری برای انقلاب است. به زمزمه‌هایی که می‌شود توجه نکنید شما انتخاب خود را کردید و استوار در مسیری که انتخاب کرده‌اید باقی بمانید.

 

امام جمعه قم اظهار کردند: انتخابات به معنای مشارکت در تعیین سرنوشت است و هم حق و هم تکلیف است و این دو باید در کنار هم قرار بگیرند.

 

ایشان در رابطه با حوادث غزه گفتند: بیش از ۴۰ روز است که صهیونیست‌ها جنایات عظیمی را مرتکب می‌شوند و تنها دستاوردشان که دنیا نیز متوجه آن شد آدم کشی، نسل کشی، کودک کشی، ویران کردن خانه بر سر زن و فرزند بود. این دستاورد بزرگ انگلیس، آمریکا، فرانسه، ناتو، آلمان و نتانیاهو است.

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کردند: با دیدن صحنه‌ها غمگین می‌شوید ولی بدانید صهیونیست‌ها شکست خوردند. امام حسین (ع)، مظلوم کربلا، انسانی شکست خورده است و یا پیروز؟ این که صدای آزادی خواهان دنیا بلند شده است و می‌گویند ۷۵ سال سر ما کلاه گذاشتید و ما امروز این رژیم آدم کش را می شناسیم، نشان از پیروزی است.

 

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه اضافه کردند: ما عامل اصلی را آمریکا و اسرائیل در جنایات غزه می‌دانیم.

 

این جنایات، طوفان الاقصی را تحت شعاع قرار داد ولی کار بزرگی بود. از نظر تاکتیکی منحصر به فرد بود و همه سیستم‌های امنیتی و اطلاعاتی را از کار انداخت، از سیستم دیوار حائل کاری ساخته نبود و گنبد آهنی تبدیل به آهن پاره‌ای شده که باید از خود دفاع می‌کرد.

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شدند: طوفان الاقصی ترکیبی و با تنوع تاکتیکی بود که کار خود فلسطینی ها بود، حتی حزب الله هم گفت کار خودشان بوده و رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند خود آن‌ها تصمیم گرفتند.

 

ایشان در رابطه با چرایی ایجاد طوفان الاقصی گفتند: آنها گفتند برای ما قابل تحمل نبود که به مسجدالاقصی تعرض کنند و با چکمه وارد مسجد شوند. محاصره ۱۶ ساله غزه، فشار بر فلسطینی‌های کرانه باختری، به اسارت گرفتن بیش از ۵ هزار نفر از نیروهای فلسطینی که شامل کودک، نوجوان، زن و پیرها بودند و عادی سازی روابط اعراب از جمله دلایل این طوفان بود.

 

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به هفته بسیج گفتند: بسیج نامی آشنا برای همه ماست. بسیج به معنای کسی که یونیفرم دارد نیست بلکه مکتب بسیجی به معنای مجاهدانه و مخلصانه بودن است و هرکسی پای این کار آمد بسیجی است.

 

ایشان با اشاره به اینکه بسیج با این خصوصیات، اگر نگوییم بی نظیر است کم نظیر است، ادامه دادند: اگر در لبنان، یمن و غزه سخن از مقاومت و بسیج است الهام بخش آنان، این بسیجیان هستند که به تدبیر امام راحل شکل گرفت و جالب این بود که بسیج را از متن مردم گرفت. همه باید بسیجی باشیم و از مرزهای جغرافیایی، مصالح کشور، اسلام و انقلاب دفاع کنیم.

 

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه مغازه دار، روحانیان، کارمندان و... ما باید بسیجی باشند، گفتند: هرکسی نسبت به اسلام، کشور و انقلاب وفادار باقی بماند، سرمایه گذاری کند و به شعار بسنده نکند بسیجی است. آن بسیجی‌ها با جهاد و شهادتشان بسیجی بودنشان را به اثبات رساند و امروز که صدای گلوله‌ای را نمی‌شنویم، بسیجی بودن به معنای جهاد تبیین، جهاد خدمت و جهاد امید آفرینی در جامعه است.

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن تبریک ولادت حضرت زینب (س) گفتند: ایشان بزرگ بانوی کربلا، قهرمان کربلا، نماد صبر و استقامت و بردباری و عالمه غیر معلمه بودند که در اوج زهد و پارسایی زیستند.

 

امام جمعه قم اظهار کردند: محتکران به این سخن امام سجاد (ع) در رابطه با حضرت زینب (س) توجه کنند و دست از احتکار بردارند؛ امام سجاد (ع) می‌فرماید: «عمه‌ام زینب، چیزی را از امروز برای فردا ذخیره نمی‌کرد؛ زیرا معتقد بود خداوند روزی رسان است».

 

تعجب می‌کنم از کسانی که در جامعه دینی و انقلابی متوجه هستند که ضربه به جامعه و مردم وارد می‌شود اما هر چند وقت یکبار می‌شویم چنان شد. اگر زینب شناس هستیم و به زینب ارادت داریم، زینب این است.

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به روز پرستار گفتند: رهبر معظم انقلاب در رابطه با پرستاران می‌فرماید پرستاری ترکیبی از مجموعه فضائل اخلاقی است. صبر، مسئولیت پذیری، عاطفه، مهر محبت در یک انسان به عنوان پرستار یک جا جمع شده است.

 

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه خطاب به مسئولین مربوطه بیان کردند: به پرستاران رسیدگی شود تا در پیچ و خم زندگی نمانند. این پیام را به تهران مخابره کنید.

 

آیت الله حسینی بوشهری در خطبه اول عنوان کردند: امام رضا (ع) می‌فرماید: «اِعْلَمْ اَنَّهُ لا وَرَعَ اَنْفَعُ مِنْ تَجَنُّبِ مَحَارِمِ اللهِ وَ الْکَفِّ عَنْ اَذَی الْمُؤْمِنِین و اغْتِیابِهِم.؛ هیچ پرهیزکاری و تقوایی بالاتر از خودداری از گناهان و دوری از اذیت و آزار مومنان و پرهیز کردن از غیبت مومنان نیست.»

 

بر اساس این حدیث گام اول در مسیر تقوا دوری از گناهان، گام دوم دوری از آزار و اذیت مومنین و گام سوم دوری از غیبت درباره برادران دینی است.

 

خطیب جمعه قم با بیان اینکه هر چقدر بن مایه‌های اعتقادی و اخلاقی تقویت شود، مسیر بندگی مان رشد و تکامل پیدا می‌کند، اضافه کردند: برخی از انسان‌ها در دنیا و آخرت سعادت مند هستند، برخی در دنیا و آخرت روی سعادت نمی‌بینند؛ اما برخی ممکن است در دنیا احساس سعادت کنند؛ اما سعادتی در کار نیست زیرا دنیا مزرعه آخرت است.

 

ایشان در رابطه عوامل بازدارنده از سعادت گفتند: تکذیب پیامبران الهی، گوش ندادن به سخنان پیامبران، معاشرت با انسان‌های فاسد، به تباهی سپری کردن عمر، غفلت از خود، خدا و جامعه از عوامل بازدارنده انسان از سعادت است.

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کردند: غفلت از پندها و پیام‌های دنیا، عدم توجه توجه به اموری که باید به آن توجه کرد و دوری از مجالس دینی از جمله نشانه‌های غفلت است.

 

ایشان بی‌توجهی انسان به خودسازی را از دیگر نشانه‌های غفلت دانستند و تصریح کردند: اولین ماموریت انسان در دنیا این است که پیش از آن که به فکر دیگران باشیم باید به فکر خود باشیم و خودسازی کنیم.

 

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه ادامه دادن: اگر انسان هدف خلقت را فراموش کرد و فلسفه وجودی خود در دنیا را نفهمید از نشانه‌های اصلی غفلت است.

 

امام جمعه قم اضافه کردند: خداوند در قرآن می‌فرماید: «الْخَاسِرِینَ الَّذِینَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ» زیان‌ترین انسان‌ها کسانی هستند که خودشان را گم کردند و در جای دیگری می‌فرماید:« قَالَا رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنْفُسَنَا وَإِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَکُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِینَ»

 

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری گفتند: امیرالمومنین (ع) می‌فرماید: «عَجِبتُ لِمَن یَنشُدُ ضالَّتَهُ و قَد أضَلَّ نَفسَهُ فلا یَطلُبُها؛ در شگفتم از کسی که گمشده خود را می‌جوید، اما خویشتن را گم کرده و آن را نمی‌جوید.»

 

 

 

Please publish modules in offcanvas position.