تفسیر سوره بقره آیه 91 مورخ 1400/10/08

 

درس تفسیر حضرت آیتالله حسینی بوشهری (دامت برکاته)

موضوع کلی: تفسیر سوره «بقره»         تاریخ: 8 دی 1400

موضوع جزئی: تفسیر آیه91                  مصادف با: 24  جمادی ‏الاولی 1443

سال تحصیلی: 1401-1400              جلسه: 203

 

 

 

 

 

 

 

 

ادامه تفسیر آیه91: «وَ إِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ قَالُوا نُؤْمِنُ بِمَا أُنْزِلَ عَلَيْنَا وَ يَكْفُرُونَ بِمَا وَرَاءَهُ وَ هُوَ الْحَقُّ مُصَدِّقاً لِمَا مَعَهُمْ قُلْ فَلِمَ تَقْتُلُونَ أَنْبِيَاءَ اللَّهِ مِنْ قَبْلُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ»[1]؛ و هنگامى كه به آنها گفته شود: «به آنچه خداوند نازل فرموده، ايمان بياوريد!» مى‌گويند: «ما به چيزى ايمان مى‌آوريم كه بر خود ما نازل شده است» و به غير آن، كافر مى‌شوند؛ در حالى كه حق است و آياتى را كه بر آنها نازل شده، تصديق مى‌كند. بگو: «اگر [راست مى‌گوييد و به آياتى كه بر خودتان نازل شده، ايمان داريد]، پس چرا پيامبران خدا را پيش از اين، به قتل مى‌رسانديد؟!».

 

یهودیان که قرآن را رد می‏کنند در حقیقت تورات را رد می‏کنند، مثل اینکه شخصی، فردی را تصدیق کند و آن فرد، آن شخص را تکذیب کند. پس اگر قرآن می‏گوید که تورات از کتب آسمانی است و یهودیان که طرفدار تورات‏اند، قرآن را رد می‏کنند، در حقیقت تورات را رد کرده‏اند چون قرآن است که تورات را از کتب آسمانی برشمرده است و لذا ردّ قرآن به ردّ تورات منجر می‏شود.

 

مثل اینکه شخصی، شخص دیگری را تمجید کند، ولی تمجید شونده بگوید که این شخص، دروغگو است، معنایش این است که تمجید خودش را زیر سؤال برده است و با دروغگو خواندن آن شخص، در حقیقت جایگاه خودش را زیر سؤال برده است.

 

سند موثق پاره‏ای از حقایقی که درباره حضرت موسی (ع) و حضرت عیسی (ع) وجود دارد در تورات و انجیل نیز پیدا نمی‏شود، بلکه در قرآن یافت می‏شود، بنابراین، آنچه می‏تواند از شخصیت این دو بزرگوار دفاع کند آیات شریفه قرآن است و قرآن کتابی است که تا روز قیامت باقی خواهد بود و این قرآن است که تورات و انجیل تحریف نشده را تا روز قیامت تأیید می‏کند.

 

نکته: وقتی روش سلبی یهودیان و برخوردهای سلبی آنان بررسی می‏شود، مشاهده می‏شود که در عین حال که یهودیان ادعا می‏کنند که پیروان تورات‏اند، لکن در این ادعا دروغگو می‏باشند زیرا اگر به تعالیم تورات ایمان داشتند، انبیاء گذشته را نمی‏کشتند در حالی که یهودیان پیامبران گذشته را به قتل رسانده بودند، پس اینان در ادعای خود دروغگویند.

 

انبیاء الهی در پنج مسأله اشتراک نظر دارند و این پنج مسأله در میان یکصد و بیست و چهار هزار پیامبر مشترک بوده است که ان‏شاءالله، در جلسه آینده این اصول پنج‏گانه مشترک بین همه انبیاء ذکر خواهد شد.

 

«الحمد لله رب العالمین»

 



[1]. «البقرة»:91.

 

Please publish modules in offcanvas position.