حضرت آیت الله حسینی بوشهری«دامت برکاته» با بیان اینکه در مواجهه با دشمن، مطالبه گری فعالانه داشته باشیم، گفتند: امروز زمان نشستن، شنیدن و سپس پاسخ به شبهه گذشته است و باید از دنیای اسلام و تشیع، چنان مسائل و ایرادات دشمن مطرح شود که به جای اینکه آنها طرح اشکال کنند، هیئت های اندیشه‌ورز و پژوهشگاه‌های آنها به دنبال پاسخ به ایرادات باشند.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، مسئولان برگزاری چهارمین همایش ملی کتاب سال بانوان با آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدار و گفت‌وگو کردند.

 

آیت الله حسینی بوشهری در این دیدار، ضمن تبریک اعیاد دهه کرامت، اظهار داشتند: جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها در سال‌های اخیر گام‌های بلندی در جهت ارتقا و نقش‌آفرینی بانوان برداشته که نتیجه تلاش‌های بانوان طلبه و مسئولان در بخش‌های مختلف است.

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه موضوع پژوهش هنوز مهمان ناخوانده آموزش است، خاطرنشان کردند: برگزاری کتاب سال حوزه و کتاب سال بانوان در میان پژوهشگران حوزه و دانشگاه انگیزه ایجاد کرده و پژوهشگران و صاحبان قلم در سال‌های اخیر با همت بلند خود در این عرصه حضور داشته اند.

 

آیت الله حسینی بوشهری تصریح کردند: گرچه محدودیت‌های مالی وجود دارد، اما چون همت بلند است و آینده‌نگری و رویکرد مناسبی وجود دارد، خداوند متعال به این فعالیت‌ها برکت می‌دهد.

 

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری ادامه دادند: با توجه به آماری که از همایش کتاب سال بانوان ارائه شد، آینده را روشن می‌بینیم و با روندی که صورت گرفته، امیدواریم در سال‌های آینده، بُعد بین المللی این همایش تحقق پیدا کند.

 

همت خود را بلند نگه دارید و موانعی را که وجود دارند، مانع حساب نکنید، بلکه به دنبال راهکار بوده و از موانع عبور کنید، همانطور که رزمندگان دفاع مقدس از موانع نترسیدند ، بلکه این موانع، آنان را مصمم کرد که به جلو پیش بروند.

 

در وعده صادق نیز که دنیا دچار بهت و ناباوری شد، در شرایط سخت و با وجود موانع صورت گرفت؛ دشمن عظمت ایران اسلامی را بیش از افراد داخل می‌داند و در صدد است که قوت‌های ما را به ضعف تبدیل کند، ما هم باید تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.

 

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه کشور با بیان اینکه برای فعالیت‌های جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها آینده روشنی می‌بینم، عنوان کردند: جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها توسط حضرت امام(ره) پایه گذاری شده و مورد توجه رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) است و امروز مصداق آیه شریفه «کَشَجَرَةٍ طَیِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَ فَرْعُهَا فِی السَّمَاءِ؛ مانند درخت پاک است، ریشه اش استوار و پابرجا و شاخه اش در آسمان است»، است.

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کردند: خروجی‌های جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها از جمله تحصیل طلاب ایرانی و غیرایرانی از سراسر ایران و جهان بسیار ارزشمند است.

 

گاهی ما به یک موضوع از نظر کمی نگاه می‌کنیم، اما آنچه در نهایت یک مجموعه را به جامعه معرفی می‌کند، کارهای کیفی است؛ اگر یک کتاب با کیفیت مناسب، هدفمند و اثربخش که حل مسئله داشته باشد، تألیف و به بازار کتاب عرضه شود، حتما تأثیرگذاری خاص خود را خواهد داشت.

 

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه کشور تأکید کردند: امروز مسئولان بر تمرکز کار بر حل مسئله توجه ویژه ای دارند و این امر می‌تواند همانند خون در بدنه نظام جریان پیدا کند.

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه حوزه زن و خانواده حوزه گسترده ای است و دشمن از همین طریق ورود کرده و کانون خانواده‌ها را مورد هجمه قرار داده است، گفتند: دشمن در این هجمه به نقش تأثیرگذاری زنان در جامعه پی برده و از زنان شروع کرده است.

 

به فرموده آیت الله حسینی بوشهری، امروز جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها و حوزه‌های علمیه می‌دانند که نیاز بانوان و خانواده‌ها در جامعه چیست و چه مسائلی می‌تواند در کانون خانواده اختلال ایجاد کند، امروز فهم موضوع برای شما روشن تر است و متناسب با فهم موضوع می‌توانید فعالیت‌هایی داشته باشید.

 

رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) که در همه جا آگاهانه، عالمانه و حکیمانه ورود کرده اند، به موضوعی اشاره کردند که باید در این محور سرمایه گذاری کنید. ایشان فرمودند به جای اینکه منتظر مطالبه بوده و به سختی مطالبات آنها را پاسخ دهیم، ما باید به صورت فعالانه مطالبه گر باشیم.

 

اگر بانوان تحصیل کرده و اندیشمند در این عرصه ورود کنند و به موضوعاتی مانند وضعیت حقوق زن در جوامع غربی و ایراداتی که در این عرصه در غرب وجود دارد، بپردازند، دشمن اصلاً فرصت پیدا نمی‌کند که ما را به چالش بکشاند.

 

 

رئیس جمهور با حضور در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در جلسه‌ای با اعضای این نهاد عالی حوزوی دیدار و گفتگو کرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در ادامه برنامه های دومین روز سفر به استان قم، صبح امروز با حضور در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در جلسه‌ای با اعضای این نهاد عالی حوزوی دیدار و گفتگو کرد.

 

پیش از سخنان رئیس جمهور، برخی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم به بیان دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود پیرامون مسائل کشور به ویژه وضع فرهنگی جامعه و مسائل و مشکلات مردم پرداختند.

 

رئیس جمهور ضمن استماع نظرات و دیدگاه‌های حاضران و پاسخ به برخی سؤالات و نکات مطرح شده، به تشریح برنامه‌ها و اقدامات دولت در دو سال و نیم گذشته در مواجهه با مشکلات و دشواری‌های اداره کشور در آغاز به کار دولت مردمی و دستاوردهای دولت از جمله در زمینه‌های مهار شیوع گسترده کرونا، مهار و کاهشی شدن نرخ تورم، نرخ رشد نقدینگی و پایه پولی، تلاش برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و احیای واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه‌تعطیل، احیای روابط و تجارت خارجی با محوریت تقویت تعاملات با کشورهای همسایه، مسلمان و همسو و تلاش برای ارتقای امید، اعتماد و سرمایه اجتماعی پرداخت.

 

حضرت آیت الله حسینی بوشهری«دامت برکاته» رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم از حضور رئیس جمهور در این جلسه قدردانی کردند

 

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت مدیریت فضای مجازی گفتند: نمی‌توانیم درب‌ها را به روی خود ببندیم، اما باید کلید این درب‌ها در اختیار ما باشد. اگر به موقع وارد عرصه نشویم، عملاً حکمرانی فضای مجازی به دست دشمنان خواهد بود.

 

حضرت آیت الله حسینی بوشهری«دامت برکاته» ساعاتی قبل در دیدار وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه شبکه ملی اطلاعات اظهار داشتند: با توجه به تأکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب مد ظله العالی نسبت به شبکه ملی اطلاعات، خوشبختانه در مدت زمانی محدود در این دولت، یک حرکت پرشتابی راجع به شبکه ملی اطلاعات و سایر حوزه‌های مورد نیاز کشور صورت گرفت.

 

آیه «وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّهٍ» تنها در حوزه نظامی نیست

 

ایشان آیه «وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّهٍ» را شامل تمامی حوزه‌های مورد نیاز اعم از نظامی و غیر نظامی دانست و بیان داشت: دنیای امروز هر لحظه در حال تحول است و اگر عقب بمانیم دیگران منتظر ما نخواهند نشست. از سوی دیگر متأسفانه دشمنانی داریم که هر جا بتوانند ضربه‌ای بزنند کوتاهی نمی‌کنند.

 

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر لزوم مرجعیت ایران در حوزه اطلاعات و ارتباطات، خطاب به مسئولین این حوزه ابراز داشتند: کارهای شما در حال حاضر بیشتر برای تأمین نیازهای داخلی است؛ اما در گام بعدی باید مرجعی بشوید برای تأمین نیاز دیگر کشورها. کما اینکه در حوزه تجهیزات نظامی به این جایگاه رسیده‌ایم آن هم در شرایط سخت تحریم این چیزی جز جنگ اراده‌ها نیست و در جنگ اراده‌ها مؤمنان پیروز هستند چرا که خداوند می‌فرماید «إِنَّ ٱلَّذِینَ قَالُواْ رَبُّنَا ٱللَّهُ ثُمَّ ٱستَقَامُواْ تَتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ ٱلمَلَـئِکَهُ أَلَّا تَخَافُواْ وَلَا تَحزَنُواْ.»

 

ایشان با اشاره به اهمیت پیشرفت علمی در حوزه فناوری اطلاعات خاطر نشان کردند: تمام آنچه به ظاهر نشدنی جلوه می‌کند با استفاده از نخبگان داخلی امکان پذیر است. امیدواریم روزی فرا برسد که مرجع علمی بشویم و زبان فارسی ما در مراودات علمی به عنوان معیار قرار گیرد.

 

امام جمعه قم افزودند: اهداف را بلند در نظر بگیرید زیرا انسان مؤمن به کم قانع نیست و کار را تا جایی که آرمان‌ها به واقعیت تبدیل شوند دنبال می‌کند.

 

آیت الله حسینی بوشهری انقلاب اسلامی را باب خیر توصیف کردند و اظهار داشتند: بحمد الله دارای رهبری هوشمند، مقتدر و آینده نگر هستیم که در زمینه‌های مختلف صاحب نظر است و وقتی اقشار مختلف از هنرمند تا صنعت گر با او دیدار می‌کنند متوجه اشراف ایشان در مسائل راجع به خود می‌شوند.

 

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به اهمیت مدیریت فضای مجازی تصریح کردند: نمی‌توانیم درب‌ها را به روی خود ببندیم، اما باید کلید این درب‌ها در اختیار ما باشد. اگر به موقع وارد عرصه نشویم، عملاً حکمرانی فضای مجازی به دست دشمنان خواهد بود.

 

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفتند: معتقدیم که نفت ثروتی است که باید برای نسل‌های آینده نیز حفظ شود؛ اما در وصول مالیات باید دقت لازم صورت گیرد و رضایت عامه مد نظر باشد. تمام هنر ما باید این باشد که رضایت مندی جامعه را داشته باشیم.

 

حضرت آیت الله حسینی بوشهری«دامت برکاته» در دیدار وزیر امور اقتصاد و دارایی، با اشاره به رابطه تنگاتنگ اقتصاد و فرهنگ در جامعه اظهار داشتند: اقتصاد و فرهنگ در جامعه مکمل یکدیگر هستند و لذا باید به مسائل کشور هم نگاه فرهنگی داشته باشیم و هم نگاه اقتصادی.

 

عده‌ای معتقدند که فرهنگ می‌تواند در سایر مسائل مانند یک چتر عمل کند. به عنوان نمونه اگر پرهیز از اسراف و مصرف اعتدالی در جامعه نهادینه شود، اثرات اقتصادی خوبی در پی خواهد داشت و عده‌ای دیگر معتقدند اگر فقر در جامعه‌ای نهادینه شود، کفر را به دنبال دارد «کاد الفقر أن یکون کفرا.»

 

بنابراین این دو مکمل یکدیگر هستند. اگر باورهای اعتقادی جامعه سست شد و فرهنگ دچار ولنگاری شد، آسیب‌هایی سنگینی را در پی خواهد داشت و از طرف دیگر نیز اگر اقتصاد در جامعه مشکلاتی ایجاد کند، ممکن است دشمن بتواند میان مسئولین و مردم که سرمایه‌های این انقلاب هستند، فاصله ایجاد کند.

 

ایشان با اشاره به شعار سال جاری ابراز داشتند: امسال نیز تکیه رهبر معظم انقلاب مد ظله العالی در شعار سال، مانند سال‌های گذشته، بر مسئله اقتصاد و تولید است و مطرح شدن «مشارکت مردم» در شعار سال پیام بسیار روشنی را برای کسانی که سکان دار اقتصاد کشور هستند در پی دارد.

 

نباید روند دریافت یک مجوز به قدری طولانی شود که سرمایه گذاران در میانه راه دلسرد شوند

 

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: نباید بروکراسی اداری و روند دریافت یک مجوز به قدری طولانی شود که سرمایه گذاران در میانه راه دلسرد شوند؛ چرا که در این صورت سرمایه‌های سرگردان وارد عرصه‌هایی می‌شوند که به اقتصاد ضربه می‌زند و منجر به افزایش قیمت در یک حوزه مانند مسکن یا خودرو می‌شود.

 

تصدی گری دولت در مسئله تولید تا حدی مناسب است و آن نظارت دقیق برای ورود سرمایه‌های مردم در تولید سود بخش برای کشور است. باید برای سرمایه گذاران آرامش خاطر فراهم شود.

 

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به مسئله مالیات ستانی در جامعه اظهار داشتند: مردم در سختی‌ها و شادی‌ها کنار ما هستند و ما باید به گونه‌ای عمل کنیم که دشمن نتواند رابطه ۴۵ ساله مردم و نظام را از بین ببرد.

 

معتقدیم که نفت ثروتی است که باید برای نسل‌های آینده نیز حفظ شود؛ اما در وصول مالیات باید دقت لازم صورت گیرد و رضایت عامه مد نظر باشد. تمام هنر ما باید این باشد که رضایت مندی جامعه را داشته باشیم.

 

باید تدبیری اندیشیده شود که مالیات هر منطقه در همان جا مصرف شود و این مسئله به اطلاع آن مردم نیز برسد تا احساس کنند که سود مالیات به جیب خود آن‌ها می‌رود.

 

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به جایگاه والای اهل بیت (علیهم السلام)، گفتند: رسانه می‌تواند به عنوان زبان گویای انتقال پیام اهل بیت علیهم السلام نقش آفرین باشد.

 

حضرت آیت الله حسینی بوشهری«دامت برکاته» در مدرسه علمیه حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) شهرری گفتند: در بین امامان ما امام صادق علیه السلام به عنوان شیخ الائمه شناخته می‌شود، زیرا مطابق آنچه مشهور است، ایشان در سن ۶۵ سالگی توسط ایادی منصور دوانیقی با زهر به شهادت رسیدند و تقریبا یکی از طولانی ترین زمان‌ها فرصت طلایی امامت حضرت به مدت حدود ۳۰ سال بود.

 

امام جمعه قم با اشاره به شرایط زمان امامت ششمین پیشوای شیعیان اظهار داشتند: نابسامانی‌های سیاسی و انتقال قدرت از امویان به عباسیان، مسئله تعدد مذاهب فقهی، انحرافات فکری و گسترش فساد و اباحی گری از عواملی بود که در آن زمان وجود داشت و لذا امام صادق(ع) دو اقدام بایسته انجام داد. اول: سرمایه گذاری برای تربیت نخبگان تا این‌ها بتوانند جامعه را با فرهنگ نورانی اهل بیت آشنا کنند و دوم این که باید برای جامعه امروز ما نیز جنبه الگویی داشته باشد یعنی تربیت در سطح عموم جامعه. خود امام(ع) و شاگردان حضرت در رابطه با تربیت انسان‌های شایسته در سطح عموم اقدام کردند.

 

قبل از حضور امام صادق علیه السلام دشمنان فضای سنگینی در جامعه ایجاد کرده بودند به گونه‌ای که ائمه ما نمی‌توانستند در آن فضا به نشر احکام دین بپردازند، ولی این فرصت طلایی هم برای امام باقر(ع) به وجود آمد و هم برای امام صادق(ع)، لذا اکثر روایات ما تحت عنوان «قال الباقر» و «قال الصادق» است.

 

رسانه‌ها روی ترویج این احادیث سرمایه گذاری بیشتری کنند. رسانه می‌تواند به عنوان زبان گویای انتقال پیام اهل بیت علیهم السلام نقش آفرین باشد.

 

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه به تبیین حدیثی از وجود نورانی امام صادق علیه السلام پرداختند و گفتند: حضرت می‌فرماید «مَعاشِرِ الشّیعَةِ! کُونُوا لَنا زَیْنا، وَ لا تَکُونُوا عَلَینا شَیْنا. قُولُوا لِلنّاسِ حُسْنا، وَ احْفَظُوا ألْسِنَتَکُمْ وَ کُفُّوها عَنِ الْفُضُولِ وَ قَبیحِ الْقَوْلِ.» یعنی ای جمعیت ارزشمند شیعه! حرمت ما اهل بیت را پاس بدارید و مایه زینت و آبروی ما باشید و طوری رفتار نکنید که باعث شرمندگی ما به عنوان پیشوایان شما بشود. با ادبیات خوب با مردم حرف بزنید و از ادبیات فاخر استفاده کنید هم حرف خوب بزنید هم خوب حرف بزنید زبان خود را از حرف‌های بیهوده کنترل کنید.

 

کلمات اهل بیت(ع) منحصر به یک زمان نیست و ما نیز امروز مخاطب این کلام هستیم. همه کسانی که تریبونی در اختیار دارند باید زبان خود را حفظ کنند. اول فکر کنند بعد سخن بگویند. انسان عاقل اول می‌اندیشد بعد سخن می‌گوید اما نادان اول سخن می‌گوید و بعد می‌اندیشد.

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به تبیین ایده رهبر معظم انقلاب در کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» پرداختند و اظهار داشتند: استراتژی اهل بیت علیهم السلام در طول زمان بر یک اساس و هدف شکل گرفته است و آن هدف ثابت، هدایت جامعه بشری است. من توصیه می‌کنم که این کتاب را مطالعه کنید.

 

آیت الله حسینی بوشهری در پایان به تبیین برخی مصادیق رفتارهای امام صادق علیه السلام در مواجهه با مسائل مختلف در ابعاد سیاسی، اعتقادی و اخلاقی پرداختند و ضمن تأکید بر اهمیت شیوه پاسخ دهی به شبهات، تصریح کردند: پاسخ به شبهه گاهی نیاز به مبانی فلسفی ندارد و شیوه پاسخ به شبهه از اهمیت بالاتری برخوردار است.

 

صفحه1 از507

Please publish modules in offcanvas position.