خطیب جمعه قم با تاکید بر اینکه حجاب یک واجب شرعی و اصل قانونی است، گفتند: از همه کسانی که در این دو هفته برای حفظ ارزش‌ها به میدان آمدند و زخم زبان‌ها و ملامت‌ها را به جان خریدند اما از پای ننشستند تشکر می‌کنم.

 

حضرت آیت الله حسینی بوشهری«دامت برکاته» در خطبه‌های نماز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ که در مصلی قدس قم برگزار شد، در رابطه باعملیات وعده صادق عنوان کردند: نیروی ها مسلح با این کار دل مردم را شاد کردند. جهان بیان می کرد کسی حریف رژیم صهیونیستی نیست اما نیروهای مسلح ما با غرش موشک‌ها و پهپادها و عبور از پدافندهای دفاعی ۲۸ کشور خلاف این را نشان دادند. رهبر معظم انقلاب می‌فرماید امید به آینده داشته باشید و این عملیات از مصادیق امید به آینده است.

 

ایشان با تأکید بر اینکه دنیا اقدام ایران را اقدامی مؤثر و اخلاقی معرفی کرد، اضافه کردند: اقدام ایران دقیق، ظریف و حساب شده بود. از همان جایی که هواپیماهای شما بر خواستند همان جا زدیم. ما مثل رژیم صهیونیستی نیستیم که بیمارستان‌ها، مردم و کودکان را بزنیم، بلکه مردانه و جوانمردانه می‌زنیم.

 

امام جمعه قم اظهار کردند: رژیم غاصب اسرائیل، آمریکا، برخی کشورهای اروپایی که همراهی کردند و همراهان منطقه‌ای صحنه را باختند و اعتبار نداشته را هم از دست دادند و این رژیم در یک محاصره باقی ماند و راهی جز این ندارد که سکته کند و به کسانی که پیش از او رفته‌اند بپیوندد.

 

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور بیان کردند: از همه کسانی که در این دو هفته برای حفظ ارزش‌ها و حجاب و عفاف به میدان آمدند و زخم زبان‌ها و ملامت‌ها را به جان خریدند، اما از پای ننشستند و روز گذشته در حرم کریمه اهل بیت (س) قسم یاد کردند تشکر می‌کنم.

 

حجاب یک واجب شرعی و اصل قانونی است و دشمن می‌خواهد در مسئله حجاب برای ما یک چالش به وجود بیاورد و دست بیگانه در کار است. کسانی که گاهی احساس می‌کنید در مسئله فقهی نظر دیگری دارید در رابطه بااینکه دشمن این مسئله را طراحی می‌کند چه می‌خواهید بگویید؟ همراهی با دشمن؟

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به روز معلم بیان کردند: شهید مطهری معلم و الگویی برای همه سطوح جامعه بود و به همین خاطر روز شهادتش روز معلم شد.

 

ایشان با بیان اینکه بعد علم‌آموزی، یاد دادن تفکر و آموزش عملی اخلاق سه بعد معلمی است، تصریح کردند: معلم باید کاری کند که انسان از سطحی‌نگری و سطحی اندیشیدن پرهیز کند. رفتار و گفتار معلم باید جنبه الگویی برای گروه هدف در همه سطوح آموزشی داشته باشد. اگر تحول در جامعه می‌خواهیم باید در آموزش و پرورش تحول ایجاد شود.

 

امام جمعه قم خطاب به مسئولین گفتند: در بودجه آموزش و پرورش کم نگذارید تا معلم ما با عشق و علاقه بر سر کلاس برود تا ذهن او مشغول امور دیگر برای گذران زندگی‌اش نباشد. سند تحول آموزش و پرورش کاملاً اجرا شود؛ اگر بهترین سند را بنویسیم؛ اما در کمد بماند و اجرا نشود تحولی در آموزش و پرورش ایجاد نمی‌شود.

 

خطیب جمعه قم با بیان اینکه آموزش و پرورش ما باید خروجی داشته باشد، اضافه کردند: تربیت انسان‌هایی در تراز نظام اسلامی باید خروجی آموزش و پرورش باشد. انسان‌هایی صبور، متوکل، مؤمن، متدین، امیدوار به آینده روشن و آماده برای هر نوع مجاهدت باید خروجی آموزش و پرورش باشد.

 

ایشان با اشاره روز کارگر اظهار کردند: در نگاه اسلام نقش کلیدی برای کارگر وجود دارد و پیامبر (ص) دست پینه بسته کارگر را بوسه می زد. کارگران نقش مهمی در تحقق شعار سال دارند. کارفرمایان و کارگران در یک جبهه جنگ اقتصادی هستند

 

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه خوشبختانه در دولت فعلی کارخانه‌های تعطیل و نیمه تعطیل به چرخه تولید بازگشتند که این کار باید استمرار پیدا کند، افزودند: کارگران مسئولیت سترگ دارند. وظیفه‌شناسی، انضباط کاری و برای ارتقا کشور مایه گذاشتن از وظایف کارگران است که باعث می‌شود ما شاهد جهش تولید و حرکت انقلابی در جامعه باشیم.

 

ایشان با اشاره به روزشورا (۹ اردیبهشت) گفتند: به اهمیت شورا هم در متون دینی و هم در قانون ما تأکید شده است و اصل ۱۰۰ تا ۱۰۶ قانون اساسی به شیوه کار شوراها پرداخته است و جایگاه مهمی در قانون اساسی برای شوراها قرار داده است.

 

 

 

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور در رابطه با نکات کلیدی در شورای ها برای خدمت رسانی بهتر به مردم بیان کردند: افرادی که می‌خواهند وارد شورا شوند یا در شوراها قرار دارند لازم است پایبند به الزامات قانونی باشند و در خدمت به مردم کوتاهی نکنند.

 

ایشان با بیان اینکه عدم سو استفاده از قدرت و امکانات و اختیارات، پاک‌دستی، توانمندی، خوشنام بودن و دلسوزی برای مردم از لوازم موفقیت هر شورا است، افزودند: مسئولین دولتی ما شوراها را مزاحم کار خود نمیدانند بلکه شوراها با مسئولین هم افزا هستند و کارها را رو به جلو می برند.

 

آیت‌الله حسینی بوشهری در خطبه اول عنوان کردند: امام علی (ع) می‌فرماید: «ُوصِیکُمْ أَیُّهَا النَّاسُ بِتَقْوَی اللَّهِ وَ کَثْرَةِ حَمْدِهِ عَلَی آلَائِهِ إِلَیْکُمْ وَ نَعْمَائِهِ عَلَیْکُمْ وَ بَلَائِهِ لَدَیْکُمْ؛ فَکَمْ خَصَّکُمْ بِنِعْمَةٍ وَ تَدَارَکَکُمْ بِرَحْمَةٍ؛ ای مردم، شما را در برابر عطاهایی که خداوند ارزانی‌تان داشته، نعمت‌هایی که شما عنایت کرده و احسانی که حق شما داشته است به ترس از خدا و به سپاس فراوان سفارش می کنم.»

 

ایشان در رابطه با آثار و برکات اعتقاد به معاد و روز رستاخیز در اصلاح نگاه انسان به هستی گفتند: خداوند در آیه ۶۶ و ۶۷ سوره مریم می فرماید:« وَیَقُولُ الْإِنْسَانُ أَإِذَا مَا مِتُّ لَسَوْفَ أُخْرَجُ حَیًّا، أَوَلَا یَذْکُرُ الْإِنْسَانُ أَنَّا خَلَقْنَاهُ مِنْ قَبْلُ وَلَمْ یَکُ شَیْئًا؛ انسان (در امر معاد شک کند و) گوید: آیا چون من بمیرم باز به زودی مرا از قبر بیرون آورده و زنده خواهند کرد؟! آیا آدمی (برای ایمان به معاد) متذکر آن نمی‌شود که اول که هیچ محض و معدوم صرف بود ما او را ایجاد کردیم؟»

 

خطیب جمعه قم بیان کردند: معاد باوری یکی از ارکان ادیان توحیدی است که بعد از توحید قرار دارد، چون معاد مسیر زندگی انسان و نگاه انسان را هستی تغییر می دهد.

 

ایشان با بیان اینکه کسانی که به مبدا و معاد باور دارند زندگی و نگاه متفاوتی دارند، افزودند: کسی که به معاد باور دارد صبور، پرتحمل و شکیبا مب شود و همه چیز راه به جان می خرد تا به جانان وصل شود. بنابراین اگر تعریف ما نسبت به دنیا و آخرت هدفمند شد نگاه ما تغییر می‌کند. اکر انسان بداند که دنیا مجموعه ای از رنج ها، تلخی ها، خواسته و ناخواسته ها است نگاهش تغییر می‌کند.

 

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور گفتند: همه پیامبران به دو اصل مهم یعنی به مبدأ و معاد دعوت کردند؛ اگر نگاه به مبدأ درست شود معاد، عدالت، امامت و... نیز درست می‌شود؛ زیرا انسان می‌داند همه امور حسابرسی دارد.

 

ایشان با اشاره به اینکه بین کسی که تصور می‌کند همه چیز در این دنیا است و کسی که می‌داند این دنیا محل عبور است تفاوت است، اضافه کردند: دنیا در دید انسان معاد باور یک ابزار است. معاد باوری باعث می‌شد که بینش انسان نسبت به دنیا وسعت می بخشد.

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار کردند: زندگی انسان دارای فصل‌های متعددی است که بخش کوچکی آن در این دنیا است و بخش‌های اصلی آن در سرای آخرت است.

 

 

 

 

خطیب جمعه قم با تاکید بر این که ترس سراسر سرزمین‌های‌ اشغالی را فرا گرفته است، گفتند: آنچه را که امام (ره) می‌خواست تحقق پیدا کرد و روز قدس، جهانی شد و دیگر مربوط به یک ملت و کشور نیست و فضای نفرت علیه رژیم اشغالگرانی شده است.

 

حضرت آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری«دامت برکاته» در خطبه‌های نماز جمعه ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ که در مصلی قدس قم برگزار شد، عنوان کردند: رهبر معظم هر سال شعاری را برای سال انتخاب می کنند و در سال های ابتدایی شعارها رنگ اعتقادی و مذهبی داشت اما در دهه اخیر شعارهایی که اعلام کردند به خاطر اهمیت امور اجرایی و اقتصادی به مساله تولید و رشد تولید تاکید کردند.

 

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری ادامه دادند: رهبر معظم انقلاب حجت را برای مردم و مسئولین تمام کردند و خواستند که ارتباطی وثیق بین مردم و مسئولین ایجاد شود و با مشارکت مردم و با ایجاد تسهیلات کار پیش برود تا مردم وارد صحنه شوند و به اقتصاد کشور رونق بدهند.

 

خطیب جمعه قم بیان کردند: کشورهای دانش بنیان قابل توجهی در کشور وجود دارد که عمدتا جوانان ما آن‌ها را اداره می‌کنند و بهتر از کالاهای خارجی تولید می‌کنند که این نقش مردم در صحنه اقتصاد است.

 

رهبر معظم انقلاب بیان کردند که اشکال اقتصاد ما دولتی بودن است و باید از این حالت بیرون بیاید تا شاهد رشد و شکوفایی باشیم و در این صورت تورم کاهش پیدا می‌کند و گرانی از بین می رود؛ زیرا زمانی که مردم احساس کردند که هم دوش و همراه با مسئولین هستند شرایط کشور تغییر می کند.

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در رابطه با روز قدس گفتند: امام خمینی (ره) آنچه دیگران در آینه می دیدند را در خشت خام می دیدند که اعلام کردند «روز جهانی قدس.»

 

امروز دیگر فقط مسلمانان نیستند که فریاد مرگ بر اسرائیل سر می‌دهند بلکه در کنار کاخ سیاه آمریکا، در کشورهای اروپایی و غربی هرکسی با زبان و بیان خودش، انزجار خود را از این رژیم کودک کش اعلام می‌کند.

 

آنچه را که امام (ره) می‌خواستند تحقق پیدا کرد و روز قدس، جهانی شد و دیگر مربوط به یک ملت و کشور نیست و فضای نفرت علیه رژیم اشغالگر جهانی شده است و این‌ها مقدمات را برای وعده رهبر معظم انقلاب یعنی نابودی رژیم پوشالی فراهم می‌کند.

 

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه کشور گفتند: رژیم اشغالگر در طول ۷۵ سال کارنامه ای از جنایات، کشتارها، غصب سرزمین مسلمانان در پرونده اش دارد و در این شش ماه اخیر جنایاتی انجام داد که در تاریخ بی نظیر و کم نظیر است.

 

رژیم اشغالگر در یک محاصره عجیبی قرار گرفته است و مانند حیوانی که محاصره شده و راه فراری ندارد به دیگران چنگ و دندان نشان می‌دهد به همین خاطر به کنسولگری ما حمله می کند و مزدورانش را در شرق کشور به حالت آماده باش در می‌آورد تا درگیری ایجاد کنند.

 

امروز ترس، هراس و وحشت از آنچه رهبر معظم انقلاب فرمودند که سیلی سختی خواهند خورد سراسر سرزمین‌های‌ اشغالی را فراگرفته است.

 

ایشان با بیان اینکه ملت ایران ثابت کرده است نه از ارباب این رژیم منحوس و غاصب و نه خود رژیم کودک کش نمی‌ ترسد، ادامه دادند: امروز آمریکا باید بترسد که می ترسد و مرتب پیام می‌دهد که ما نقشی در حمله به کنسولگری ایران نداشتیم و پس به ما کاری نداشته باشید، اما ملت قهرمان ایران تا انتقام نگیرد دست بر نمی دارد.

 

ما آمریکا را متهم درجه اول می‌شناسیم. رژیم اشغالگر بدون موافقت و دستور آمریکا کاری نمی کند؛ امام (ره) فرمودند «آمریکا هیچ غلطی نمی تواند انجام دهد» و در طول این ۴۵ سال نقشه های فراوانی علیه ملت ما کشیدند اما این ملت اقتدار خود را در صحنه منطقه‌ای، ملی و بین المللی نشان داده است و این اقتدار ادامه پیدا خواهد کرد.

 

رژیم صهیونیستی دو شکست عمده را متحمل شد، شکست اول آن‌ها شکست در طوفان الاقصی بود که تعبیر رهبر معظم انقلاب قابل جبران نیست. شکست دوم این است که تلاش کردن قطعه ای کوچک از غزه بگیرند اما با ارتشی که به عنوان قوی ترین ارتش مطرح بود کاری جز ویران کردن خانه‌ها، کشتن زنان و بچه ها نتواست انجام دهد.

 

امام جمعه قم ادامه دادند: در روزهای پایانی ماه رمضان هستیم و از خداوند می‌خواهیم که مناجات‌ها و دعاهای ما را به شایستگی قبول کند و برای روزهای آینده برکاتش را به ما نازل کند و جایزه ما را برای روز عید فطر مقدر فرماید.

 

امام علی (ع) می فرماید: هر روزی که در آن گناهی نباشد عید است. اما عید فطر عید متفاوتی است زیرا عید یک ماه بندگی خدا است. ان‌شاءالله لباس گناه را در آوریم و لباس تقوا را بپوشیم.

 

آیت‌الله حسینی بوشهری در خطبه اول عنوان کردند: امام علی (ع) می‌فرماید: «هرکسی از خداوند تقوا کند، خداوند او را از هر غمی رهایی می‌دهد و از هر تنگنایی بیرون می برد.»

 

ایشان با بیان اینکه غفلت از موانع رسیدن به سعادت است، گفتند: تغییر محیط یکی از راه های دوری از غفلت است. اگر محیط انسان غفلت زا باشد تغییر محیط می‌تواند انسان را از حالت غفلت به غفلت زدایی برساند.شرکت از جلسات لهو و لعب و جلسات انسان های غافل، زمینه ساز غفلت انسان است. امروزه برخی از شهرها مبدل به کانون غفلت شده است و کسی در آن قدم می‌زند یاد خدا را مشاهده نمی‌کند و این‌ها باعث می شود انسان در مسیر غفلت قرار بگیرد.

 

خطیب جمعه قم با تاکید بر اهمیت محیط بیان کردند: پیامبر (ص) می‌فرماید: دلم به خاطر برخورد با اهل دنیا زنگار می‌گیرد و مکدر می‌شود و برای جبران آن روزی ۷۰ بار استغفار می کنم.

 

پیامبر اکرم (ص) رحمة للعالمین است و باید کنار همه مردم باشد اما خداوند نیز به پیامبر (ص) می فرماید: « فَأَعْرِضْ عَنْ مَنْ تَوَلَّیٰ عَنْ ذِکْرِنَا وَلَمْ یُرِدْ إِلَّا الْحَیَاةَ الدُّنْیَا؛ پس از هر کسی که از یاد ما (و قرآن ما) رو گردانید و جز زندگانی دنیای فانی را نخواست به کلی اعراض کن.»

 

 

خطیب جمعه قم گفتند: مساله امر به معروف و نهی منکر اصل مسلم اسلامی است اما توجه داشته باشیم دشمن خارجی برای بدنام کردن چهره دین و مقدسات دست به اقدامات می‌زند و ما باید با تدبیر و برنامه ریزی درست توطئه های دشمن را خنثی کنیم.

 

حضرت آیتالله حسینی بوشهری «دامت برکاته» در خطبه‌های نماز جمعه ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ که در مصلی قدس قم برگزار شد، با بیان اینکه ماه مبارک رمضان، ماهی پر فضیلت است، عنوان کردند: قرآن در این ماه نازل شده است و شب‌های قدر این ماه قرار دارد.

 

ایشان با تاکید بر اینکه حریم ماه رمضان نباید شکسته شود، تصریح کردند: حرمت این ماه را نگه داریم و افرادی که نمی‌توانند روزه بگیرند در منظر و به صورت علنی اقدام به روزه خواری نکنند

 

خطیب جمعه قم با اشاره به تقارن ماه رمضان و حلول سال شمسی گفتند: به بهانه نوروز و سال جدید به جنگ ماه رمضان نرویم و با ماه رمضان همراهی کنیم. نوروز با ماه رمضان سر جنگ ندارد اما ما جنگ ایجاد می‌کنیم، نوروز بشارت از یک حالت جدید و تحول دارد. در این ایام اقداماتی نکنیم که دل امام زمان (عج) آزرده شود.

 

ایشان با اشاره به اینکه شعار سالی که توسط رهبری اعلام می‌شود اختصاص به آن سال ندارد و باید همواره به آن توجه شود، اضافه کردند: دولت در رابطه با رشد تولید گام‌های خوبی برداشته است اما در مساله تورم هنوز با جایی که باید برسند فاصله است و امیدواریم با تمهیدات و برنامه‌هایی که دارند همه مسئولین دست به دست هم بدهند که این مشکلات که در زندگی مردم پدید آمده است رفع شود و جلوی مشکلاتی هم که نیامده است گرفته شود.

 

مساله اقتصاد و معیشت مردم و مساله فرهنگ جامعه دو مساله کلیدی است که دغدغه مردم جامعه نیز هست. از همه مسئولین می خواهیم روی این دو مساله سرمایه گذاری بیشتری کنند؛ زیرا اگر روی این دو مساله سرمایه گذاری کردید رضایت مومنین را به دست آوردید دشمن هیچ غلطی نمی تواند انجام دهد.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کردند: دولت در سیاست خارجه گام‌های خوبی برداشته است و قابل تقدیر است همچنین نسبت به اقدامات متقابل در توطئه‌های آمریکا نیز گام‌های خوبی برداشته است؛ چند بار آمریکا کشتی‌های نفتی ما را مصادره کردند و ایران نیز مقابله به مثل کرد و کشتی هایی که حامل نفت آمریکایی ها بود را مصادره کرد.

 

در سالی که گذشت شاهد حضور حماسی مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن و حضور مجاهدانه مردم در انتخابات بودیم. جهاد در جایی مطرح می‌شود که انسان طرف مقابلی که با او سر جنگ دارد، داشته باشد و مردمی که با همه سم پاشی های دشمنان در انتخابات شرکت کردند حرکتشان یک حرکت مجاهدانه بود و که به دشمن نشان دادند همه توطئه‌های یک ساله شما را با حضور در پای صندوق‌های رأی خنثی کردیم.

 

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفتند: دشمن قصد انتقام جویی از ملت داشت اما ملت فهیم، بصیر و آگاه ما در انتخابات نشان دادند که همه برنامه هایی که دشمن در طول سال طراحی می‌کند نقش بر آب است.

 

ایشان با تاکید بر اینکه دشمن به دنبال صحنه‌هایی برای انتقام گرفتن از ملت است، فرمودند: صحنه‌ای در درمانگاهی به وجود آمده است آن را بولد می کند تا انتقام بگیرد.

 

مساله امر به معروف و نهی منکر اصل مسلم اسلامی است اما توجه داشته باشیم که دشمن نیز بیکار نمی‌نشیند و گاهی توسط عوامل داخلی به دشمن گرا داده می‌شود و دشمن خارجی برای بدنام کردن چهره دین و مقدسات دست به اقدامات می‌زند و ما باید با تدبیر و برنامه ریزی درست توطئه های دشمن را خنثی کنیم.

 

از دغدغه مندان می‌خواهم که اجازه بدهند مسئولین رسیدگی کنند. دشمن می‌خواهد التهاب ایجاد کند و این التهاب ادامه پیدا کند. ما در کشوری زندگی می‌کنیم که قانون بر آن حاکم است. مسئولین در این مساله رسیدگی‌های خوبی کردند و به نتیجه نهایی خواهند رساند.

 

امام جمعه قم با اشاره به فجایع غزه، یادآور شدند: برخی از کشورهای اسلامی امکانات و انرژی در اختیار رژیمی قرار می‌دهند که نتیجه کار آن رژیم، کشتن کودکان بی گناه است.

 

پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: «لایَزالُ النّاسُ بِخَیْرٍ ما اَمَروا بِالْمَعْروفِ وَ نَهَوا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ تَعاوَنوا عَلَی الْبِرِّ وَ التَّقْوی، فَاِذا لَم یَفْعَلوا ذلِکَ، نُزِعَتْ مِنهُمُ الْبَرَکاتُ، وَ سُلِّطَ بَعضُهُم عَلی بَعضٍ، وَ لَم یَکُنْ لَهُمْ ناصِرٌ فِی الاْرْضِ وَ لا فِی السَّماءِ؛ تا زمانی که مردم، امر به معروف و نهی از منکر نمایند و در کارهای نیک و تقوا به یاری یکدیگر بشتابند، در خیر و سعادت خواهند بود، اما اگر چنین نکنند، برکت‌ها از آنان گرفته می‌شود و گروهی بر گروه دیگر سلطه پیدا می‌کنند و در زمین و آسمان یاوری ندارند.»

 

وی در رابطه با عوامل سعادت انسان، اظهار کردند: غفلت از موانع سعادت انسان است و انسان‌های غافلی که توجه ندارند نباید انتظار سعادت و خوشبختی در دنیا و آخرت داشته باشند.

 

یکی راهکارها برای غفلت زدایی از فرد و جامعه این است که انسان، فلسفه خلقت و آفرینش را به خودش یادآوری کند؛ زیرا انسانی که فلسفه خلقت را بداند و آگاه باشد که وظیفه او معرفت و شناخت خداوند است دچار غفلت نمی‌شود.

 

ایشان با بیان اینکه توجه به پیامدهای غفلت نیز باعث غفلت زدایی می‌شود، تصریح کردند: انسان هایی که به پیامدهای غفلت در زندگی دیگران و خودشان توجه می‌کنند باعث می‌شود حالت غفلت از آن‌ها دور شود.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه عبرت از تاریخ راه دیگر غفلت زدایی است؛ گفتند: تاریخ با انسان سخن می‌گوید و اگر به عبرت‌های تاریخ نگاه کنیم انسان از حالت غفلت دور می‌شود.

 

ایشان تفکر و اندیشه را راه دیگر غفلت زدایی دانست، بیان کردند: انسان‌هایی که حالت تفکر و اندیشه دارند غفلت از آن‌ها زدوده می‌شود.

 

امام جمعه قم با بیان اینکه استمرار ذکر و یاد خدا یکی از عوامل مهم در غفلت زدایی است، اضافه کردند: انسانی که پایبند به یاد خدا است سعی می‌کند برنامه های خود را بر اساس رضایت خداوند تنظیم کند. ذکر و یاد خداوند چشم بصیرت انسان را بینا می‌کند و باعث می‌شود که حق را حق و باطل را باطل ببیند.

 

ایشان یادآور شدند: حضور قلب در نماز و توجه به نماز اول وقت نیز باعث غفلت زدایی می‌شود.

 

 

خطیب جمعه قم گفتند: شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن مقدمه شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری است. این راهپیمایی را مقدمه ای برای آن حماسه بزرگ قرار دهیم و به دشمن نشان بدهیم که این ۲۲ بهمن نه تنها تغییری نکرده است بلکه شور و شعور و ارادت به انقلاب و رهبری در اوج است.

 

حضرت آیتالله حسینی بوشهری «دامت برکاته» در خطبه‌های نماز جمعه ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ که در مصلی قدس قم برگزار شد، عنوان کردند: رهبر معظم انقلاب در رابطه با بعثت بیان کردند که بعثت سرآغاز بزرگترین انقلاب فکری، معنوی، اجتماعی و سیاسی در تاریخ بشر است.

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار کردند: ۲۲ بهمن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است و انقلاب ما ریشه در بعثت دارد، زیرا بعث دارای دو ویژگی هدایتگری و برانگیختگی و به صحنه آوردن اراده‌ها بود و انقلاب ما نیز از روزی که توسط امام خمینی (ره) پایه گذاری شد همراه با این دو ویژگی بود.

 

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه ادامه دادند: مردم قم پشتیبان و پایه گذار حرکت این انقلاب بزرگ بودند و اوج حرکت انقلاب از قم و در ۱۹ دی آغاز شد و این حرکت ادامه پیدا کرد و فرجام آن پیروزی انقلاب اسلامی شد.

 

در مقابل همه ناملایمات، هشت سال دفاع مقدس، تحریم، نامهربانی‌ها، مزدوران داخلی و جاسوسان اجانب سربلند ایستادیم. ۲۲ بهمن روز افتخار و سربلندی ملت ایران است و انتظار داریم که این ۲۲ بهمن در تاریخ ملت ما به عنوان روز حماسه دیگر رقم بخورد.

 

همانگونه که رجب مقدمه شعبان است و شعبان نیز مقدمه رمضان است، راهپیمایی ۲۲ بهمن نیز مقدمه شرکت پرشور در انتخابات ۱۱ اسفند است.

 

شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن مقدمه شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری است. این راهپیمایی را مقدمه ای برای آن حماسه بزرگ قرار دهیم و به دشمن نشان بدهیم که این ۲۲ بهمن نه تنها تغییری نکرده است بلکه شور و شعور و ارادت به انقلاب و رهبری در اوج است.

 

به کاندیداها و حامیان آنان توصیه می‌کنم که قانون را معیار قرار دهید و در چارچوب قانون حرکت کنید و هواهای نفسانی باعث نشود که بگویید هدف وسیله را توجیه می کند زیرا این شعار مارکسیست ها است نه شعار جامعه اسلامی.

 

نگذارید که دشمن کوچکترین نقطه ضعفی را بزرگ نمایی کند. آن موقع این ملت نشان می‌دهد که شایستگی این انقلاب را از اول داشتند و تا رسیدن به ظهور این شایستگی ها را در خودشان حفظ خواهند کرد.

 

فرصت طلایی ماه رجب رو به پایان است و به سرعت ماه رجب تمام شد؛ خوشا به حال کسانی که حق ماه رجب را ادا کردند. کسانی که به ماه رجب توجه نکردند و مانند ماه‌های دیگر با ماه رجب برخورد کردند از فرصت باقی مانده استفاده کنند.

 

ایشان با بیان اینکه راه امید بسته نیست، اضافه کردند: پیامبراکرم (ص) می فرماید: شَعبانُ شَهری و رَمَضانُ شَهرُ اللّه ِ فَمَن صامَ شَهری کُنتُ لَهُ شَفیعا یَومَ القِیامَةِ؛ شعبان، ماه من و رمضان ماه خداوند است. هر که این ماه را روزه بدارد، در روز قیامت شفیع او خواهم بود.

 

آیت‌الله حسینی بوشهری در خطبه اول عنوان کردند: امام علی (ع) می فرماید: « أُوصِیکُمْ عِبَادَ اللَّهِ بِتَقْوَی اللَّهِ الَّتِی هِیَ الزَّادُ وَ بِهَا الْمَعَاذُ، زَادٌ مُبْلِغٌ وَ مَعَاذٌ مُنْجِحٌ؛ ای بندگان خدا، شما را به تقوا سفارش می کنم که تقوا توشه و پناهگاه است. توشه ای است که ما را به منزل می رساند و پناهگاهی است که انسان را از خطرات رهایی می‌بخشد.

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در رابطه با عوامل سعادت و شقاوت اظهار کردند: غفلت از موانع سعادت است و انسان‌های غافل به سعادت نمی‌رسند.

 

 یکی از راه های درمان غفلت این است که انسان به هدف آفرینش نگاه کند؛ زیرا رسیدن به این هدف با غفلت جمع نمی‌شود.

 

ایشان توجه به پیامدهای غفلت را از دیگر راه های درمان غفلت دانستند و تصریح کردند: اگر به پایان راه انسان های غافل نگاه کنیم غفلت درمان می‌شود.

 

خطیب جمعه قم با تاکید بر اینکه عبرت گرفتن از تاریخ یکی دیگر از راه‌های درمان غفلت است، گفتند: در حادثه عاشورا دو عنصر درس های عاشورا و عبرت های عاشورا وجود دارد. نگاه کنیم که پایان راه کسانی که در کاخ‌های مرتفع زندگی کردند و تا توانستند ظلم و بی داد کردند به کجا ختم شد.

 

ایشان با بیان اینکه اگر به درستی از تاریخ عبرت بگیریم به مسیر درست می‌رسیم، اضافه کردند: تاریخ با انسان حرف می‌زند و بیان می کند که کجا برویم و کجا نرویم. تاریخ مقصد مسیرهای متفاوت را به ما نشان می‌دهد.

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهارکردند: تاریخ خیر خواه بسیار خوبی برای ما است و پند و اندرز می دهد و ما را از غفلت بیدار می‌کند.

 

امام صادق (ع) می‌فرماید:«أَغفَلُ النّاس مَن لَم یَتَّعِظ بِتَغَیُّرِ الدُّنیا مِن حالٍ إِلی حال؛ غافل‌ترین مردم آن کسی است که از این تغییرات و تبدّلاتی که در عالم وجود می‌آید موعظه و پند نگیرد.

 

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه بیان کردند: تفکر و اندیشه نیز انسان را از غفلت باز می‌دارد. امام صادق (ع) می‌فرماید: اکثر عبادت ابوذر غفاری تفکر بود. تفکر به معنای درست اندیشه کردن و دنبال راه سعادت گشتن است.

 

 

 

حضرت آیت‌الله حسینی بوشهری«دامت برکاته»، در خطبه‌های نماز جمعه ۲۹ دی ۱۴۰۲ که در مصلی قدس قم برگزار شد، عنوان کردند: امام باقر (ع) می‌فرماید: «معیار دوستی و دشمنی با اهل بیت (ع) در یک جا می‌توان مشاهده کرد هرکسی مطیع خداوند است دوست‌دار ما اهل بیت (ع) است و هرکسی از خدا نافرمانی کند دشمن ما است.»

 

حدود صد روز از هجوم رژیم صهیونیستی به غزه می‌گذرد و در این مدت انسان‌هایی آواره، شهید و مجروح شدند و این‌ها اقدامات کسانی است که چهره انسانی دارند و حقیقتا انسان نیستند.

 

امام جمعه قم ادامه دادند: چهره ریاکارانه آن‌ها به رسوایی تبدیل شد و دیگر جرأت ندارند سخنی از حقوق بشر بیان کنند؛ شکاف بین مجموعه‌های رژیم صهیونیستی بیداد می‌کند و مردم تظاهرات می‌کنند. امیدواریم روزی فرابرسد که نیاز به فروپاشی رژیم صهیونیستی از بیرون نباشد و از درون فرو بریزد.

 

اسرائیل چه زمانی تصور می‌کرد که توسط مجموعه‌ای مانند جوانان یمن محاصره دریایی شود. رئیس انصارالله در سخنرانی اش عبارت نتوکل علی الله را تکرار کرد. کسی که اینگونه خدا را پشتوانه خود قرار بدهد از چیزی نمی‌ترسد.

 

ما اهل جنگ نیستیم اما خطاب به آمریکا می‌گوییم اگر می‌خواهد رژیم منحوس صهیونیستی در آرامش به سر ببرد بگذارد مردم غزه هم در آرامش باشند. آتش بس صورت بگیرد، همه اسرا آزاد شوند، این مردم به سرزمین خودشان برگردند و پیگیر و احقاق حقشان باشند تا دولت مستقل فلسطین در این سرزمین تشکیل شود.

 

از پاسخ کوبنده سپاه پاسداران تشکر می کنیم. حقیقتا به خوبی نشان دادند که چرا از برد هزار کیلومتری موشک نقطه و از خوزستان برای زدن ادلب استفاده کردند در حالی که می‌توانستند از کرمانشاه هم بزنند. آن‌ها می‌خواستند بگویند که رژیم اشغالگر بدان که برد موشک‌های ما تا آن جایی که شما هستید می رسد و اگر دست از پا خطا کنید ما پای کار هستیم.

 

ایشان در رابطه با دیدار ائمه جمعه با رهبر معظم انقلاب گفتند: رهبر معظم انقلاب در این دیدار نکات ارزشمندی را بیان کردند و از نسبت به هوشیاری مردم تجلیل کردند و بیان کردند این مردم در سختی‌ها و مشکلات پای انقلاب بودند و وظیفه ائمه جمعه روشنگری، دعوت نسل جوان به پایگاه‌های نماز جمعه و ارتباط با نخبگان و فرهیختگان جامعه است.

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به انتخابات پیش رو یادآور شدند: قهر کردن با صندوق رای مشکلی را حل نمی‌کند. امیدواریم در روز انتخابات شاهد سیل حضور مردم در پای صندوق های رأی باشیم.

 

امام جمعه قم ضمن توصیه به عبادت و انس با قرآن، ادامه دادند: ماه رجب، ماه شعبان و ماه رمضان سه کلاس تربیتی است که هر کسی دراین سه کلاس قبول شود در روز عید فطر هدیه خود را دریافت می‌کند.

 

ایشان با اشاره به میلاد امام جواد (ع) گفت: امام رضا (ع) در رابطه با تولد امام جواد (ع) فرمودند: «این همان مولودی است که در اسلام با برکت‌تر از او، زاده نشده است».

 

خطیب جمعه قم بیان کردند: امام جواد(ع) می‌فرماید: اگر کسی ثروتش خدایی باشد و استغنای او از ناحیه خداوند باشد همه به او نیاز پیدا می کنند؛ زیرا سرچشمه گرانسنگ است.

 

ایشان با اشاره به میلاد امام علی (ع) گفتند: به اقرار دوست و دشمن حضرت علی (ع) در فضائل بی نظیر است. پیامبر اکرم (ص) در رابطه با حضرت علی می فرماید: «ولایت امیرالمومنین ولایت خداوند، حب و محبت به حضرت علی (ع) عبادت خدا و پیروی از حضرت علی (ع) واجب خداوند است.

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با گرامی‌داشت روز پدر افزودند: حضرت علی (ع) در رابطه با حق پدر بر فرزند می فرماید:«إِنَّ لِلْوَالِدِ عَلَی الْوَلَدِ حَقّاً؛ فَحَقُّ الْوَالِدِ عَلَی الْوَلَدِ أَنْ یُطِیعَهُ فِی کُلِّ شَیْءٍ إِلَّا فِی مَعْصِیَةِ اللَّهِ سُبْحَانَه؛ پدر را نیز بر فرزند حقی. حق پدر بر فرزند این است، که فرزندش در همه حال، فرمانبردار باشد و مگر در معصیت خدای سبحان.»

 

آیت‌الله حسینی بوشهری عنوان کردند: پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «خصلتی وجود دارد که اگر در انسانی باشد دنیا و آخرت مطیع او خواهد شد و از نعمت‌ بهشت برین الهی بهره‌مند خواهد شد و این ویژگی تقوا است. کسی که بخواهد عزیزترین افراد نزد مردم باشد تقوا الهی پیشه کند خداوند راه تشخیص حق و باطل را به روی او باز می‌کند و از جایی که خبر ندارد به او روزی می‌دهد.»

 

امام جمعه قم در رابطه با موانع سعادت انسان اظهار کردند: غفلت از مسائل مهمی است که باعث می‌شود انسان به کج راهی برود و مسیر سعادت را گم کند.

 

ایشان با بیان اینکه توجه به هدف غائی آفرینش از مسائلی است که باعث می‌شود انسان بیدار شود و دچار غفلت نشود، اضافه کردند: توجه به عواقب غفلت دومین راه مبارزه با غفلت است.

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کردند: زمانی که عواقب غفلت را برای جامعه بیان کنیم؛ آحاد جامعه به خود می‌آیند و به فطرت نخستین خود که حرکت در مسیر خدای متعال است، می‌روند.

 

امام علی (ع) در خطبه ۱۰۸ نهج البلاغه در رابطه با فلسفه بعثت پیامبر (ص) می‌فرماید:« طَبِیبٌ دَوَّارٌ بِطِبِّهِ قَدْ أَحْکَمَ مَرَاهِمَهُ...»َ پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم طبیبی سیار است که داروهای خود را برای درمان غفلت آماده می‌کند به دنبال بیمارانی می‌گردد که به خاطر غفلت دچار سرگردانی شدند.

 

 

 

خطیب جمعه قم با تاکید بر برگزاری پرشور انتخابات ۱۱اسفندگفتند: مشکلات، زنان و مردان انقلاب را از ماندن در صحنه باز نمی‌دارد.

 

حضرت آیت‌الله حسینی بوشهری«دامت برکاته»، در خطبه‌های نمازجمعه ۱۷ آذر ۱۴۰۲ که در مصلی قدس قم برگزاز شد، عنوان کردند: حضرت علی می‌فرماید: «التَّقْوی آکدُ سَبَبٍ بَینَک وَ بَینَ اللَّهِ انْ اخَذْتَ بِهِ، وَ جُنَّةٌ مِنْ عَذابٍ الیمٍ؛ اگر به تقوا متمسک شوی، استوارترین رشته ارتباطی بین تو و خداست و نیز سپری از آتش دردناک قیامت است.»

 

بعد از آتش بس غزه، حملات شدیدتری آغاز شد. دور جدید این حملات از روزی شروع شد که وزیر خارجه ایالت متحده آمریکا به تلاویو سفر کرد و با سران رژیم غاصب جلسه گذاشت.

 

امام جمعه قم ادامه دادند: بسیاری از کشورها تلاش می‌کردند که آتش بس دائمی برقرار شود ولی منافع این جنایات کاران بی آبرو، در این است که امت مظلوم فلسطین و سایر امت‌ها را سرکوب کنند.

 

این‌ها روزی خواب دیده بودند که حزب الله، عراق و ایران را از بین ببرند اما خواب‌هایشان تعبیر نشد و امروز قدرت حزب الله چند برابر شده است. کودکان مظلوم و زنان بی پناه به شهادت می‌رسند اما ما به وعده الهی ایمان داریم که خداوند روزی اینها را سر جای شان خواهد نشاند.

 

آمریکا به دنبال دوگانه سازی بود که شیعه یک طرف و سنی طرف دیگر باشد اما امروز پشتیبانان اصلی در این شرایط مردم مظلوم فلسطین، شیعیان هستند. آنها به دنبال دوگانه سازی بودند و خواستند تفرقه ایجاد کنند اما نه تنها به آن نرسیدند بلکه شیعیان حزب‌الله، انصارالله یمن و حزب الله عراق هستند که حمایت می‌کنند و یمنی‌های غیور هستند که کشتی‌های اسرائیلی را توقیف می‌کنند و تهدید می کنند که اگر کشتی دیگری بیاید باز هم توقیف می‌کنیم.

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه امروز اسرائیل از لحاظ اقتصادی، لطمه شدید دیده است، بیان کردند: امروز سناریوهای متعددی برای فلسطین در حال طراحی هستند. اکنون مراقب باشید نه اینکه وقتی اجرا شد با آه و افسوس یاد کنید. پیشگیری کنید که اتفاق نیفتد.

 

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری یادآور شدند: نظر جمهوری اسلامی این است که بین ساکنان واقعی فلسطین و آوارگان فلسطین همه پرسی کنند و نتیجه هر چه شد همان است.

 

آیت‌الله حسینی بوشهری اظهار کردند: انتخابات در پیش است و از الان باید آماده باشید و برای ۱۱ اسفند روز شماری کنید. مشکلات داریم اما مشکلات، زنان و مردان انقلاب را از ماندن در صحنه باز نمی‌دارد. سختیهای فراوانی پشت سر گذاشتیم و در انقلاب ماندیم.

 

از مسئولین انتظار داریم که مشکلات معیشتی مردم و زمینه جلب رضایت عمومی را فراهم کنند که یک مشارکت پرشور در انتخابات ایجاد شود که بتوانیم بگوییم بعد از ۴۰ سال هم این مردم بر سر پیمانی که با امام، شهدا و رهبر معظم انقلاب بستند، هستند.

 

خطیب جمعه قم با بیان اینکه حضرت زهرا(س) اقیانوس ژرفایی است که دست ما به او نمی‌رسد، گفتند: رسول اکرم (ص) می‌فرماید:« ان الله جعل علیا و زوجته و ابنا حجج الله علی خلقه و هم أبواب العلم فی امتی من اهتدی بهم هدی الی صراط مستقیم؛ حضرت علی (ع)، حضرت فاطمه (س) و حسنین (ع) را حجت خدا بر خلق قرار هستند و آن ها درهای علم برای امتم هستند و کسی که سراغ این‌ها برود به صراط مستقیم الهی راه یافته است.»

 

ایشان با اشاره به اینکه ولایت مداری فاطمه ضرب المثلی برای همه است، بیان کردند: اگر بخواهیم به دنبال سبک زندگی سالم که مورد نیاز جامعه امروز ما است، برویم؛ باید سبک زندگی حضرت فاطمه (س) را در بعد فردی، اجتماعی، عفاف و حجاب، سیاسی و به توجه به دیگران منشور زندگی مان قرار بدهیم.

 

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه گفتند: بخشی از جامعه مبتلا به معلولیت جسمی و روانی هستند. معلولین حق بزرگی به گردن ما دارند. در روایات بیان شده است زمانی که از جایی عبور می‌کنید و انسانی را می بینید که سلامت جسمی شما را ندارد، به راحتی از کنار او عبور نکنید و بگوید الحمدالله که مرا سالم آفریدی. این روحیات یک انسان متدین و مومن است که بی تفاوت از کنار دیگران عبور نمی‌کند.

 

مسئولین از آسایشگاه‌ها بازدید کنند و معلولین را تنها نگذارند. افراد خیر در کمک رسانی اقدام کنند. برخی در اولیات زندگی مشکل دارند. برخی که سلامت روان دارند می‌دانند بازمانده جامعه هستند و غصه می‌خوردند؛ اما زمانی که شما می‌روید احساس آرامش می‌کنند. دستگاه‌های ما باید توجه به زمینه ایجاد آسایش برای رفت و آمد این‌ها داشته باشند.

 

آیت‌الله حسینی بوشهری در خطبه اول عنوان کردند: حضرت علی (ع) می‌فرماید: «اتقِ اللّه َ سُبحانَهُ و أحْسِنْ فی کُلِّ اُمورِکَ؛ فإنَّ اللّه َ مَع الّذینَ اتَّقَوا و الّذینَ هُم مُحْسِنونَ؛ از خداوند پروا داشته باشید و در همه کارهایت خوب عمل کنید؛ زیرا که خداوند با تقوا پیشگان و نیکوکاران است.

 

غفلت از یاد خدا منشا خیلی از مشکلات و گناهان است و انسانی که غافل شد دست به هر کاری می‌زند و حیا، حجب و عفت و به کنار می‌رود؛ زیرا نمی‌داند و در هاله‌ای از غفلت به سر می‌برد. بزرگان بیان می‌کنند که یکی از امور خطرناکی که ممکن است دامن گیر انسان شود و او را از سعادت دنیا و آخرت محروم کند افتادن در دام غفلت است.

 

امام جمعه قم اظهار کردند: غفلت از یاد خدا مسائل متعددی را به دنبال دارد، خدا فراموشی، خود فراموشی به همراه دارد و فرد هویت انسانی خود را از دست می دهد.

 

ایشان با بیان آیه «یَعْلَمُونَ ظَاهِرًا مِنَ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَهُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غَافِلُونَ» تصریح کردند: آدم‌های غافل سطحی نگر هستند و توجه به عالم آخرت ندارند. ارزش انسان به آگاهی، دانایی و توجه به پیرامون خودش است.

 

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه ادامه دادند: حضرت علی می فرماید:« «رَحِمَ اللّهُ اِمْرَاً عَلِمَ مِن أینَ وَفی أینَ وَ إلی أینَ؛ خدا رحمت کند آن کسی را که بداند از کجا آمده، برای چه آمده و به کجا می‌رود.»

 

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیاتی از قرآن بیان کردند: کاری نکنیم که انسان تا حد چهار پایان سقوط کند و سقوط انسان تا حد چهار پایان چیزی جز غفلت در زندگی نیست.

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه راه مبارزه با غفلت، یادآوری هدف آفرینش است، اضافه کردند: هر کسی در هر جایی دچار غفلت شد لحظه‌ای به هدف آفرینش فکر کند، نجات پیدا می‌کند.

 

 

 

Please publish modules in offcanvas position.