دلایل ضعف و ناتوانی انسان چیست 99/09/03

 

 

حضرت آیت‌الله حسینی بوشهری«دامت برکاته» در ابتدای درس خارج فقه با اشاره به روایتی از امیرالمومنین امام علی علیه السلام فرمودند: قال مولینا الامیرالمؤمنین الإمام علی بن ابیطالب (ع): «مِسْكِينٌ ابْنُ آدَمَ؛ مَكْتُومُ الْأَجَلِ، مَكْنُونُ الْعِلَلِ، مَحْفُوظُ الْعَمَلِ، تُؤْلِمُهُ الْبَقَّةُ وَ تَقْتُلُهُ الشَّرْقَةُ وَ تُنْتِنُهُ الْعَرْقَةُ‌»[1]؛ بیچاره فرزند آدم! أجلش پنهان، بیماری‏هایش پوشیده، اعمالش همه محفوظ و نوشته شده است، پشّه‏ای او را آزار می‏دهد، جرعه‏ای آو را می‏کشد و عرق کردنی او را بد بو می‏سازد.

 

مولای متقیان امیرالمؤمین؛ امام علی بن ابیطالب (ع) در روایت مذکور، فرموده است که فرزند آدم ناتوان و ضعیف است و دلیل این ضعف و ناتوانی چند چیز است که عبارتند از:

 

اول، اینکه پایان عمر انسان بر او پوشیده است و نمی‏داند که أجلش کی فرا می‏رسد، مثلاً در همین برهه از زمان که بیماری کرونا شیوع پیدا کرده است، خیلی‏ها جانشان را از دست دادند، در حالی که اصلاً کسی فکر نمی‏کرد که أجلشان فرا برسد. خداوند متعال فرموده است: «وَ لِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ فَإِذَا جَاءَ أَجَلُهُمْ لاَ يَسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً وَ لاَ يَسْتَقْدِمُونَ»[2]؛ براى هر قوم و جمعيّتى زمان و سرآمد (معيّنى) است و هنگامى كه سرآمد آنها فرا رسد، نه ساعتى از آن تأخير مى‌كنند و نه بر آن پيشى مى‌گيرند.

 

یکی از علت‏هایی که انسان گرفتار گناه و معصیت می‏شود این است که زمان مرگ خود را نمی‏داند لذا فکر می‏کند که هنوز زمان زیادی برای زندگی کردن دارد و به همین خاطر شاید از خدای خود غافل شود و لذا در صدد جبران گذشته خود برنمی‏آید و همیشه به خود وعده می‏دهد که هنوز فرصت زیادی باقی است و بعداً توبه خواهد کرد.

 

دوم، اینکه بیماری‏های انسان بر او پوشیده است. خیلی‏ها هستند که وقتی به پزشک مراجعه می‏کنند تازه متوجه می‏شوند که مدتی از بیماری آنها می‏گذرد، ولی آنها از وجود بیماری خبر نداشته‏اند.

 

ثالثاً، اینکه عمل انسان ثبت می‏شود و به اندازه ذره‏ای از قلم نخواهد افتاد. خداوند متعال فرموده است: «...لاَ يُغَادِرُ صَغِيرَةً وَ لاَ كَبِيرَةً إِلاَّ أَحْصَاهَا...»[3]. انسان در عالم دنیا خیلی از اعمالی را که مرتکب شده است، انکار می‏کند، ولی این اعمال به طور کامل ثبت و ضبط می‏شود و در عالم آخرت قابل انکار نخواهد بود و همه اعضای بدن انسان نسبت به اعمالی که مرتکب شده‏اند، شهادت خواهند داد «يَوْمَ تَشْهَدُ عَلَيْهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ وَ أَيْدِيهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ»[4]؛ یعنی همین اعضای بدنی که در دنیا با انسان همراهی و دوستی می‏کنند، فردای قیامت دشمن انسان شده و بر علیه او شهادت خواهند دارد.

 

رابعاً، اینکه پشه‏ای انسان را اذیت می‏کند. در عصر حاضر یک ویروس انسان را گرفتار می‏کند و از دست انسان کاری ساخته نیست، کما اینکه ویروس کرونا همه دنیا را فلج کرده است و اقتصاد دنیا را رو به نابودی برده است و هنوز بعد از چندین ماه نتوانسته‏اند واکسن آن را کشف کنند.

 

خامساً، اینکه یک جرعه آب باعث مرگ انسان می‏شود. گاهی یک جرعه آب یا یک لقمه غذا در گلوی انسان گیر می‏کند یا وارد نای انسان می‏شود و موجب مرگ او می‏گردد.

 

سادساً، اینکه عرق بد بو او را اذیت می‏کند.

 

 

 



[1]. نهج البلاغة؛ ص492؛ حکمت 411.  

[2]. «الأعراف»:34.

[3]. «الکهف»:49.

[4]. «النور»:24.  

 

دیدگاه‌ها   

کیوان صدرادلین
#1 کیوان صدرادلین 1399-09-04 19:12
سلام انسان این حیوان دو پا جنایاتی می کنه که گاهی حیوان هم چنین کاری نمی کنه طوری که قوی ترین موجود دنیاست همین موجود کافیه یک سرما بخوره ذلیل و ضعیف میشه
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.