خطبه های نماز جمعه93/04/27

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه‏ های نماز جمعه

 

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

 

مورخ 93/04/27                                                 خطبه شماره 86

 

 

 

 

خطبه اول

السلام علیک یا حجة الله؛ السلام علیک یا بقیة الله فی ارضه؛ السلام علی المهدی الذی وعد الله عزّ و جلّ أن یملأ به الارض قسطاً و عدلاً کما ملأت ظلماً و جوراً

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله نحمده و نستعینه و نستغفره و نستهدیه و نؤمن به و نتوکل علیه و نعوذ بالله من شرور انفسنا و من سیئات اعمالنا و نشهد أن لا اله الا الله وحده لا شریک له و نصلّی و نسلّم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سرّه و مبلّغِ رسالاته بشیر نعمته و نذیر نقمته سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین ابی القاسم محمّد (ص) و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین المکرمین الهداة المهدیین و اللعن دائم علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم الدین آمین یا رب العالمین.

عباد الله أوصیکم و نفسی بتقوی الله؛

قال مولانا امیرالمؤمنین علی ابن ابی طالب علیه افضل صلوات المصلین: «إِنَّمَا هِيَ نَفْسِي أَرُوضُهَا بِالتَّقْوَى‏ لِتَأْتِيَ‏ آمِنَةً يَوْمَ‏ الْخَوْفِ‏ الْأَكْبَر»[1]؛ بندگان خدا خودم و شما را به تقوی الهی سفارش می‎کنم. مولای متقیان امیرالمؤمنان (ع) در جمله‎ای می‎فرمایند: من نفس سرکش را با تقوا تمرین می‏دهم و آرام می‎کنم. تا در آن روز بزرگ و خوفناک با ایمنی وارد صحنه قیامت شود.

این کلام نورانی امیرالمؤمنین برای همه ما هشدار است آنجا که امیرالمؤمنین راجع به نفس این چنین سخن می‏گوید، حساب من و شما خیلی روشن است. ایشان (ع) می‏فرماید نفس را تمرین می‏دهم آرام می‏کنم تا فردای قیامت که همه نگرانند با امنیت این نفس وارد آن صحنه بشود.

مرزهای الهی

در خطبه اول در رابطه با مرزهای الهی سخن می‏گفتیم؛ گفته شد هم آیات قرآن هم روایات اهل بیت (ع) به ما تأکید و دستور دارد که حدود الهی و مرزهای الهی را رعایت کنید تعدی و تجاوز از احکام و قوانین و مقررات الهی نکنید. و خطوط قرمز خداوندی را در نظر بگیرید. بعد از آن بحث دیگری را مطرح کردیم و این پرسش مطرح شد که چه چیز و چه عواملی باعث می‏شود که آدمی از مرزهای الهی عبور کند و خطوط قرمز را رعایت نکند.

عوامل مختلفی را ذکر کردیم؛ گفتیم جهل و عدم شناخت انسان، پیروی کورکورانه از دیگران، برداشت‏های ناصواب از دین و حب دنیا عواملی بود که برشمردیم و در این زمینه عوامل مختلفی مطرح شد.

عوامل ترک و دوری از گناه

امروز پرسش دیگری را که متناسب با شبهای قدری که در پیش داریم، در این بحث مطرح می‏کنیم و و آن پرسش این است که چه عواملی می‏تواند انسان را از مسیر گناه دور کند؟ چه کنیم که اگر وارد وادی گناه شده‏ایم دیگر از این به بعد تکرار نکنیم؟

عامل اول: برگشت آثار گناه به شخص گنه‏کار

در آیات کریمه الهی و روایات نورانی اهل بیت (ع) مواردی ذکر شده که تحت یک عنوان کلی است و آن عنوان کلی عبارت از این است که اگر آدمی به آثار زبان بار گناه بنگرد و بداند که پیامد گناه در زندگی انسان چیست، دیگر به دنبال گناه نمی‏رود زیرا ما در زندگی روزمره‏مان اگر یک کاری را که دارای اثر زیانبار است ببینیم، دیگر به سراغ آن کار نمی‏رویم چشم می‏پوشیم حتی اگر پای مسائل دنیایی ما مطرح باشد تا چه رسد به اینکه انسان متوجه بشود که در پرتو گناه، عذاب مخلّد خواهد شد و عذاب او عذاب جاودانه خواهد بود.

طبعاً انسان موقعی که توجه به آثار زیانبار گناه بکند دست از گناه برمی‏دارد. اولین مطلبی که ممکن است انسان را از گناه باز دارد و مسیر زندگی انسان را عوض کند (امشب شب بیست و یکم ماه رمضان شب قدر است. با این توجه در خانه خدا برویم) عبارت از این است که گناه و تعدّی نسبت به مرز‏های الهی یک نوع ظلم به نفس است؛ قرآن و روایات  به این مسئله اشاره دارد که گناه ظلم به نفس است؛ در تعبیری از قرآن آمده: «وَ مَنْ يَكْسِبْ إِثْماً فَإِنَّما يَكْسِبُهُ عَلى‏ نَفْسِهِ»[2]؛ اگر کسی دنبال گناه است در حقیقت علیه خودش اقدام می‏کند و زیان و ضرر آن متوجه خودش است و شخص دیگری این زیان و ضرر به گردن نمی‏گیرد.

در قرآن تعبیر جالب و قابل توجه دیگری نیز مطرح شده، خداوند می‏فرماید: « وَ قالَ الَّذينَ كَفَرُوا لِلَّذينَ آمَنُوا اتَّبِعُوا سَبيلَنا وَ لْنَحْمِلْ خَطاياكُمْ وَ ما هُمْ بِحامِلينَ مِنْ خَطاياهُمْ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِنَّهُمْ لَكاذِبُونَ»[3]؛ کفار در مواجهه با مؤمنان سخنی را مطرح می‏کنند و آن سخن این است که می‏گویند: "اتبعوا سبیلنا" دنبال ما را بیفتید "و لنحمل خطایاکم" خطایای شما را ما عهده دار می‏شویم و اگر زیان و ضرری بود ما به گردن می‏گیریم. قرآن بلافاصله پاسخ می‏دهد: "وما هم بحاملین من خطایاهم من شیءٍ" اینها هرگز نمی‏توانند بار سترگ گناه دیگران به عهده بگیرند. و بعد تأکید می‏کند "انهم لکاذبون" کفار دروغ می‏گویند. چه کسی می‏توانند بار گناه دیگران را بر عهده گیرد؟!!

بنابراین، هر کسی گناهی از او سر می‏زند بداند اثر زیان بار این است که به خودش ظلم کرده و ستم کرده. و شخص دیگری عهده دار این مسئولیت نمی‏شود.

عامل دوم: رسیدن مصائب و مشکلات اثر گناه است

عامل دوم در رابطه با آثار زیانبار گناه که اگر توجه کنیم دیگر نباید سراغ گناه برویم، بخش نسبتاً قابل توجهی از مصیبت‏ها و مشکلاتی که در زندگی دامن گیر ما می‏شود (دفعةً مشکلی لاینحلّ‏ای در زندگیمان پیش می‏آید) هم قرآن و هم روایات نورانی اهل بیت (ع) می‏گوید که اینها اثر گناه است. آنجا گناه کردی، آنجا از مرز و حدود الهی عدول و تجاوز کردی و اکنون این نتیجه آن گناه است.

شخصی بود به نام عباس ابن هلال شامی، خدمتگزار وجود مقدس موسی بن جعفر (ع)؛ خود او نقل کرده من از وجود مقدس آقا علی ابن موسی الرضا (ع) این جمله را شنیدم که فرمود: «كُلَّمَا أَحْدَثَ‏ الْعِبَادُ مِنَ‏ الذُّنُوبِ‏ مَا لَمْ‏ يَكُونُوا يَعْلَمُونَ‏ أَحْدَثَ‏ لَهُمْ‏ مِنَ‏ الْبَلَاءِ مَا لَمْ‏ يَكُونُوا يَعْرِفُونَ»[4] (خیلی عجیب است) می‏گوید گناهی که سابقه نداشته در جامعه و افراد این گناهان را مرتکب می‏شوند مانند اینکه تا ده سال قبل این گناه نشستن تا صبح کنار ماهواره و آن صحنه‏ها را دیدن نبود در ماه مبارک رمضان نبود ولی امروز در جامعه وجود دارد. وجود مقدس آقا علی ابن موسی الرضا (ع) می‏فرماید: گناهی که سابقه نداشته و امروز در جامعه ورود و وجود پیدا کرده، در پرتو این گناهان بلاهایی هم که در جامعه وجود نداشته به وجود خواهد آمد "کلما احدث العباد من الذنوب ما لم یکونوا یعلمون" قبلا نمی‏دانستند این گناهان هست.

اینها هشدارهاست، توجه‏هاست که اگر ما توجه کردیم به این مسائل و دیدم آثار زیانبار آن در جامعه ما پیدا می‏شود (خودم، بچه‏ها، خانواده و بستگانمان) مبتلا می‏شویم و بعد نمی‏دانیم که از کجا آسیب دیده‏ایم اینها مسائل بسیار مهمی است که در زندگی ما وجود دارد.

عامل سوم: آثار شوم گناه

مسئله دیگری که در رابطه با آثار شوم گناه است و خیلی مهم است این است که ما زحمت می‏کشیم روزه هفده ساعته ماه رمضان، اوقات چندگانه نماز، حج و کمک‏های مختلف را به دیگران انجام می‏دهیم ولی گاهی یک گناه حبط عمل می‏کند. یکی از آثار سوء گناهان حبط عمل است یعنی اعمال نیک ما را از بین می‏برد. در پیشگاه ذات باری تعالی فردای قیامت آدم مواجه می‏شود و می‏گوید من حج انجام داده بودم خبری نیست! کجاست روزه‏های من! کجاست نمازهای من، کجاست عبادت‏های من! می‏گویند این گناهان آمد پرونده اعمال نیک شما را بایگانی کرد و از بین برد.

رسول گرامی اسلام خاتم انبیاء محمد مصطفی (ص) فرمود: اگر کسی یک سبحان الله بگوید خدای متعال در بهشت درختی برای او در نظر می‏گیرد، اگر کسی الحمدلله، الله اکبر بگوید، نبی گرامی اسلام (ص) همین طور ادامه داد کسی نشسته بود آنجا گفت یا رسول الله تعداد درختان ما کل بهشت را می‏گیرد چون ما مرتب الحمدلله، سبحان الله  و الله اکبر می‏گوییم. پس در بهشت ما درخت فراوان داریم! حضرت فرمود: "بله اما به شرط اینکه کاری از شما سر نزند که تبدیل به آتشی شود که تمام درختان شما را بسوزاند"».[5]

گناه همین نقش را دارد؛ درخت بخاطر الحمدلله و الله اکبر غرس می‏شود ولی گناه آتش سوزانیست که درختان را می‏سوزاند. حبط عمل یعنی کار نیک، با کار بد و ناشایست از بین می‏رود.

دعاهای پایانی خطبه اول

«إِنَ‏ اللَّهَ‏ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ‏ وَ الْإِحْسانِ وَ إيتاءِ ذِي الْقُرْبى‏ وَ يَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُون‏»[6].

پروردگارا ما در رابطه با انجام توبه از گناه موفق بدار؛ پروردگارا در فرج مولایمان تعجیل فرما؛ پروردگار در این ایام و لیالی متبرکه دعاهایمان، مناجاتمان و اشک و آه ما را از ما بپذیر؛ شر شیطان و نفس اماره را از ما دور بگردان؛ پروردگارا به امام راحلمان و مراجع گذشتمون روح و ریحان عنایت بفرما؛ به رهبر فرزانه انقلابمان و مراجع بزرگوارمان عزت و سلامت عنایت بفرما؛ به خانواده مکرم شهیدانمان صبر و اجر کرامت بفرما؛ به رزمندگانمان نصرت، به جانبازانمان سلامت،  به آزادگانمان عزت، به بانوان مان عفت، به عالمانمان توفیق عمل، به بازاریان مان و اصنافمان، انصاف به جوانمان غیرت دینی عنایت بفرما؛ پروردگارا از تو می‏طلبیم شر ستمگران و ستم کاران وا دشمنان اسلام را به خود آنان برگردان.

إنّ احسن الحدیث و ابلغ الموعظة کتاب الله العزیز

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ‏

«إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ (1) فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَ انْحَرْ (2) إِنَّ شانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ (3)»

خطبه دوم

السلام علیک یا بنت رسول الله السلام علیک یا بنت ولی الله السلام علیک یا اخت ولی الله السلام علیک یا فاطمة یا بنت موسی بن جعفر اشفعی لنا فی الجنة فإنّ لک عند الله شأناً من الشأن

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین بارئ الخلائق اجمعین ثم الصلاة و السلام علی سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین، ابی القاسم محمد (ص) و علی آله الطیبین الطاهرین، اللهم صلّ و سلم علی مولانا امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمة الزهراء سیدة نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی الشباب اهل الجنة و علی علی بن الحسین زین العابدین و امام العارفین و علی محمد بن علی الباقر و علی جعفر بن محمد الصادق و علی موسی بن جعفر الکاظم و علی علی ابن موسی الرضا المرتضی و علی محمد بن علی الجواد و علی علی بن محمد الهادی و علی الحسن بن علی الزکیّ العسکری و علی الحجة القائم المهدی. حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک، بهم نتولی و من اعدائهم نتبرئُ الی یوم القیامة.

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله؛

قال امیرالمؤمنین علی ابن ابی طالب علیه الصلاة و السلام: «أُوصِيكُمَا بِتَقْوَى‏ اللَّهِ‏ وَ أَنْ لَا تَبْغِيَا الدُّنْيَا وَ لَا تَأْسَفَا عَلَى شَيْ‏ءٍ مِنْهَا زُوِيَ عَنْكُمَا وَ قُولَا بِالْحَقِّ وَ اعْمَلُوا لِلْآخِرَةِ وَ كُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً»[7]؛ بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می‏کنم. امیرالمؤمنین به فرزندانش در وصیتی که داشت این چنین فرمود (که این وصیت برای ما هم به عنوان پیروان و رهروان راه آن حضرت هست): تقوای الهی را پیشه کنید، شما را به تقوای الهی سفارش می‏کنم. به دنبال دنیا نباشید و لو دنیا به دنبال شما باشد. (خیلی‏ها از دنیا اعراض می کنند ولی ممکن است دنیا دست بردار نباشد.) از آنچه از دنیا و مطاع دنیا از دست داده‏اید افسوس نخورید و همیشه حق بگویید و پیرو حق باشید و برای پاداش و اجر الهی کار کنید و با ظالم پیکار کنید و همیشه در کنار مظلوم باشید.

این کلام نورانی امیرمؤمنان علی (ع) است که امروز دقیقاً (به خصوص این بخش آخر کلام حضرت) شامل حال و هوای فضای دنیایی است که در آن زندگی می‏کنیم؛ هم ظالمان صف کشیده‏اند و هم مظلومانی در عالم زیر ظلم و ستم ظالمان جان می‏دهند.

بیان مناسبات

در خطبه دوم به بیان مناسبتها و نکاتی اشاره می‏کنم:

اولین مناسبت، مناسبت شهادت مولای متقیان امیرمؤمنان (ع) است؛ شخصیتی که صاحب فضائل و مکارم است و در این دقایق مختصر من به خودم جرأت نمی‏دهم که وارد این وادی و اقیانوس شوم ولی کوتاه سخن اینکه امیرالمؤمنین (ع) به عنوان یک فداکار دین، از روزی که خودش را شناخت تا روزی که  فرمود "فزتُ و رب الکعبه" به عنوان یک فدایی دین امیرالمؤمنین جلوه کرد. ولی این جمله مظلومانه امیرالمؤمنین (که در دو جا آمده) این جمله خیلی جان کاه است. یک جمله مرتب می‏فرمود که از زمانی که پیغمبر قبض روح شد من پیوسته مظلوم بودم و در جمله دیگر دارد که موقعی که خطابه می‏خواند آخرین جمله خطابه‏اش همین جمله را می فرمود که منذ قبض رسول الله از روزی که پیغمبر قبض روح شد من پیوسته مظلوم بودم.[8]

در بین خطبه کسی پا شد ایستاد و فریاد زد: " وَا مَظْلِمَتَاه‏" حضرت فرمود: اگر یک ظلم به تو شده ولی به من به اندازه ریگ‏های بیابان مورد ظلم و ستم قرار گرفتم.[9]

یک جمله‏ای حضرت دارد خیلی جمله عجیبی است؛ تعبیر حضرت این است: «مردم همیشه از دست زمامداران شکایت می‏کنند که به آنها ظلم می کنند من از دست رعیتم. که قدر مرا نمی شناسند. مردم از دست زمامداران و من از دست رعیتم.[10]

در فداکاری همین بس؛ قرآن می‏فرماید: «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى‏ مِنَ الْمُؤْمِنينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُم‏ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ»[11] خدا مؤمنان را تشویق می‏کند که جانشان را و مالشان را خدا خریدار است ولی موقعی که به امیرالمؤمنین می‏رسیم (خیلی تعبیر عجیب است) قرآن می‏گوید: امیرالمؤمنین خودش داوطلب فروش نفسش است: «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْري نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ»[12] دیگران باید تشویق بشوند تا خداوند بعد بفرماید "ان الله اشتری من المؤمنین انفسهم و اموالهم بان لهم الجنة" یعنی جان بدهند مال بدهند بهشت بگیرند اما در رابطه با امیرالمؤمنین "ومن الناس من یشری نفسه" اعلام می‏کند من جانی که دارم می فروشم تا رضایت خدا را بدست آورم. چقدر تفاوت وجود دارد!!

امیرالمؤمنین شب نوزده ماه مبارک رمضان مورد ضربت ابن ملجم مرادی قرار گرفت، فرمود: «فزت و رب الکعبة»[13]  اما امشب صحنه عجیبی است {چه بگویم نمی‏دانم شما باید برای من حالات علی بیان کنید یا من، نمی‏دانم} آثار ضرب به پاهای حضرت رسید ساعتی به هوش می‏آمد و گاهی بی‏هوش می‏شد؛ حسن و حسین، زینب و ام کلثوم کنار حضرت نشسته‏اند و چون پزشک توصیه کرده بود که حضرت وصیت کند حضرت شروع به وصیت کردن کرده بود. اما یک مرتبه دیدن که حضرت به آسمان نگاه می‏کند و می‏فرماید السلام علیکم و رحمة الله. گویا فرشتگان صف کشیده اند آمده‏اند امیرالمؤمنین فرمود اشهد انّ لا اله الا الله و اشهد انّ محمداً رسول الله صدای شیوه و گریه از خانه بلند شد. تاریخ دارد که زینب و ام کلثوم کناری نشسته‏اند و گریه می‏کنند؛ شاعر هم این شعر زیبا را گفته:

             زان دم که تیغ کین به جبین علی رسید                            خورشید و ماه داغ الم بر جبین زدند

                 آه و فغان ز زینب و کلثوم شد بلند                           عمامه چون حسین و حسن بر زمین زدند[14]

ان شاءالله امیدواریم خداوند متعال عنایت کند فردای قیامت با آبرو وارد صحنه محشر بشویم چون یک عمر به امیرالمؤمنین عشق ورزیدیم.

شب بیست و یکم و شب بیست و سوم از شب‏های قدر است و باید قدر بدانیم. در روایات ما وارد شده «مَنْ أَحْيَا لَيْلَةَ الْقَدْرِ غُفِرَتْ‏ لَهُ‏ ذُنُوبُه‏» اگر کسی شب قدر را زنده بدارد در این حرم مطهر در مساجد و مراکز مختلف گناهانش آمرزیده می شود. این کلام نورانی امام باقر (ع) است. معصوم مبالغه نمی‏کند «وَ لَوْ كَانَتْ‏ عَدَدَ نُجُومِ السَّمَاءِ وَ مَثَاقِيلِ الْجِبَالِ وَ مَكَايِيلِ الْبِحَارِ»[15] می‏گوید: و لو به اندازه عدد ستارگان آسمان، و لو به اندازه عظمت کوه‏ها و آب دریاها باشد.

مناسبت دیگری که داریم از پانزدهم ماه مبارک رمضان به مدت یک هفته، به عنوان هفته اطعام نیازمندان و اکرام ایتام است. در ماه مبارک رمضان سال گذشته تا نزدیک اذان صبح در همین میدان آستانه (ظاهراً) این مردم خوب و متدین قم عزیز ما، در جهت همکاری با کمیته امداد آمدند کمک کردند و در کل کشور الگو شدند. ان شاءالله امیدوارم امسال هم که پانزدهم ماه رمضان شروع شد امشب اوج حرکت مردمی شما در جهت کمک به نیازمندان و کمک به بیماران و کمک به ایتام باشد. {این خدمات و کمک‏ها} اینها ماندنی است؛ در کنار آن همه نماز و روزه و عبادت، اینگونه خدمت به خلق کمک می‏کند که ما سراغ گناه کمتر برویم چرا که یکی از ویژگی‏های کارهای خیر همین است.

مناسبت دیگر پیامبر اکرم و نبی مکرم (ص) در دهه آخر ماه رمضان سنت اعتکاف داشتند؛ هر ساله در قم و شهرهای کشور در ماه رجب اعتکاف برگزار می‏شود و آبرومند. امسال عزیزانمان در قم دست اندرکاران اعتکاف از هم اکنون مقدمات ثبت نام را برای اعتکاف آن هم سه روز دهه آخر ماه مبارک رمضان برنامه ریزی می‏کنند کسانی که می‏خواهند توفیقاتشان بیشتر بشود، در این حرکت بزرگ دینی و مذهبی شرکت کنند.

نکته بعد نکته‏ای که قلب امت اسلامی از آن به درد آمده، صدای شیون زنان فرزند از دست داده و فرزندان مادر از دست داده است که از قدس و فلسطین به گوش می‏رسد. تهاجم سنگین صهیونیست‏ها به یک منطقه کوچکی به نام غزه؛ از هوا و دریا و نیمه شب دیشب از زمین. آخرین خبری که داشتیم حدود 260 نفر به شهادت رسیدند و جان باختند حدود دو هزار نفر زخمی شدند. یک غم جانکاهی است بر قلب امت اسلامی. ما روز قدس هر ساله راهپیمایی می‏کنیم آن هم راهپیمایی باشکوه که از میراث ماندگار حضرت امام است و ان شاءالله خودمان را برای راهپیمایی روز قدس باشکوه تر از هر سال آماده می‏کنیم و امروز هم حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی بیانیه‏ای که صادر کردند به خاطر اینکه امروز در سراسر دنیا حتی کشورهایی که مسلمان نیستند به حمایت از این کودکان مظلوم راهپیمایی می‏کنند.

امروز هم ما در قم بعد از نماز جمعه راهپیمایی خواهیم داشت. ان شاءالله امیدوارم توطئه‏های اینها به خودشان برگردد ما به فضل و عنایت پروردگار مطمئنیم. امروز نیروهای مقاوم فلسطینی پیشرفت کردند. یک روزی برد موشک‏هایشان چهل کیلومتر بود، در مواجهه بعد به هفتاد کیلومتر رسید و امروز برد موشک‏های فلسطینی‏ها به صد و چهل کیلومتر می‏رسد. به تعبیر قرآن «فَإِنَّهُمْ يَأْلَمُونَ كَما تَأْلَمُونَ»[16] امروز همان طور که شما اذیت می‏شوید دشمن هم اذیت می‏شوند و آرامش و آسایش ندارند. غرش موشک‏های فلسطینی‏ها خواب را از چشمان آنها برده. ولی در عین حال آمریکایی‏ها دارند حمایت و پشتیبانی می‏کنند و جامعه بین المللی متأسفانه یا سکوت یا حمایت کمرنگ از فلسطینی‏ها می‏کنند. ان شاءالله شاهد حضور پر رنگ هم شما بزرگواران و هم ملت اسلامیمان و هم تمام آزادی خواهان عالم در راهپیمایی روز قدس باشیم.

به چند نکته خیلی فهرستوار و خلاصه اشاره کنم:

جریان عراق که متأسفانه زمانی که امت اسلامی این چنین درگیر مسائل داخلی خودش می‏شود. کسانی که روی صندوق‏های پول نشسته‏اند و همه امکانات در اختیارشان است و پول را در اختیار تروریست‏ها قرار می‏دهند تا برادرانشان را بکشند کسانی که اصلا معلوم نیست دین و آیین و مسلکی هم داشته باشند. به هیچ چیز رحم نمی‏کنند. ما بعد از فتوای مرجعیت شاهد متوقف کردن حدکت داعشی‏ها و اربابانشان بودیم و امیدواریم مرحله به مرحله موفق شوند و شهرهای اشغال شده عراق را آزاد کنند.

مشکل دیگری که وجود دارد، در مسائل سیاسی عراق است خیلی جای نگرانی است؛ در جایی که دشمن رودرروی شما قرار گرفته دعوا و منازعه بر سر پست و مقام چه معنایی دارد!! چرا نمی‏نشینیم تا رفع یک مشکل با هم باشیم و همراهی کنیم؟! رئیس مجلس عراق تعیین شده امیدواریم رئیس جمهور و نخست وزیر هم نشخص بشود تا مسائل سیاسی عراق شکلی پیدا کند در جهت بیرون بردن دشمن به این بپردازند.

رهبر فرزانه انقلابمان در دیداری که با مسئولین نظام و هیئت دولت داشتند به نکاتی بسیار مهمی اشاره داشتند و توجه دادند به مسائل فرهنگی و اینکه دشمنان شما را وادار نکنند که دچار اشتباه محاسباتی بشوید و عوامل مادی را تأثیرگذار بدانید و از عوامل معنوی چشم بپوشید. در ضمن اینکه دولت را تأیید کردند همانگونه که دولت‏های قبل را تأیید کردند تذکری هم به دولت دادند که نکند جریان مؤمن به نیروهای مؤمن کنار زده بشوند چرا که اینها هستند که روز مبادا پای انقلاب می‏ایستند.

دعای پایانی خطبه دوم

«رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّار»[17]

پروردگارا به عظمت و جلالت تو را سوگند می‏دهیم در فرج مولامان تعجیل بفرما؛ روح بلند اماممان عالیست اعلی بگردان؛ به مراجع گذشتمان روح و ریحان عنایت بفرما؛ به رهبر فرزانه انقلابمان و مراجع بزرگوارمان عزت عنایت بفرما؛ به خانواده مکرم شهیدانمان صبر و اجر کرامت بفرما؛ پروردگارا مشکلات مردم ما را، مشکل بیکاری و گرانی را خودت برطرف بفرما.

إنّ أحسن الحدیث و ابلغ الموعظة کتاب العزیز

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

«قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ (1) اللَّهُ الصَّمَدُ (2) لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ (3) وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ (4)»

صدق الله العلیُّ العظیم



[1] . نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 417؛ بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏33، ص: 474.

[2]. «النساء»: 111.

[3]. «العنكبوت »: 12.

[4]. مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج‏11، ص 327، حدیث13168.

[5]. الأمالي (للصدوق)، النص، ص 608؛ ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، النص، ص 11. «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ مَنْ‏ قَالَ‏ سُبْحَانَ‏ اللَّهِ‏ غَرَسَ‏ اللَّهُ‏ لَهُ‏ بِهَا شَجَرَةً فِي‏ الْجَنَّةِ وَ مَنْ‏ قَالَ‏ الْحَمْدُ لِلَّهِ‏ غَرَسَ‏ اللَّهُ‏ لَهُ‏ بِهَا شَجَرَةً فِي الْجَنَّةِ وَ مَنْ‏ قَالَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ غَرَسَ اللَّهُ لَهُ بِهَا شَجَرَةً فِي الْجَنَّةِ وَ مَنْ قَالَ اللَّهُ أَكْبَرُ غَرَسَ اللَّهُ لَهُ شَجَرَةٌ فِي الْجَنَّةِ فَقَالَ رَجُلٌ مِنْ قُرَيْشٍ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّ شَجَرَنَا فِي الْجَنَّةِ لَكَثِيرٌ قَالَ نَعَمْ وَ لَكِنْ إِيَّاكُمْ أَنْ تُرْسِلُوا عَلَيْهَا نِيرَاناً فَتُحْرِقُوهَا وَ ذَلِكَ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ- يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ لا تُبْطِلُوا أَعْمالَكُمْ‏.(محمد: 33.)»

[6]. نحل/90.

[7]. روضة الواعظين و بصيرة المتعظين (ط - القديمة)، ج‏1، ص 136؛ كشف الغمة في معرفة الأئمة (ط - القديمة)، ج‏1، ص 431؛ بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏42، ص 245.

[8]. الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسي)، ج‏1، ص190؛ الأمالي (للطوسي)،  النص، ص726، حدیث1526. «مَا زِلْتُ‏ مَظْلُوماً مُنْذُ قُبِضَ‏ رَسُولُ‏ اللَّه‏».

[9]. مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج‏2، ص115؛ بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏28، ص373. «وَا مَظْلِمَتَاهْ‏! فَاسْتَدْنَاهُ عَلِيٌّ عَلَيْهِ السَّلَامُ فَلَمَّا دَنَا [مِنْهُ‏] قَالَ [لَهُ‏]: إِنَّمَا لَكَ مَظْلِمَةٌ وَاحِدَةٌ، وَ أَنَا قَدْ ظُلِمْتُ عَدَدَ الْمَدَرِ وَ الْوَبَرِ».

[10]. الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج‏1، ص 277. «وَ اللَّهِ لَقَدْ أَصْبَحَتِ الْأُمَمُ كُلُّهَا تَخَافُ ظُلْمَ رُعَاتِهَا وَ أَصْبَحْتُ أَنَا أَخَافُ ظُلْمَ رَعِيَّتِي‏ ...».

[11]. «التوبة»: 111.

[12]. «البقرة»: 207.

[13]. شرح الأخبار في فضائل الأئمة الأطهار عليهم السلام، ج‏2، ص442.

[14]. شعر از علامه حسن زاده آملی.

[15]. فضائل الأشهر الثلاثة، ص 118؛ وسائل الشيعة، ج‏8، ص 21.

[16]. «النساء»: 104.

[17]. بقره/201.

Please publish modules in offcanvas position.