خلاصه خطبه های نماز جمعه مورخ 94/02/04 به امامت حضرت آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری «دامت برکاته»

حضرت آيت الله سيدهاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» مدیر حوزه های علمیه کشور در خطبه های نماز جمعه قم در حرم مطهر حضرت معصومه (س) اظهارکردند: سعودیها بعد از ۲۷ روز کودک کشی و قتل بیگناهان، آتش بس یکطرفه صادر و وزارت دفاع این کشور اعلام کرد به تمام اهدافش رسیده است؛ اهداف این کشور بازگرداندن منصور هادی به ریاست جمهوری و نابودی توان نظامی انصارالله بود اما امروز به اهداف خود نرسیده اند و باب المندب در اختیار انصار الله است و اطلاعیه آنان سراسر دروغ می باشد.

ایشان به درخواست همکاری و ائتلاف عربستان سعودی با برخی از کشورها اشاره کردند و فرمودند: در همان ابتدا دو سه کشور ، کار شروع نشده کناره گیری کردند، مجلس پاکستان نپذیرفت، ترکیه، مصر و بعد از یک هفته قطر نیز کناره گیری کردند و در انتها فقط عربستان و تا اندازه ای امارات باقی ماند.

آیت الله حسینی بوشهری اظهار کردند: این جنگ، جنگ نیابتی از سوی اسراییل و آمریکاست، روزی صهیونیستها رکورد کودک کشی را شکسته بودند ولی امروز رکوردار این امر، دیگری است و امروز انصارالله یمن از ۲۰ استان این کشور ۱۸ استان را در اختیار دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کردند: این جنگ نشان داد که همچنان خون بر شمشیر پیروز است و نیز اتحاد میان مردم یمن از همه مذاهب نتیجه دیگر این تجاوز بود و همچنین قدرت چانه زنی انصار الله را بالا برد و نیز دنیا باید بداندکه سازمانهای عریض و طویل بین المللی همچنان از ظالم دفاع می کنند.

ایشان همچنین، با اشاره به ادامه مذاکرات هسته ای ایران، از تیم مذاکره کننده خواستند تا با نقدهایی که مطرح شده است با هوشیاری، بیداری و آگاهانه وارد میدان شوند تا آنچه در نهایت حاصل می شود موجب شکوهمندی بیشتر ایران اسلامی باشد.

ایشان در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به سالروز شکست آمریکا در حمله به طبس در پنجم اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۹ اظهار کردند: انقلاب اسلامی ایران از ابتدا تاکنون مشمول امدادهای الهی فراوانی بوده است که مهمترین آنها پیروزی انقلاب اسلامی و پیروزی در جنگ هشت ساله هستند و شکست مفتضحانه آمریکا در صحرای طبس هم جزو آنهاست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تشریح حمله نظامی آمریکا به طبس بیان کردند: نقشه آنها بسیار حساب شده بود اما اعجاز الهی مانع از کار آنان شد و بعد از آنکه سه بالگردشان نابود شد سرانجام طوفان شن کار آنها را به شکستی مفتضحانه کشاند.

ایشان در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه انسان در همه شرایط باید پایبند به حق، حق مدار و حق محور باشد به ویژگیهای ماه رجب اشاره کردند و فرمودند: زمانهایی همچون ماه های مبارک رجب، شعبان و رمضان فرصتهای طلایی است که خدا در اختیار انسان قرار می دهد و ازاین فرصتهای زمانی و مکانی باید به بهترین شکل استفاده کرد.

آیت الله حسینی بوشهری به برگزاری آیین اعتکاف در سراسر کشور اشاره و خاطرنشان کردند: اعتکاف امروزه در کشور ما فراگیر شده و زمینه را برای رویش نسل جوان فراهم کرده است و سال به سال تعداد معتکفان بیشتر می شود.

ایشان همچنین به مسوولیتهای انسانها در مواجهه با جامعه اشاره کردند و فرمودند: خانواده نهادی مقدس و سازمانی مستحکم در اسلام محسوب می شود و تشکیل خانواده عاملی برای ازدیاد و بقای نسل و در عین حال مسوولیت آور هم برای زنان و هم برای مردان می باشد، خانواده در اسلام بر اساس مهربانی، آرامش، محبت و مودت بنا شده و خدا اراده فرموده است که زنان و مردان لباس و زینت یکدیگر باشند و با ازدواج عیبها و زشتیهای یکدیگر را می پوشانند.

ایشان با بیان اینکه هنگامی زن و مردی پیوند زناشویی با یکدیگر برقرار می کنند از بسیاری گناهان و خطرات فاصله می گیرند، اظهار کردند: زن یا مرد بودن امتیازی نسبت به دیگری محسوب نمی شود بلکه آنچه که در نزد پروردگار متعال ملاک است تقوا می باشد.

امام‌جمعه قم با تأکید بر حمایت تیم مذاکره‌کننده برای دفاع از حقوق ملت ایران فرمودند: انتقادات موجب نگرش بهتر تیم مذاکره‌کننده شده و امیدواریم آنچه درنهایت حاصل می‌شود موجب شکوهمندی بیشتر ایران اسلامی باشد.

 ایشان با اشاره به پنجم اردیبهشت سالروز شکست حمله نظامی آمریکا به ایران در طبس اظهار داشتند: از ابتدای انقلاب تاکنون مشمول امداد غیبی الهی بوده‌ایم که مهم‌ترین آن‌ها پیروزی نهضت اسلامی و پیروزی در جنگ هشت‌ساله هستند و شکست مفتضحانه آمریکا در صحرای طبس هم جزو آن‌هاست.

ایشان بابیان اینکه آمریکا قصد داشت هشت بالگرد با یک هواپیمای 130 را به همراه 90 نفر برای آزادی جاسوسان خود در تهران اعزام کند فرمودند: نقشه آن‌ها بسیار حساب‌شده بود ولی اعجاز الهی مانع از کار آن‌ها شد، پس‌ازاینکه سه بالگردشان نابود شد سرانجام طوفان شن کار آن‌ها را به شکستی مفتضحانه کشاند.

امام‌جمعه قم در ادامه با اشاره به مسئولیت‌های انسان‌ها در مواجهه با اجتماع اظهار کردند: خانواده نهادی مقدس و سازمانی مستحکم در اسلام محسوب می‌شود؛ تشکیل خانواده عاملی برای ازدیاد و بقای نسل و درعین‌حال مسئولیت آور برای زنان و مردان است.

ایشان افزودند: خانواده در اسلام بر اساس محبت و مودت بنانهاده شده و خداوند اراده فرموده که زنان و مردان لباس و زینت یکدیگر باشند به همین دلیل وقتی زن و مردی پیوند زناشویی با یکدیگر برقرار می‌کنند از بسیاری گناهان فاصله می‌گیرند.

آیت‌الله حسینی بوشهری بابیان اینکه زن یا مرد بودن ترجیح و امتیازی نسبت به دیگری محسوب نمی‌شود بلکه در نزد خدا ملاک، تقواست فرمودند: درعین‌حال سازمان خانواده نیازمند سرپرستی است که بر اساس قرآن، مردان جنبه سرپرستی دارند و آن‌هم به دلیل ویژگی‌های طبیعی‌شان است.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مسئله یمن و تجاوز عربستان به این کشور تصریح کردند: سعودی‌ها آتش‌بس یک‌طرفه صادر کردند و وزارت دفاع این کشور اعلام کرد به تمام اهدافش رسیده است؛ اهداف عربستان بازگرداندن منصور هادی به ریاست جمهوری بود ولی سؤال ما اینجاست که این شخص اکنون کجاست؟

امام‌جمعه قم، نابودی توان دفاعی انصار الله را از دیگر اهداف اعلام‌شده عربستان سعودی دانستند و افزودند: اکنون می‌بینیم از انصار الله افراد کمی کشته‌شده‌اند ضمن اینکه امروز باب المندب در اختیار انصار الله است درحالی‌که عربستان می‌خواست این منطقه را تصرف کند.

آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به نقض آتش‌بس از سوی عربستان سعودی خاطرنشان کردند: این جنگ نشان داد که همچنان خون بر شمشیر پیروز است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم بابیان اینکه اتحاد میان مردم یمن از همه مذاهب ثمره این تجاوز بوده است فرمودند: در جریان این نبرد، پاک‌سازی مناطق آلوده اتفاق افتاده و قدرت چانه‌زنی انصار الله هم بیشتر شد ضمن اینکه جهانیان دریافتند سازمان‌های عریض و طویل بین‌المللی تنها از ظالمان حمایت می‌کنند.

خطیب جمعه قم، فرمودند: از آغاز مذاکرات هسته ای نقدهایی مطرح شده، اما مذاکره کنندگان با چشمی بیدار و آگاهانه وارد صحنه شده اند و امیدواریم در این هماورد هسته ای آن چه اتفاق می افتد پیروزی شکوهمند ملت رشید ایران اسلامی مان باشد.

حضرت آيت الله سيدهاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» در خصوص مساله مذاکرات هسته ای فرمودند:در رابطه با مساله هسته ای عزیزان در حال مذاکره هستند باید برایشان دعا کنیم تا موفق شوند.

خطیب جمعه قم در ادامه سخنان خود در خصوص رویدادهای اخیر در یمن و ابعاد آن از چند جهت فرمودند: سعودی ها بعد از 27 روز بمباران و آدم کشی اعلام آتش بس یک طرفه کردند و با اعلامیه بلند بالایی که وزارت دفاع عربستان صادر کرد که ما به همه اهدافمان در این جنگ رسیده ایم در این باره یک انسان هوشمند و تیز بین و اگاه می گوید این ها چه هدفی داشتند که به آن رسیده اند؟

آیت الله حسینی بوشهری یادآور شدند: مهم ترین اهدافی که عربستان برای خود تعیین کرده بودند بازگرداندن منصور هادی به کشور در جایگاه ریاست جمهوری بود در حالی که منصور هادی در عدن و یمن نیست و در عربستان به سر می برد و به یمن بازنگشت.

ایشان در مورد مهم ترین نکات قابل توجه در اهداف این جنگ خاطرنشان کردند: نکته دوم عربستان در این جنگ نابود کردن توان دفاعی انصارالله بود در صورتی که از انصارالله تعداد کمی به شهادت رسیدند و این ها گویا برنامه ریزی کردند تا زنان و کودکان را بکشند پس عربستان در این جهت نیز به توفیقی دست نیافت.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور عنوان کردند: عربستان در این جنگ تصمیم داشت تا باب المندب را در اختیار خود بگیرند اما باب المندب امروز در اختیار انصارالله است حال با این شرایط اعلامیه سراپا دروغ که عربستان می گوید ما به همه اهدافمان رسیده ایم تحقق نیافته است.

آیت الله حسینی بوشهری افزودند: امروز انصارالله علاوه بر شمال یمن بر جنوب  این کشور نیز مسلط شده است و در حالی که یمن 20 استان دارد، 18 استان در اختیار انصارالله می باشد و این نشان می دهد که عربستان به اهدافش در این جنگ دست نیافته است.

ایشان در مورد علت آتش بس نیز خاطرنشان کردند: اگر چه عربستان بر سر وعده آتش بس باقی نماند و هنوز حمله می کند اما طبعا افکار عمومی و شرایطی که در عربستان و در فضای بین المللی رقم خورد نتوانستند آن گونه که می خواهند به جنگ ادامه دهند.

خطیب جمعه قم تاکید کردند:جنگ عربستان نشان داد که همچنان خون بر شمشیر پیروز است از طرفی ایجاد وحدت و همبستگی در میان مردم یمن از دیگر دستاوردهای جنگ بود تا جایی که اهل سنت با هم متحد شده اند و علمایشان اعلام حمایت از انصارالله کرده اند.

ایشان در رابطه با موضوع خانواده نیز بیان داشتند:زن و مرد در خانواده نسبت به هم برتری ندارند بلکه وظایف سنگینی بر عهده هر یک نهاده شده است که بنیان خانواده در گروه توجه به وظایف می باشد.

 

Please publish modules in offcanvas position.