اثرات اعتقاد به فناپذیری دنیا 98/06/27

 

روایت اول: قال الصادق (ص): «ثَلَاثَةُ أَشْيَاءَ لَا يَنْبَغِي لِلْعَاقِلِ أَنْ يَنْسَاهُنَّ عَلَى كُلِّ حَالٍ؛ فَنَاءُ الدُّنْيَا وَ تَصَرُّفُ الْأَحْوَالِ وَ الْآفَاتُ الَّتِي لَا أَمَانَ لَهَا»[1].

امام صادق (ع) در روایت مذکور، فرموده است که سه چیز است که سزاوار نیست که انسان عاقل آنها را در هر حالی از حالات به فراموشی بسپارد؛ اول، فناپذیری دنیاست، دوم، دگرگونی حالات است و سوم، آفاتی است که امانی برای آنها نیست.

مورد اولی که امام صادق (ع) در روایت مذکور، به آن اشاره کرده است، فانپذیری دنیاست. انسان در رفتارها و معاشرت‏هایی که دارد باید این اصل را به یاد داشته باشد که دنیا فناپذیر است و اگر به پست و مقام و جایگاهی دست یافت، بداند که آن جایگاه همیشگی نیست چون همان‏گونه که دنیا فانی می‏شود آن جایگاه نیز همیشگی نخواهد بود. بعضی از انسان‏ها گاهی فکر می‏کنند که اگر موقعیتی به دست آوردند آن موقعیت همیشگی خواهد بود و لذا حقوق دیگران را پایمال می‏کنند و به دیگران ظلم و ستم می‏کنند، در حالی که روزی خواهد آمد که هیچ اثری از دنیا و آنچه در دنیاست، نخواهد بود. خداوند متعال فرموده است: «كُلُّ مَنْ عَلَيْهَا فَانٍ* وَ يَبْقَى وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلاَلِ وَ الْإِكْرَامِ»[2]. اما کسانی که به فناپذیری دنیا اعتقاد دارند از ظلم و فساد و تجاوز به حقوق دیگران خودداری می‏کنند.

مورد دوم، دگرگونی احوال است. انسانی که تا دیروز غنی بود، ممکن است فقیر شود، کسی که تا دیروز سالم بود، ممکن است مریض شود لذا انسان نباید از این دگرگونی‏ها غافل شود و به خود غرّه شود و فکر کند که همیشه به همان حالی که هست، باقی خواهد بود چون چه بسا که تغییر کند و همان کسی که تا دیروز جواب سلام کسی را نمی‏داد به فلاکت و بدبختی دچار شود، مثلاً صدامی که آن همه به خود می‏نازید و به همه ظلم می‏کرد به یکباره تنزل یافت تا جایی که با خفت و ذلّت دستگیر و به دار مجازات آویخته شد یا همین ترامپ [رئیس جمهور آمریکا] که با ادبیاتی بسیار زشت با جامعه بین الملل سخن می‏گوید، مطمئن باشید که ان‏شاءالله با خفت و خواری خواهد رفت و این‏گونه نیست که این افراد برای همیشه در منصب و مقام خود باشند و جولان بدهند. هنر مال کسانی است که حقیقتاً راه و مسیر را درست شناخته باشند و بر اساس آن پایداری و استقامت کنند. خداوند متعال فرموده است: «إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلاَئِكَةُ أَلاَّ تَخَافُوا وَ لاَ تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ»[3]. از صدر اسلام تا کنون مسلمانان تحت فشار بوده‏اند ولی دست از استقامت و پایداری برنداشته‏اند، در عصر حاضر نیز دنیا به دنبال واداشتن جمهوری اسلامی ایران به تسلیم است و برای این هدف به هر وسیله از جمله تحریم‏های مختلف متوسل شده‏اند، لکن ملت ایران در برابر این سختی‏ها استقامت ورزیده و سر تسلیم فرود نمی‏آورد.

مورد سوم، آفاتی است که دامن انسان را می‏گیرد و راه گریزی از آنها نیست. امام علی (ع) فرموده است: «الدنیا دارٌ بالبلاء محفوفة و بالغدر معروفة»[4]. دنیا محل آزمایش و ابتلاء و گرفتاری است و همه این بلاها را تجربه کرده‏اند. انسان باید در برابر مشکلات و گرفتاری‏هایی که برای او پیش می‏آید صبر و بردباری پیشه کند که خداوند متعال وعده اجر و پاداش به صابران و نیکوکاران را داده است «وَ اصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لاَ يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ»[5].

 



[1]. حسن بن علی، ابن شعبه حرانی، تحف العقول، ص324.

[2]. «الرحمن»:26و27.

[3]. «فصّلت»:30  

[4]. حسن بن محمد، دیلمی، ارشاد القلوب، ترجمه سلگی، ج1، ص91.  

[5]. «هود»:115.

Please publish modules in offcanvas position.