IMAGE وضعیت حقوق زن در جوامع غربی را به چالش بکشیم / پژوهش هنوز مهمان ناخوانده آموزش است1403/02/26
چهارشنبه, 26 ارديبهشت 1403
  حضرت آیت الله حسینی بوشهری«دامت برکاته» با بیان اینکه در مواجهه با دشمن، مطالبه... Read More...
IMAGE حضور رئیس جمهور در جلسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم1403/02/21
جمعه, 21 ارديبهشت 1403
  رئیس جمهور با حضور در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در جلسه‌ای با اعضای این نهاد... Read More...
IMAGE در وصول مالیات، رضایت عامه مدنظر باشد1403/02/21
جمعه, 21 ارديبهشت 1403
  رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفتند: معتقدیم که نفت ثروتی است که باید برای... Read More...
IMAGE کلید درب‌های فضای مجازی را در اختیار بگیرید1403/02/21
جمعه, 21 ارديبهشت 1403
  رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت مدیریت فضای مجازی گفتند:... Read More...

 

درس تفسیر حضرت آیة الله حسینی بوشهری

موضوع کلی: سوره بقرهتاریخ: 27 آذر 1392

موضوع جزئی: تفسیر آیه 25مصادف با: 19صفر 1434سال:چهارمجلسه:45

 

 

«الحمدلله رب العالمين و صلي‌الله علي محمد و آله الطاهرين و اللعن علي اعدائهم اجمعين»

 

ادامه تفسیر آیه 25بقره:

«وَ بَشِّرِ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ كُلَّما رُزِقُوا مِنْها مِنْ ثَمَرَةٍ رِزْقاً قالُوا هذَا الَّذي رُزِقْنا مِنْ قَبْلُ وَ أُتُوا بِهِ مُتَشابِهاً وَ لَهُمْ فيها أَزْواجٌ مُطَهَّرَةٌ وَ هُمْ فيها خالِدُونَ»[3]

گفته شد که منظور از«هذَا الَّذي رُزِقْنا مِنْ قَبْلُ»این همان چیزی است که از قبل به ما وعده داده شده بود، این نتیجه همان اعمال دنیایی ماست.

و اما بحث رسید به اینجا که منظور از«أُتُوا بِهِ مُتَشابِهاً» این است که این میوه‏ها به هم شبیه هستند. آنقدر میوه‌ها در درجه کمال هستند که انکار که مثل هم هستند و فرقی باهم ندارند. بر خلاف میوه‌های دنیا که با هم متفاوت هستند.

«لَهُمْ فيها أَزْواجٌ مُطَهَّرَةٌ» برای بهشتیان همسران طیب وجود دارد. ویژگی این ازواج این است که پاک و مطهرند و هیچگونه مشکلی و آلودگی زنانگی ندارند. کلمه ازواج در قرآن در مورد زن و مرد بکار رفته؛کلمه زوج و ازواج بکار رفتهشامل مرد و زن می‌شوند و استعمال  زوجه برای زن و زوج برای مرد غیر فصیح است.

در این آیه کلمه زوج برای زن بکار رفته«يا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها وَ بَثَّ مِنْهُما»[4]این معنا که زوج را در این آیه آدم معرفی کردند و در نتیجه می‌گویند اول خدا حوا را آفریده و آدم را از حوا آفریده نتیجه درستی نیست. چرا که خداوند فرموده: «وَ قُلْنا يا آدَمُ اسْكُنْ أَنْتَ وَ زَوْجُكَ الْجَنَّةَ».[5]

«لَهُمْ فيها أَزْواجٌ مُطَهَّرَةٌ» آیا ازواج مطهره برای مردها است یا زن‏ها را هم شامل می‌شود که گفته می‏شود که زن‏ها را هم شامل می‏شود.

طهارت بر دو قسم است: طهارت خَلقی و طهارت خُلقی. این ازواج هم در صورت زیبا هستند و هم سیرت.

«وَ هُمْ فيها خالِدُونَ» تفاوت بین نعمتهای دنیا و آخرت همان فنا و جاوید بودن آنها است.

بین معتزله و اشاعره در مورد خالدوناختلاف است اشاعره می‏گویند منظور از خالدون مکث طولانی در آخرت است نه جاودانگی و دلیلشان همراهی کلمه اَبَداً در بعضی موارد است و اما معتزله و شیعه می‏گویند منظور جاودانگی است:

دلیل اول: چون اگر همیشگی نباشد این نگرانی وجود دارد که در این دنیا اینقدر پرهیزگاری از محرمات الهی چگونه جبران می‏شود؛ اگر زندگی در بهشت برای مؤمنین همیشگی نیست و ممکن است بعد از مدتی از بهشت بیرون شوند موجب نگرانیست و البته نگرانی برای بهشتیان وجود ندارد.

دلیل دوم:از این آیه فهمیده می‏شود که عمر طولانی را خلد نمی‏گویند:«وَ ما جَعَلْنا لِبَشَرٍ مِنْ قَبْلِكَ الْخُلْدَ أَ فَإِنْ مِتَّ فَهُمُ الْخالِدُونَ»[6]

توصیه اخلاقی: ضرورت تبلیغ در مناطق محروم

بعضی مناطق در طول سال روحانی نمی‌بیند و حتیدر بعضی مناطق نماز میت را غیر روحانی می‌خواند. فردای قیامت اگر به این افراد بگویند چرا عمل نکردید در پاسخ می‏گویند نمی‏دانستیم. لذا طلاب و روحانیون وظیفه دارند که به این مناطق هم سر بزند و برای رضای خدا آنجا را مورد عنایت خود قرار دهند.

«والحمد لله رب العالمین»



[1]. مستدرک الوسائل، ج16، ص212.

[2]. الرحمن/26 و 27.

[3]. بقره /25.

[4]. نساء/1.

[5]. بقره/35.

[6]. انبیاء/34.

 

درس تفسیر حضرت آیة الله حسینی بوشهری

موضوع کلی: سوره بقرهتاریخ: 18آذر1392

موضوع جزئی:ادامه تفسیر آیه 25مصادف با: 6صفر 1434سال:چهارمجلسه:44

 

«الحمدلله رب العالمين و صلي‌الله علي محمد و آله الطاهرين و اللعن علي اعدائهم اجمعين»

 

ادامه تفسیر آیه25:«وَ بَشِّرِ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ كُلَّما رُزِقُوا مِنْها مِنْ ثَمَرَةٍ رِزْقاً قالُوا هذَا الَّذي رُزِقْنا مِنْ قَبْلُ وَ أُتُوا بِهِ مُتَشابِهاً وَ لَهُمْ فيها أَزْواجٌ مُطَهَّرَةٌ وَ هُمْ فيها خالِدُونَ»[3]

بحث به اینجا رسید «که هر زمان از این باغ‏ها به آنها میوه داده می‌شود، می‌گویند که این همان چیزی از قبل به ما داده شده بود.»

«رُزِقْنا مِنْ قَبْل» چه موقع است؟ آیا دنیا است یا برزخ یا همان بهشت است؟ اینجا احتمالاتی گفته شده است:

احتمال اول: زمخشریگفته شده که مراد این است که همین میوه‏ها را می‌دهند برای دومین بار که می‌آورند می‌گویند که این همان میوه‏ای است که قبلا خوردم. البته مجدد که می‏خورند طمعش فرق دارد.

اشکال:این رأی با ظاهر آیه سازگاری ندارد به دلیل اینکه آیه ظهور دروحدت شخصی دارد. نعمت‏های بعدی که عین نعمت‏های قبلی نیست؛ این رانمی‏شود عینیت گفت یک لیوان که بعداً می‏دهند عین لیوان قبلی نیست.

ایشان جواب داده مقصود وحدت نوعی است نه وحدت شخصی یعنی از از آن نوع است که قبلا به ما دادند. این سیب است آن هم سیب است. آیه می‌گوید: «كُلَّما رُزِقُوا مِنْها مِنْ ثَمَرَةٍ رِزْقاً» کُلّما شامل همه مواقع می‌شود حتی صورت اول را هم شامل می‌شود. یکی از مصدایقش دومی است و یکی از مصادیقش هم صورت اول است. ولی باید گفت اینجا خداوند قضیه را بصورت موجبه کلیه مطرح کرده و اینکه بعد شما استثناء کنید صحیح نیست.

احتمال دوم: مراد از «رُزِقْنا مِنْ قَبْل» برزخ است؛ما معتقد به برزخ هستیم. و می‏گویند بهشتیان مدتی که در برزخ هستند از نعمت‏های بهشتی متنعمند و بعد که در بهشت متنعم می‏شوند، می‏گویند ما قبلا از همین میوه‏ها تناول کرده‏ایم یعنی در برزخ هم ما از این نعمت‏ها بهره برده‏ایم.

اشکال:برزخ جزء آخرت است و همان اشکال قبلی هم اینجا جاریست.

احتمال سوم: مراد دنیا است زیرا از نظر قرآن عمل انسان زنده است.«يَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ ما عَمِلَتْ مِنْ خَيْرٍ مُحْضَراً وَ ما عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَيْنَها وَ بَيْنَهُ أَمَداً بَعيداً وَ يُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ»[4] «روزى كه هر كس، آنچه را از كار نيك انجام داده، حاضر مى‏بيند؛ و آرزو مى‏كند ميان او، و آنچه از اعمال بد انجام داده، فاصله زمانىِ زيادى باشد. خداوند شما را از(نافرمانى) خودش، بر حذر مى‏دارد؛ و(در عين حال) خدا نسبت به همه بندگان، مهربان است.» این آیه نشانه تجسم اعمال است.«وَ لا تُجْزَوْنَ إِلاَّ ما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ»[5]و جز آنچه را عمل مى‏كرديد جزا داده نمى‏شويد. پس عمل انسان مثل خود انسان جاودانه است، میوه‏های بهشتی ظهور همین اعمال است.

لذا «هذَا الَّذي رُزِقْنا مِنْ قَبْلُ»یعنی این میوه‌ها ثمره آن توفیقات دنیا و اعمال صالحی است که قبلاً انجام گرفته و از باب تجسّم اعمال که در اینجا صورت گرفته متنعم هستند. به تعبیر روشن زمینه سازی این نعمت‏ها از قبل انجام گرفته و منظور از قبل، دنیا است.

«وَ قالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذي صَدَقَنا وَعْدَهُ وَ أَوْرَثَنَا الْأَرْضَ نَتَبَوَّأُ مِنَ الْجَنَّةِ حَيْثُ نَشاءُ فَنِعْمَ أَجْرُ الْعامِلينَ»[6]آنها مى‏گويند: «حمد و ستايش مخصوص خداوندى است كه به وعده خويش درباره ما وفا كرد و زمين(بهشت) را ميراث ما قرار داد كه هر جا را بخواهيم منزلگاه خود قرار دهيم؛ چه نيكوست پاداش عمل كنندگان!»

بنابراین منظور دنیا است و نه بهشت یا برزخ. بلکه خداوند می‏فرماید که بیشتر هم می‌دهیم: «لَهُمْ ما يَشاؤُنَ فيها وَ لَدَيْنا مَزيدٌ»[7]هر چه بخواهند در آنجا براى آنها هست، و نزد ما نعمت‏هاى بيشترى است(كه به فكر هيچ كس نمى‏رسد).

 

«والحمد لله رب العالمین»



[1]. تحف العقول، 328.

[2]. حشر/19.

[3]. بقره/25.

[4]. آل عمران/30.

[5]. یس/54.

[6]. زمر/74.

[7]. ق/35.

 

درس تفسیر حضرت آیة الله حسینی بوشهری

موضوع کلی: سوره بقرهتاریخ: 13آذر 1392

موضوع جزئی: تفسیر آیه 25مصادف با: 1صفر 1434سال:چهارمجلسه:43

 

 

«الحمدلله رب العالمين و صلي‌الله علي محمد و آله الطاهرين و اللعن علي اعدائهم اجمعين»

 

تفسیر آیه 25:«وَ بَشِّرِ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ كُلَّما رُزِقُوا مِنْها مِنْ ثَمَرَةٍ رِزْقاً قالُوا هذَا الَّذي رُزِقْنا مِنْ قَبْلُ وَ أُتُوا بِهِ مُتَشابِهاً وَ لَهُمْ فيها أَزْواجٌ مُطَهَّرَةٌ وَ هُمْ فيها خالِدُونَ»[3]

«به كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام داده‏اند، بشارت ده كه باغهايى از بهشت براى آنهاست كه نهرها از زير درختانش جاريست. هر زمان كه ميوه‏اى از آن به آنان داده شود، مى‏گويند: اين همان است كه قبلا به ما روزى داده شده بود.(ولى اينها چقدر از آنها بهتر و عاليتر است.) و ميوه‏هايى كه براى آنها آورده مى‏شود، همه(از نظر خوبى و زيبايى) يكسانند. و براى آنان همسرانى پاك و پاكيزه است، و جاودانه در آن خواهند بود.»

اینکه خداوند روی ایمان همراه با عمل صالح تأکید دارد برای این است که گاهی ما ایمان، عقیده، افکار و اندیشه‏های خوبی داریم ولی برای اینکه این افکار و اندیشه‏ها به عینیت تبدیل شود، دچار سستی می‌شویم. ایمان متشکل از چند چیز است امام صادق (ع) در پاسخ به اینکه ایمان چیست، می‏فرماید:«فَالْإِيمَانُ هُوَ عَقْدٌ بِالْقَلْبِ وَ إِقْرَارٌ بِاللِّسَانِ وَ عَمَلٌ بِالْأَرْكَانِ‏»[4]«ایمان یک اعتقاد قلبی است و اقرار به زبان که در اعمال و رفتار ظهور و تجلی می‌کند.» آنچه انسانها را از هم متمایز می‌کند رفتار انسانها است؛ رفتار انسانها در اخلاق، سیاست، اجتماع و اقتصاد مهم است که چگونه در این حوزه‏های مختلف رفتار و عمل می‌شود.

بنابراین صرف رفتارهای پسندیده بدون پشتیبانی باورهای اعتقادی فائده‏ای ندارد. ایمان مِنهای عمل و بالعکس عمل مِنهای ایمان، نتیجه‏ای ندارد. بنابراین انسان باید هم حسن فعلی داشته باشد و هم حسن فاعلی، حسن فعلی یعنی«عَمِلُوا الصَّالِحاتِ»کارهای که انجام می‌دهد کارهای صالح باشد و حسن فاعلی یعنی«الَّذينَ آمَنُوا» بر اساس نیت پاک و برای خدا کار انجام شود.

اما اینکه چرا خداوند عمل را متصف به «الصالحات» کرده به این خاطر است که چون عمل صالح است که مبتنی بر ایمان است و پاداش آن«أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ كُلَّما رُزِقُوا مِنْها مِنْ ثَمَرَةٍ رِزْقاً»می‏باشد. در جهان آخرت این نعمت‏های بهشتی، در گروی ایمان و اعمال صالح اوست.

لام در کلمه «لَهُمْ جَنَّاتٍ»دو معنادارد که اینجا لام به معنای اختصاص است یعنی جنات مختص به مؤمنین دارای عمل صالح، است. معنای دوم لام، مالکیت و ملکیت است یعنی مؤمنین «جَنَّاتٍ و الْأَنْهار»را مالک می‌شوند زیرا ملکیت در دنیا اعتباری است و در قیامت حقیقی است گرچه مالک همه چیز خداست.

جالب است که انسان گاهی جنت دارد و گاهی جنتان دارد و گاهی جنات؛ گاهی خداوند در قرآن از جنّت صحبت می فرماید:«وَ جَزاهُمْ بِما صَبَرُوا جَنَّةً وَ حَريراً»[5] و گاهی از جنّتان صحبت می‏فرماید:«وَ لِمَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ جَنَّتان»[6]و گاهی از جنّاتصحبت می‏فرماید:«أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْري»[7].

کیفیت و ملکیت نعمت‏های بهشتی اینگونه است که بهشتیان هر چه بخواهند آماده می‌شودبا اراده او موجود می‌شود: «عَيْناً يَشْرَبُ بِها عِبادُ اللَّهِ يُفَجِّرُونَها تَفْجيراً»[8] و گاهی خداوند نعمت‏های بهشتی را در پرتو اعمال انسان است:«قُطُوفُها دانِيَةٌ»[9]یعنی هر وقت اراده کند آن میوه را بخورد، میوه دردسترس است.

توصیه اخلاقی برای اتمام ماه صفر:

پیامبر فرمود هر گاه که ماه صفر تمام شد به من بشارت و مژده دهد ماه صفر ماه سنگینی است و برای سلامتی خودتان و خانواده قربانی انجام دهید.

«والحمد لله رب العالمین»



[1].میزان الحکمه، ج10، ص385.

[2]. کفايه الاثر، ص240. «علم يا بني ان صلاح شان الدنيا بحذافيرها في کلمتين: اصلاح شان المعاش. ملء مکيال ثلثاه فطنه و ثلثه تغافل. لان الانسان لا يتغافل عن شي الا قد عرفه ففطن له.»

[3]. سوره بقره آیه 25.

[4]. التوحيد (للصدوق)،  ص228.

[5]. انسان/12.

[6]. رحمن/49.

[7]. بقره/25.

[8]. انسان/6.

[9]. الحاقه/23.

درس تفسیر حضرت آیة الله حسینی بوشهری

موضوع کلی: سوره بقرهتاریخ: 8آبان1392

موضوع جزئی: تفسیر آیه 24مصادف با: 24  ذی‏الحجه 1434سال:چهارم                 جلسه: 42

 

 

 

 

 

 

 

«الحمدلله رب العالمين و صلي‌الله علي محمد و آله الطاهرين و اللعن علي اعدائهم اجمعين»

تفسیر آیه24 سوره بقره:

«فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا وَ لَنْ تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ»[3]

«پساگرچنيننكنيد- كههرگزنخواهيدكرد- ازآتشىبترسيدكههيزمآن،بدن‏هاىمردم(گنهكار) وسنگ‏ها[بتها] است،وبراىكافران، آماده شده است!»

آیا بهشت و جهنم موجود است یا بعداً به وجود خواهد آمد؟

خدای متعال در آخر آیه 24 می‏فرماید: «از آتشی که برای کافران مهیا شده بترسید.»

عبارت «اعدّت للکفارین» و یا «اعدّت للمتّقین» نشان دهنده این است که جهنم و بهشت هم اکنون موجود هستند؛ اینجا بحث مفصلی وجود دارد که آیا بهشت و جهنّم بعداً موجود می‏شوند یا اکنون موجود می‏باشند؟

اکثر مفسران واژگانی مانند «اعدّت للکافرین» و «اعدّت للمتّقین» را دلیل بر وقوع قطعی بهشت و جهنمگرفته‏اند.اما بعضی گفته‏اند که مضارع محقق الوقوع به منزله ماضی استیعنی مانند آیه شریفه «اذا وقعتِ الواقعة»[4] که با اینکه قیامت هنوز محقق نشده ولی با فعل ماضی «وقعت» از وقوع آن خبر داده شدهلذا در ما نحن فیه هم که فعل ماضی «اعدّت»بکار رفته به خاطر این است که بهشت و جهنم مستقبل محقق الوقوع است و لذا خداوند متعال آن را در حکم ماضی فرض کرده و این گونه نیست که هم اکنون بهشت و جهنم محقق باشد.

در پاسخ عرض می‏کنیم این مطلب خلاف ظاهر است و ظهور اصلی کلمه این است که هر فعلی در معنای خودش بکار رود؛ ماضی در معنای ماضی و مضارع در معنای مضارع. حمل ماضی بر مستقبل به حسب موارد و با وجود قرائن و دلائل خاص جائز است یعنی اگر در جایی ماضی بکار رفته باشد و منظور و مقصود از آن مضارع باشد، اشکالی ندارد؛ ما نمی‏خواهیم بگوییم الزاماً فعل ماضی همیشه به معنای ماضی است بلکه می‏گوییم ظهور اصلی کلمه این است که هر فعلی در معنای خودش بکار رود و ظهور فعل ماضی «اعدّت» این است که در معنای ماضی بکار رود مگر در موارد خاص که قرینه بر حمل آن بر معنای مضارع وجود داشته باشد.

مثل آیه شریفه «اذا وقعت الواقعة» که ما علم و یقین داریم هنوز قیامت واقع نشده ولی خداوند تبارک و تعالی با کلمه «وقعت» که فعل ماضی است خبر از واقعه قیامت داده و اینجا روشن است که ماضی بر معنای مضارع حمل می‏شود ولی در ما نحن فیه (اعدت للکافرین) با توجه به ادله دیگری که وجود دارد وجهی ندارد که بر مضارع حمل شود کما اینکه مفسرین درباره آیه شریفه «وَ إِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِيطَةٌ بِالْكَافِرِينَ»[5] گفته‏اند منظور از «لمحیطةٌ» این است که جهنّم هم اکنون به کفار احاطه دارد.

نکته‏ای که باید اینجا توجه شود این است که اعمال ما بهشت و جهنّم را می‏سازد لذا در روایات هم آمده که اذکاری که انسان می‏گوید باعث ساخت و ساز قصرهای بهشتی می‏شود و این اذکار ابزار اولیه برای امکانات بهشتی می‏باشند و در مقابل، گناهان هم ابزار اولیه برای وسائل عذاب در جهنم می‏باشند. به تعبیر روشن‏تر کلمه «محیطةٌ» متلبس به فعل است نه متلبس به آینده چون مشتق، حقیقت در مَن تلبَّس عنه است نه در یتلبّس یا سوف یتلبَّس و امثال آن.

در بعضی از روایات هم به این نکته اشاره شده است کما اینکه حضرت علی بن موسی الرضا (ع) می‏فرمایند: «لا منّا و لا نحن منه»؛ هر کس بگوید بهشت و جهنم مخلوق نیست از ما نیست.

سؤال: وجود جهنم و بهشت قبل از فرارسیدن حسابرسی چه ثمره‏ای دارد؟

پاسخ: این گونه نیست که بهشت و جهنم از ناحیه خداوند متعال آماده و کنار گذاشته شده بلکه حقیقت این است که انسان‏ها در طول زندگی لحظه به لحظه در حال ساختن بهشت و دوزخ هستند و هر کسی بهشت یا دوزخ خود را می‏سازد و اینکه خداوند در آیه مورد بحث می‏فرماید «اعدّت للکافرین» منظور این است که ساختن و مهیا کردن بهشت و جهنم به دست خود انسان است و این انسان است که در طول زندگی با اعمال خود در حال ساختن بهشت یا جهنم می‏باشد کما اینکه پیامبر اکرم (ص) می‏فرمایند: هر زمانی که وقت نماز فرا می‏رسد کروبیان و قدوسیان به انسان این گونه خطاب می‏کنند:«ای مردم برخیزید به سوی آتشی که بر دوش خویش افروخته‏اید و آن را به وسیله نمازی که می‏خوانید از خود دفع کنید»[6] یعنی افروختن آتش جهنم و خاموش کردن آن به دست خود انسان است.

سؤال: «اعدّت للکافرین» به چه معناست؟ آیا جهنّم مختص کافرین است و فسّاق و منافقین جهنّم نمی‏روند؟

پاسخ:این برداشت صحیحی نیست که گفته شود آتش جهنّم مختص به کفار است و منافقین و فاسقین را شامل نمی‏شود بلکه آتش جهنم هم شامل فاسقان می‏شود و هم شامل مؤمنان فاسق اما منافقان بر اساس یک احتمال تحت عنوان کفار داخل هستند و آن کفر در مقابل ایمان است نه اینکه کفر در مقابل منافق و مؤمن باشد و در این صورت که کفر در مقابل ایمان قرار بگیرد،منافق را هم شامل می‏شود کما اینکه در آیات قبل خداوند متعال می‏فرماید: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ وَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ»[7] که مردم در مقابل دستورات خداوند متعال یا مؤمن هستند یا غیر مؤمن و غیر مؤمنکافر، منافق و فاسق را در بر می‏گیرد.

«والحمد لله رب العالمین»



[1]. المواعظ العددیة، ص263.

[2]. بوستان سعدی.

[3]. بقره/24.

[4]. واقعه/1.

[5]. توبه/49.

[6]. «یا ایها الناس قوموا إلی نیرانکم التی اوقدتموها علی ظهورکم فأدفعوها بصلاتکم».

[7]. بقره/21.

تذکر اخلاقی: اهمیّت یاد مرگ1402/09/01
دوشنبه, 13 آذر 1402
  روایت اول: سَأَلَهُ بَعْضُهُمْ، فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ هَلْ يُحْشَرُ مَعَ... Read More...
تذکر اخلاقی: حُرمت آبروی مؤمن1402/08/24
دوشنبه, 29 آبان 1402
  روایت اول: قال مولینا و مقتدینا الإمام الصادق (ع): «لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي... Read More...
تذکر اخلاقی: لزوم تبعیت از امام زمان (عج) 1402/08/17
دوشنبه, 29 آبان 1402
  روایت اول: قال رسول الله (ص): «يَخْرُجُ الْمَهْدِيُّ وَ عَلَى رَأْسِهِ غَمَامَةٌ... Read More...
تذکر اخلاقی: عزّت در پرتو پیروی از حق 1402/08/03
دوشنبه, 29 آبان 1402
  روایت اول: قال مولینا و مقتدینا الإمام العسکری (ع): «مَا تَرَكَ الْحَقَّ عَزِيزٌ... Read More...
فصل فی الحیض 1403/02/11
چهارشنبه, 26 ارديبهشت 1403
درس خارج فقه حضرت آیت الله حسینی بوشهری (دامت برکاته) موضوع کلی: فصل فی... Read More...
فصل فی الحیض 1403/02/10
چهارشنبه, 26 ارديبهشت 1403
درس خارج فقه حضرت آیت الله حسینی بوشهری (دامت برکاته) موضوع کلی: فصل فی... Read More...
فصل فی الحیض 1403/02/09
چهارشنبه, 26 ارديبهشت 1403
درس خارج فقه حضرت آیت الله حسینی بوشهری (دامت برکاته) موضوع کلی: فصل فی... Read More...
فصل فی الحیض 1403/02/08
چهارشنبه, 26 ارديبهشت 1403
درس خارج فقه حضرت آیت الله حسینی بوشهری (دامت برکاته) موضوع کلی: فصل فی... Read More...
خطبه های نماز جمعه مورخ 1403/01/17
سه شنبه, 11 ارديبهشت 1403
  خطیب جمعه قم با تاکید بر این که ترس سراسر سرزمین‌های‌ اشغالی را فرا گرفته است،... Read More...
خطبه های نماز جمعه مورخ 1403/02/07
سه شنبه, 11 ارديبهشت 1403
  خطیب جمعه قم با تاکید بر اینکه حجاب یک واجب شرعی و اصل قانونی است، گفتند: از همه... Read More...
خطبه های نماز جمعه مورخ 1402/12/25
سه شنبه, 11 ارديبهشت 1403
  خطیب جمعه قم گفتند: مساله امر به معروف و نهی منکر اصل مسلم اسلامی است اما توجه... Read More...
خطبه های نماز جمعه مورخ 1402/11/20
سه شنبه, 11 ارديبهشت 1403
  خطیب جمعه قم گفتند: شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن مقدمه شرکت در انتخابات مجلس شورای... Read More...
تفسیر سوره بقره آیه 105مورخ 1402/09/01
دوشنبه, 13 آذر 1402
درس تفسیر حضرت آیت ‎الله حسینی بوشهری (دامت برکاته) موضوع کلی: تفسیر سوره «بقره»  ... Read More...
تفسیر سوره بقره آیه 103مورخ 1402/07/12
دوشنبه, 29 آبان 1402
درس تفسیر حضرت آیت ‎الله حسینی بوشهری (دامت برکاته) موضوع کلی: تفسیر سوره «بقره»  ... Read More...
تفسیر سوره بقره آیه 104 مورخ 1402/08/24
دوشنبه, 29 آبان 1402
درس تفسیر حضرت آیت ‎الله حسینی بوشهری (دامت برکاته) موضوع کلی: تفسیر سوره «بقره»... Read More...
تفسیر سوره بقره آیه 104 مورخ 1402/08/17
دوشنبه, 29 آبان 1402
درس تفسیر حضرت آیت ‎الله حسینی بوشهری (دامت برکاته) موضوع کلی: تفسیر سوره «بقره» ... Read More...

مطالب برجسته

تصویر نمونه یک

اگر مجاهدت علما نبود اثری از دین و دین باوری در جامعه دیده نمی شد

آیت الله حسینی بوشهری

فرا رسيدن ايام سوگواري حضرت امام حسين (ع) و ياران باوفايش تسليت و تعزيت باد.

آیت الله حسینی بوشهری

حوزه‌های علمیه باید به نصایح رهبری و مراجع پایبند باشند

آیت الله حسینی بوشهری

Please publish modules in offcanvas position.