IMAGE لزوم مبارزه با فرار مالیاتی / مصارف مالیات برای مردم تبیین شود1403/02/02
یکشنبه, 02 ارديبهشت 1403
  رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خطاب به مدیران سازمان امور مالیاتی گفتند: باید... Read More...
IMAGE نهایت تلاش برای حفظ متخصصین و نخبگان در داخل کشور صورت گیرد1403.02/02
یکشنبه, 02 ارديبهشت 1403
  رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به تلاش کشورهای رقیب برای جذب نخبگان... Read More...
IMAGE بقیع در سطح بین المللی معرفی شود1403/02/02
یکشنبه, 02 ارديبهشت 1403
  رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه به سرزمینی به نام بقیع نباید به... Read More...
IMAGE امام موسی صدر و سیدحسن نصرالله مایه افتخار جهان اسلام‌اند1403/02/02
یکشنبه, 02 ارديبهشت 1403
  رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به نقش مثبت مرحوم امام موسی صدر در رشد و... Read More...

درس تفسیر حضرت آیت الله حسینی بوشهری (دامت برکاته)

موضوع کلی: تفسیر سوره «بقره»         تاریخ: 3 آبان 1403

موضوع جزئی: تفسیر آیه 104                              مصادف با: 9 ربیع ‏الثانی 1445

سال تحصیلی: 1403-1402                                                       جلسه: 231

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تفسیر آیه 104: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لاَ تَقُولُوا رَاعِنَا وَ قُولُوا انْظُرْنَا وَ اسْمَعُوا وَ لِلْكَافِرِينَ عَذَابٌ أَلِيمٌ»[1]؛ اى افراد با ايمان! (هنگامى كه از پيغمبر تقاضاى مهلت براى درك آيات قرآن مى‌كنيد) نگوييد: «راعنا»؛ بلكه بگوييد: «انظرنا». (زيرا كلمه اول، هم به معنى«ما را مهلت بده!»، و هم به معنى«ما را تحميق كن!» مى‌باشد و دستاويزى براى دشمنان است) و (آنچه به شما دستور داده مى‌شود) بشنويد! و براى كافران (و استهزاء كنندگان) عذاب دردناكى است.

 

خداوند متعال در آیه مذکور، از ماجرای قوم بنی‏اسرائیل خارج شده است و مؤمنان را خطاب قرار داده است. جالب این است که خطاب‏هایی که از جانب خداوند متعال نسبت به پیروان سایر پیامبران (غیر از نبی گرامی اسلام (ص)) وارد شده است، خطاب به قوم و قبیله است، مثلاً قوم بنی‏اسرائیل، قوم عیسی (ع) و قوم موسی (ع) مورد خطاب قرار گرفته‏اند، ولی در رابطه با پیروان و امت پیامبر اکرم (ص) از تعبیر «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا» استفاده شده است و مؤمنان که دایره آنان گسترده‏تر از قوم و نژاد است مورد خطاب قرار گرفته‏اند.

 

قابل توجه اینکه، چنین خطاب‏هایی به سوره‏هایی مربوط است که پس از هجرت، بر رسول اکرم (ص) به مدینه نازل شده است زیرا مسلمانان تا زمان حضور در مکّه تشکّل خاصی نداشتند و وقتی به مدینه هجرت کردند، تشکّل پیدا کردند، جامعه مسلمانان شکل گرفت و مسلمانان به عنوان رسمیِ مؤمنین شناخته شدند. اکثر آیاتی که به مبدأ و معاد دعوت می‏کنند و مباحث اعتقادی را مطرح می‏کنند در سوره‏های مکّی قرار دارند و سوره‏هایی که به احکام مربوط می‏شوند، عمدتاً مَدنی می‏باشند.

 

خداوند متعال در آیه مذکور، مسلمانان را به دقّت در گفتار فرا خوانده است.

 

تعبیر «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا»، بیان گستره عظیم رسالت پیامبر گرامی اسلام (ص) است و از این حکایت دارد که نژاد و قوم برای پیامبر (ص) مطرح نبوده است. بله! اوایل، از واژه قوم استفاده می‏شده است، کما اینکه در روایت آمده است: «اَللَّهُمَّ اهْدِ قَوْمِي فَإِنَّهُمْ لَا يَعْلَمُون»[2]، ولی هرچه زمان جلوتر رفت، قوم و نژاد رنگ باخت و تشکّلی به نام تشکّل جامعه مؤمنین شکل گرفت و دایره رسالت پیامبر (ص) از زمان، مکان، قوم و نژاد فراتر شد.

 

به کار بردن تعبیر «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا» در خطاب به مؤمنین، در آنها شور و شوق ایجاد می‏کند و گویا آنان را به این دعوت می‏کند که آن‏گونه که متصّف به صفت ایمان هستید، بمانید. امیرالمؤمنین (ع) فرموده است که اسم بدون مسمّی به درد نمی‏خورد: «أَ أَقْنَعُ مِنْ نَفْسِي بِأَنْ يُقَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ وَ لَا أُشَارِكَهُمْ فِي مَكَارِهِ الدَّهْرِ»[3]؛ آیا من به این قناعت کنم (دل‏خوش باشم) که گفته شود که او امير مؤمنان است، اما در سختى‏هاى روزگار شريك و همدرد مردم نباشم.

 

«الحمد لله رب العالمین»

 



[1]. بقره: 104.

[2]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار الجامعه لدرر اخبار الائمه الأطهار علیهم السلام (ط- بیروت)، ج20، ص21.  

[3]. همان، ج40، ص341.

 

 درس تفسیر حضرت آیتالله حسینی بوشهری (دامت برکاته)

موضوع کلی: تفسیر سوره «بقره»                      تاریخ: 9 آذر 1401

موضوع جزئی: تفسیر آیه 97                      مصادف با: 5 جمادی ‏الاول 1444

سال تحصیلی: 1402-1401                      جلسه: 217

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ادامه تفسیر آیه 97: «قُلْ مَنْ كَانَ عَدُوّاً لِجِبْرِيلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلَى قَلْبِكَ بِإِذْنِ اللَّهِ مُصَدِّقاً لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ وَ هُدًى وَ بُشْرَى لِلْمُؤْمِنِينَ»[1]؛ [آنها مى‌گويند: «چون فرشته‌اى كه وحى را بر تو نازل مى‌كند، جبرئيل است و ما با جبرئيل دشمن هستيم، به تو ايمان نمى‌آوريم!»] بگو: «كسى كه دشمن جبرئيل باشد [در حقيقت دشمن خداست] چرا كه او به فرمان خدا، قرآن را بر قلب تو نازل كرده است؛ در حالى كه كتب آسمانى پيشين را تصديق مى‌كند و هدايت و بشارت است براى مؤمنان».

فرق بین إذن و اجازه چیست؟ در چه مواردی «إذن» به کار می‏رود و در چه مواردی «إجازه» به کار می‏رود؟

«إذن» انجام دادن کاری با هماهنگی و دستور قبلی است ولی «إجازه» به معنای رخصت گرفتن بعد از انجام کار است لذا إذن از اجازه بهتر است.

منظور از «بإذن الله» در آیه مورد بحث، این است که جبرئیل، کاری را بدون إذن الهی انجام نداده است، بلکه کاری را که انجام داده است با هماهنگی حضرت حق انجام داده است. بنابراین، جبرئیل قرآن را به دستور خداوند متعال و به إذن خداوند بر قلب پیامبر اکرم (ص) نازل کرده است در نتیجه، جبرئیل در فرایند وحی فقط به وظیفه‏ای که از جانب خداوند متعال به او محوّل شده بود، عمل کرده است و بدون اذن الهی کاری را انجام نداده است.

دلیل منازعه یهودیان با جبرئیل

از آیه مورد بحث (آیه 97 بقره) و آیات دیگر قرآن استفاده می‏شود که منازعه یهودیان با جبرئیل بر سر مسأله نزول وحی بوده است زیرا یهودیان خود را نژادِ برتر می‏دانستند و مطمئن بودند که آخرین وحی بر پیامبری از پیامبران بنی‏اسرائیل نازل خواهد شد و یقین داشتند که شرافت خاتمیّت پیامبران الهی به قوم بنی‏اسرائیل می‏رسد لذا وقتی فهمیدند که پیامبر خاتم از عرب است ناراحت شدند و وقتی حضرت محمد (ص) به پیامبری مبعوث شد، نتوانستند این حقیقت را بپذیرند که شخصی عرب که اُمّی و درس نخوانده بود به عنوان خاتم پیامبران برگزیده شده است در نتیجه، کینه و دشمنی با جبرئیل را به دل گرفتند و به همین خاطر با پیامبر (ص) به مقابله برخواستند و این مقابله با اسلام و پیامبر اسلام (ص) تا روز قیامت ادامه خواهد داشت.

در نقد این عقیدهی غیر عاقلانه و غیر حکیمانه، به یهودیان گفته می‏شود که جبرئیل، روح الأمین است، همان فرشته‏ای که فرشته برتر الهی است و خداوند متعال درباره او فرموده است: «نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ»[2] و باز در آیه‏ای دیگر فرموده است: «مُطَاعٍ ثَمَّ أَمِينٍ»[3]؛ [جبرئیل] در آسمان‏ها مورد اطاعت (فرشتگان) و امين است! و همچنین، تعبیر روح القُدُس درباره او به کار رفته است؛ «قُلْ نَزَّلَهُ رُوحُ الْقُدُسِ مِنْ رَبِّكَ بِالْحَقِّ...»[4].

متأسفانه یکی از تهمت‏های وهّابیون به شیعه این است که می‏گویند که شیعیان وقتی در آخر نماز سلام می‏دهند، سه بار دست‏های خود را بلند می‏کنند و می‏گویند: «خانَ الأمین» و منظورشان این است که بنا بر این بوده است که جبرئیل قرآن را بر علی (ع) نازل کند ولی خیانت کرده است و آن را بر پیامبر (ص) نازل کرده است.

«الحمد لله رب العالمین»



[1]. «البقرة»:97.

[2]. «الشعراء»:193.

[3]. «التکویر»:21.

[4]. «النحل»:102.

 درس تفسیر حضرت آیتالله حسینی بوشهری (دامت برکاته)

موضوع کلی: تفسیر سوره «بقره»                               تاریخ: 25 آبان 1401

موضوع جزئی: تفسیر آیه 97                               مصادف با: 21 ربیع‏ الثانی 1444

سال تحصیلی: 1402-1401                               جلسه: 217

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ادامه تفسیر آیه 97: «قُلْ مَنْ كَانَ عَدُوّاً لِجِبْرِيلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلَى قَلْبِكَ بِإِذْنِ اللَّهِ مُصَدِّقاً لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ وَ هُدًى وَ بُشْرَى لِلْمُؤْمِنِينَ»[1]؛ [آنها مى‌گويند: «چون فرشته‌اى كه وحى را بر تو نازل مى‌كند، جبرئيل است و ما با جبرئيل دشمن هستيم، به تو ايمان نمى‌آوريم!»] بگو: «كسى كه دشمن جبرئيل باشد [در حقيقت دشمن خداست] چرا كه او به فرمان خدا، قرآن را بر قلب تو نازل كرده است؛ در حالى كه كتب آسمانى پيشين را تصديق مى‌كند و هدايت و بشارت است براى مؤمنان».

سؤال: جواب شرط در جمله شرطیه «مَنْ كَانَ عَدُوّاً لِجِبْرِيلَ» چیست؟

پاسخ: ممکن است که گفته شود که جمله «فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلَى قَلْبِكَ بِإِذْنِ اللَّهِ» جواب شرط است، لکن عرض می‏شود که این جمله، جواب شرط نیست، بلکه جواب شرط، محذوف است و جمله «فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلَى قَلْبِكَ بِإِذْنِ اللَّهِ» علت برای جزاءِ محذوف که «لامعنی لعداوته» است، می‏باشد، به این صورت: «مَنْ كَانَ عَدُوّاً لِجِبْرِيلَ لَا مَعنَی لِعَداوَتِهِ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلَى قَلْبِكَ بِإِذْنِ اللَّهِ»، پس جزاء، محذوف است که «لامعنی لعداوته» می‏باشد و «فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلَى قَلْبِكَ بِإِذْنِ اللَّهِ» علت این جزاء است.

همان‏گونه که در متون یهودی دیده می‏شود، یهودیان با جبرئیل رابطه خوبی ندارند و می‏گویند که جبرئیل، مَلَک خوش نامی نیست چون مَلکِ جنگ و قهرِ خداوند است و در تخریب پایه‏های اساسی و زیربنایی یهود نقش مهمی دارد چون وقتی پیامبر خاتم (ص) بیاید اثری از دین یهود باقی نخواهد ماند.

مرحوم طبرسی (ره) (صاحب تفسیر مجمع البیان) در شأن نزول آیه مورد بحث (آیه97 بقره) از قول ابن عباس نقل کرده است که شخصی به نام ابن صوریا و گروهی از یهودیان نزد پیامبر (ص) آمدند و سؤالاتی را از آن حضرت (ص) پرسیدند؛

فَقَالَ لَهُ ابْنُ صُورِيَا: خَصْلَةٌ وَاحِدَةٌ إِنْ قُلْتَهَا آمَنْتُ بِكَ وَ اتَّبَعْتُكَ؛ أَيُ‏ مَلَكٍ‏ يَأْتِيكَ‏ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ عَلَيْكَ؟ قَالَ: فَقَالَ (ص): «جَبْرَئِيلُ»، قَالَ: ذَاكَ عَدُوُّنَا يَنْزِلُ بِالْقِتَالِ وَ الشِّدَّةِ وَ الْحَرْبِ وَ مِيكَائِيلُ يَنْزِلُ بِالْیُسرِ وَ الرَّخَاءِ فَلَوْ كَانَ مِيكَائِيلُ هُوَ الَّذِي يَأْتِيكَ لَآمَنَّا بِكَ؛ ابن صوریا به پیامبر (ص) گفت: یک سؤال دیگر مانده است که اگر آن را پاسخ دادى به تو ايمان خواهيم آورد و آن اين است كه به ما بگو كدام فرشته بر تو نازل مي‌شود. آن حضرت (ص) فرمود: جبرئيل، ابن صوريا گفت: همين فرشته دشمن ما است و براى ما جنگ و خونريزى مى‏آورد ولى ميكائيل فرشته‏اى است كه خوشى و راحتى مى‏آورد و اگر ميكائيل بر تو نازل مى‏شد به تو ايمان مى‏آورديم[2]‏.

یهودیان در بسیاری از صحنه‏های تاریخی پای جبرئیل را به میان کشیده‏اند و جرایمی را برای جبرئیل ثبت کرده‏اند، دشمنی آنان با جبرئیل عمیق و ریشه‏دار است و این دشمنی ناشی از روحیه نژادپرستی آنان است زیرا آنان معتقد بودند که پیامبر خاتم باید از بنی‏اسرائیل و فرزندان اسحاق باشد تا این افتخار به نام آنان ثبت شود، ولی وقتی دیدند که پیامبرِ خاتم از میان اعراب برگزیده شده است و اُمّی است [«هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولاً مِنْهُمْ...»[3]] برایشان سخت آمد و چون نمی‏خواستند مستقیماً به جنگ با خداوند برخیزند، جبرئیل را مورد حمله قرار می‏دادند، کما اینکه بنی‏امیه مستقیم به سب رسول اکرم (ص) نمی‏پرداختند، بلکه علی (ع) را سب می‏کردند و از سب علی (ع)، سب رسول خدا (ص) را اراده کرده بودند.

همان‏گونه که می‏‏دانید، ضمیر نیاز به مرجَع دارد، لکن در آیات قرآن مواردی وجود دارد که به حَسَب ظاهر، ضمیر مرجع ندارد و دلیل آن وضوح مرجع است، یعنی چون مرجعِ ضمیر، وضوح داشته است، خداوند متعال به ضمیر اکتفا کرده است، یکی از آن موارد، ضمیر «هُ» در عبارت «فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلَى قَلْبِكَ بِإِذْنِ اللَّهِ» است که به «قرآن» برمی‏گردد، لکن در آیه مورد بحث (آیه97 بقره) کلمه قرآن به کار نرفته است. پس لازم نیست که قرآن ذکر شود چون چیزی که لیاقت نزول دارد و صاحب عزمت و بزرگی است، قرآن است. در ذیل به چند مورد دیگر اشاره می‏شود؛

«قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ»[4]، که ضمیر «هو» بدون مرجع آمده است و دلیل آن، این است که «هو» به تنهایی می‏تواند بدون ذکر مرجع، بیان کننده آفرینده هستی باشد.

«إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ»[5]، که مرجع ضمیر «ه» در «انزلناه» که «قرآن» است، در این آیه نیامده است و به قرینه آیات دیگر فهمیده می‏شود که مرجع این ضمیر، قرآن است و نزول قرآن در شب قدر به حدّی مشهور است که اگر به جای قرآن، ضمیر بیاید مشکلی ایجاد نمی‏کند.

مقصود از «قلب»، قلبی که در جسم انسان هست، نیست، بلکه مقصود از آن، جان و روح است و مقصود از «نَزَّلَهُ عَلَى قَلْبِكَ»، « نَزَّلَهُ عَلَى رُوحِکَ» است.

«الحمد لله رب العالمین»



[1]. «البقرة»:97.

[2]. احمد بن علی، طبرسی، مجمع البیان، ج1، ص325.

[3]. «الجمعة»:2.

[4]. «الإخلاص»:1.

[5]. «القدر»:1.

 درس تفسیر حضرت آیتالله حسینی بوشهری (دامت برکاته)

موضوع کلی: تفسیر سوره «بقره»                               تاریخ: 18 آبان 1401

موضوع جزئی: تفسیر آیه97-96                               مصادف با: 14 ربیع ‏الثانی 1444

سال تحصیلی: 1402-1401         جلسه: 216

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ادامه تفسیر آیه96: «وَ لَتَجِدَنَّهُمْ أَحْرَصَ النَّاسِ عَلَى حَيَاةٍ وَ مِنَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا يَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ يُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَةٍ وَ مَا هُوَ بِمُزَحْزِحِهِ مِنَ الْعَذَابِ أَنْ يُعَمَّرَ وَ اللَّهُ بَصِيرٌ بِمَا يَعْمَلُونَ»[1]؛ و آنها را حريص‌ترين مردم- حتى حريص‏تر از مشركان- بر زندگى (اين دنيا و اندوختن ثروت) خواهى يافت؛ (تا آنجا) كه هر يك از آنها آرزو دارد هزار سال عمر به او داده شود! در حالى كه اين عمر طولانى، او را از كيفر (الهى) باز نخواهد داشت و خداوند به اعمال آنها بيناست.

یهودیان، عمر طولانی را از خدا تقاضا داشتند، لکن خداوند متعال فرموده است که طولانی بودن عمر، آنان را از کیفر الهی باز نخواهد داشت. پس طولانی بودن عمر، هُنر نیست، بلکه هنر این است که انسان بتواند از عمر خود درست استفاده کند.

عرض شد که عمر به معنای آبادانی است و زنده بودن بدن انسان به خاطر روح اوست و زمانی که روح برود، آبادانی بدن و کالبد نیز از بین خواهد رفت. گاهی عمر انسان کوتاه است، لکن همین عمر کوتاه برکات زیادی دارد، کما اینکه طبق نقل مشهور حضرت صدیقه طاهره؛ فاطمه زهرا (س) هجده سال بیشتر عمر نکرد، اما تمام لحظات زندگی آن بزرگوار در راه کمال و سرتاسر پر از نور و خیر و برکت بود. نقل شده است که روزی رسول اکرم (ص) از امیرالمؤمنین (ع) درباره حضرت زهرا (س) سؤال کرد، آن حضرت (ع) در پاسخ عرض کرد: «نِعْمَ‏ الْعَوْنُ‏ عَلَى‏ طَاعَةِ اللَّه‏»[2]؛ خوب همراهی برای طاعت و بندگی خداوند متعال است، آن حضرت (ص) همین سؤال را از دخترش حضرت صدیقه طاهره (س) پرسید، ایشان در پاسخ پدر عرض کرد: «خَیرُ بَعلٍ»[3]؛ [علی (ع)] خوب شوهری است.

وقتی امیرالمؤمنین (ع) از حضرت زهرا (س) خواستگاری کرد، رسول اکرم (ص) نظر حضرت فاطمه (س) را پرسید، ایشان عرض کرد که اگر خدا به این امر رضایت دارد من نیز راضی‏ام، این چیزی جز بندگی محض در برابر پروردگار نیست و حاکی از پربرکت بودن عمر کوتاه آن بانوی گرامی است.

امیرالمؤمنین (ع) فرموده است: «بَقِيَّةُ عُمُرِ الْمُؤْمِنِ لَا قِيمَةَ لَهَا يُدْرِكُ بِهَا مَا قَدْ فَاتَ وَ يُحْيِي مَا مَات‏»[4]؛ باقیمانده عمر انسان مؤمن قیمت ندارد [، یعنی نمی‏توان برای آن ارزش‏گذاری کرد]، مؤمن با باقیمانده عمر خود، آنچه را از دست داده است جبران و تدارک می‏کند [، یعنی گذشته خود را جبران می‏کند] و آنچه که مرده است را زنده می‏کند [، یعنی آینده را إحیا می‏کند].

امام صادق (ع) فرموده است: «إِنْ أُجِّلْتَ فِي عُمُرِكَ يَوْمَيْنِ فَاجْعَلْ أَحَدَهُمَا لِأَدَبِكَ لِتَسْتَعِينَ بِهِ عَلَى‏ يَوْمِ‏ مَوْتِك»[5]؛ اگر از عمرت دو روز باقى مانده باشد، يكى از آن دو روز را براى ادب (دانشِ) خود صرف كن تا براى روز مردنت از آن كمك بگيرى.

خداوند متعال در ذیل آیه مورد بحث (آیه96 بقره) فرموده است: «وَ اللَّهُ بَصِيرٌ بِمَا يَعْمَلُونَ»؛ خداوند به اعمال آنها (بنی‏اسرائیل) بيناست.

بصیر بودن خداوند متعال، همان علم الهی است، پس منظور از اینکه گفته می‏شود که خداوند بصیر است، این است که خداوند عالِم است بنابراین، بصیر بودن، علمی است که همراه با احاطه و اشراف باشد.

تفسیر آیه 97: «قُلْ مَنْ كَانَ عَدُوّاً لِجِبْرِيلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلَى قَلْبِكَ بِإِذْنِ اللَّهِ مُصَدِّقاً لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ وَ هُدًى وَ بُشْرَى لِلْمُؤْمِنِينَ»[6]؛ [آنها مى‌گويند: «چون فرشته‌اى كه وحى را بر تو نازل مى‌كند، جبرئيل است و ما با جبرئيل دشمن هستيم، به تو ايمان نمى‌آوريم!»] بگو: «كسى كه دشمن جبرئيل باشد [در حقيقت دشمن خداست] چرا كه او به فرمان خدا، قرآن را بر قلب تو نازل كرده است؛ در حالى كه كتب آسمانى پيشين را تصديق مى‌كند و هدايت و بشارت است براى مؤمنان».

در روایتی وارد شده است که شخصی خدمت پیامبر اکرم (ص) آمد و گفت که نام مَلکی که بر تو نازل می‏شود، چیست؟ آن حضرت (ص) فرمود که نامش جبرئیل است، او گفت که اگر آن مَلَکی که بر تو نازل می‏شود، میکائیل بود به تو ایمان می‏آوردم چون میکائیل مأمور فراهم کردن آسایش است ولی جبرئیل بساط ما را بر هم زده است.

واژه «عدو» از ریشه «عدو» به معنای ناهمگونی و تجاوز و تعدّی به حدود و حقوق دیگران است.

واژه «جبریل» [جبرئیل و جبرائیل نیز گفته شده است] عبرانی یا سریانی است و در زبان عبری به معنای عبدالله است. «جبرئیل» از دو واژه «جبر» و «ئیل» تشکیل شده است که «جبر» به معنای عبد و «ئیل» به معنای الله است.

در مجمع البحرین این‏گونه آمده است: «"جبرئيل" هو اسم ملك من ملائكة الله، يقال: هو جبر أضيف إلى إيل اسم من أسماء الله تعالى بغير العربية و فيه لغات جبرئيل يهمز و لا يهمز و جبريل بالكسر و جبريل مقصور و جبرين»[7].

در کتابی به نام قاموسِ (لغت‏نامه) کتاب مقدّس در رابطه با واژه جبرئیل این‏گونه آمده است که جبرئیل به معنای مرد خداست. مرد خدا نیز در حقیقت به معنای عبدالله است و مرد به معنای کسی است که با تمام وجود و فتوّت و جوانمردی خودش با خداوند متعال پیوند برقرار کرده است و عبداللّه شده است.

در میان فرشتگان الهی، چهار فرشته از دیگران برترند که عبارتند از؛ جبرئیل، اسرافیل، عزرائیل و میکائیل که خداوند متعال به هر کدام مسؤولیت مشخصی واگذار کرده است، مثلاً جبرئیل مسؤول رساندن وحی الهی به پیامبران بوده است و واسطه بین خدا و پیامبران الهی بوده است.

«الحمد لله رب العالمین»



[1]. «البقرة»:96.

[2]. علامه مجلسی، بحار الأنوار (ط- بيروت)، ج‏43، ص117.

[3]. همان.

[4]. سعيد بن هبة الله، قطب الدين راوندى، الدعوات (للراوندي)/ سلوة الحزين، ص122.‏ ‏

[5]. محمد بن یعقوب، کلینی، الكافي (ط- الإسلامية)، ج‏8، ص150.

[6]. «البقرة»:97.

[7].  فخر الدين،‌ طريحى، مجمع البحرین، ج3، ص240.

تذکر اخلاقی: اهمیّت یاد مرگ1402/09/01
دوشنبه, 13 آذر 1402
  روایت اول: سَأَلَهُ بَعْضُهُمْ، فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ هَلْ يُحْشَرُ مَعَ... Read More...
تذکر اخلاقی: حُرمت آبروی مؤمن1402/08/24
دوشنبه, 29 آبان 1402
  روایت اول: قال مولینا و مقتدینا الإمام الصادق (ع): «لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي... Read More...
تذکر اخلاقی: لزوم تبعیت از امام زمان (عج) 1402/08/17
دوشنبه, 29 آبان 1402
  روایت اول: قال رسول الله (ص): «يَخْرُجُ الْمَهْدِيُّ وَ عَلَى رَأْسِهِ غَمَامَةٌ... Read More...
تذکر اخلاقی: عزّت در پرتو پیروی از حق 1402/08/03
دوشنبه, 29 آبان 1402
  روایت اول: قال مولینا و مقتدینا الإمام العسکری (ع): «مَا تَرَكَ الْحَقَّ عَزِيزٌ... Read More...
فصل فی الحیض 1402/11/07
یکشنبه, 08 بهمن 1402
درس خارج فقه حضرت آیت الله حسینی بوشهری (دامت برکاته) موضوع کلی: فصل فی... Read More...
فصل فی الحیض 1402/11/03
یکشنبه, 08 بهمن 1402
درس خارج فقه حضرت آیت الله حسینی بوشهری (دامت برکاته) موضوع کلی: فصل فی... Read More...
فصل فی الحیض 1402/11/02
یکشنبه, 08 بهمن 1402
درس خارج فقه حضرت آیت الله حسینی بوشهری (دامت برکاته) موضوع کلی: فصل فی... Read More...
فصل فی الحیض 1402/10/30
یکشنبه, 08 بهمن 1402
درس خارج فقه حضرت آیت الله حسینی بوشهری (دامت برکاته) موضوع کلی: فصل فی... Read More...
خلاصه خطبه های نماز جمعه مورخ 1402/10/29
سه شنبه, 03 بهمن 1402
    حضرت آیت‌الله حسینی بوشهری«دامت برکاته»، در خطبه‌های نماز جمعه ۲۹ دی ۱۴۰۲ که... Read More...
خلاصه خطبه های نماز جمعه مورخ 1402/09/17
دوشنبه, 20 آذر 1402
خطیب جمعه قم با تاکید بر برگزاری پرشور انتخابات ۱۱اسفندگفتند: مشکلات، زنان و... Read More...
خلاصه خطبه های نماز جمعه مورخ 1402/08/26
یکشنبه, 28 آبان 1402
حضرت آیت‌الله حسینی بوشهری«دامت برکاته» در خطبه‌های نماز جمعه ۲۶ آبان که در مصلی... Read More...
خلاصه خطبه های نماز جمعه مورخ 1402/06/31
شنبه, 01 مهر 1402
  خطیب جمعه قم گفتند: دفاع مقدس در شرایط بایکوت و تحریف رخ داد، اما این دفاع مقدس... Read More...
تفسیر سوره بقره آیه 105مورخ 1402/09/01
دوشنبه, 13 آذر 1402
درس تفسیر حضرت آیت ‎الله حسینی بوشهری (دامت برکاته) موضوع کلی: تفسیر سوره «بقره»  ... Read More...
تفسیر سوره بقره آیه 103مورخ 1402/07/12
دوشنبه, 29 آبان 1402
درس تفسیر حضرت آیت ‎الله حسینی بوشهری (دامت برکاته) موضوع کلی: تفسیر سوره «بقره»  ... Read More...
تفسیر سوره بقره آیه 104 مورخ 1402/08/24
دوشنبه, 29 آبان 1402
درس تفسیر حضرت آیت ‎الله حسینی بوشهری (دامت برکاته) موضوع کلی: تفسیر سوره «بقره»... Read More...
تفسیر سوره بقره آیه 104 مورخ 1402/08/17
دوشنبه, 29 آبان 1402
درس تفسیر حضرت آیت ‎الله حسینی بوشهری (دامت برکاته) موضوع کلی: تفسیر سوره «بقره» ... Read More...

مطالب برجسته

تصویر نمونه یک

اگر مجاهدت علما نبود اثری از دین و دین باوری در جامعه دیده نمی شد

آیت الله حسینی بوشهری

فرا رسيدن ايام سوگواري حضرت امام حسين (ع) و ياران باوفايش تسليت و تعزيت باد.

آیت الله حسینی بوشهری

حوزه‌های علمیه باید به نصایح رهبری و مراجع پایبند باشند

آیت الله حسینی بوشهری

Please publish modules in offcanvas position.