درس تفسیر حضرت آیتالله حسینی بوشهری (دامت برکاته) موضوع کلی: تفسیر سوره «بقره» تاریخ: 11 آبان 1401 موضوع جزئی: تفسیر آیه96 مصادف با: 29 ربیع الأول 1444 سال تحصیلی: 1402-1401 جلسه: 215 |
ادامه تفسیر آیه96: «وَ لَتَجِدَنَّهُمْ أَحْرَصَ النَّاسِ عَلَى حَيَاةٍ وَ مِنَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا يَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ يُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَةٍ وَ مَا هُوَ بِمُزَحْزِحِهِ مِنَ الْعَذَابِ أَنْ يُعَمَّرَ وَ اللَّهُ بَصِيرٌ بِمَا يَعْمَلُونَ»[1]؛ و آنها را حريصترين مردم- حتى حريصتر از مشركان- بر زندگى (اين دنيا و اندوختن ثروت) خواهى يافت؛ (تا آنجا) كه هر يك از آنها آرزو دارد هزار سال عمر به او داده شود! در حالى كه اين عمر طولانى، او را از كيفر (الهى) باز نخواهد داشت و خداوند به اعمال آنها بيناست.
انسانِ حریص، برای کسب مال، روی سلامتی، داشتهها و آبروی خودش پا میگذارد، یعنی خودش را برای مال دنیا بیآبرو میکند و تمام عمر خود [که بزرگترین سرمایهاش است] را صرف رسیدن به خواستههای حریصانهاش میکند.
معصومین (ع)، هم راه افراط را و هم راه تفریط را بستهاند، یعنی هم کسانی را که سراغ دنیا رفتهاند از این کار نهی کردهاند و هم کسانی که عزلت نشین شدهاند و به طور کامل از دنیا دست کشیدهاند را منع کردهاند و دستور به اعتدال دادهاند، پس انسان باید از نعماتی که خداوند برای او قرار داده است [«...أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُ...»[2]؛...آنچه پاكيزه است، براى شما حلال گرديده...]، استفاده بکند.
به شهادت قرآن، یهودیان جزء کسانی هستند که نسبت به زندگی و مواهب دنیا حریص بودند و برای رسیدن به خواسته دنیوی خود از هیچ کاری مضایقه نمیکردند تا جایی که طبق آیه مورد بحث (آیه96 بقره)، آرزو میکنند که هزار سال عمر کنند، در حالی که اگر کسی به عالم آخرت اشتیاق داشته باشد و به بهشت و مواهب الهی نگاهی عمیق داشته باشد هیچگاه آرزو نمیکند که هزار سال در دنیا بماند، بلکه کسانی که آخرت را هدف بدانند، همانند امام سجاد (ع)، عرض میکنند که خدایا مادامی که عمر من صرف بندگی و اطاعت تو شود، عمر من را طولانی کن، ولی اگر عمر من چراگاه شیطان شود، جان مرا بگیر؛ «عَمِّرْنِي مَا كَانَ عُمُرِي بِذْلَةً فِي طَاعَتِكَ فَإِذَا كَانَ عُمُرِي مَرْتَعاً لِلشَّيْطَانِ فَاقْبِضْنِي إِلَيْكَ وَ لَوْ لَمْ يَكُنِ الْكَوْنُ فِي الدُّنْيَا صَلَاحاً لِلْعِبَادِ لِتَحْصِيلِ الذَّخَائِرِ لِلْمَعَادِ لَمَا أَسْكَنَ اللَّهُ الْأَرْوَاحَ الْمُقَدَّسَةَ فِي تِلْكَ الْأَبْدَانِ الْكَثِيفَةِ»[3].
امیرالمؤمنین؛ امام علی (ع) فرموده است: «اَللَّهُمَّ اجْعَلْ نَفْسِي أَوَّلَ كَرِيمَةٍ تَنْتَزِعُهَا مِنْ كَرَائِمِي وَ أَوَّلَ وَدِيعَةٍ تَرْتَجِعُهَا مِنْ وَدَائِعِ نِعَمِكَ عِنْدِي»[4]؛ خدایا جانم را اوّل عضو با ارزشى از اعضاى با ارزشم كه از من مىستانى و نخستين وديعه از ودايع نعمتت بر من كه باز میگردانى، قرار بده.
سؤال: مراد از واژه «ألف» در آیه مورد بحث (آیه96 بقره)، چیست؟
پاسخ: واژه «ألف» در آیه مذکور، کنایه از کثرت است و معنای لغوی آن (هزار) مراد نیست. اصولییون معتقدند که عدد، مفهوم ندارد، به این معنا که وقتی گفته میشود که یهود آرزو میکردند که هزار سال عمر کنند، مفهومش این نیست که فقط و فقط هزار سال مراد است و مثلاً هزار و صد سال مراد نیست.
«زحزحة» به معنای دور شدن است و منظور از آن در آیه مورد بحث، این است که هر مقداری هم که عمر یهودیان طولانی شود، نمیتوانند خود را از عذاب الهی دور کنند، یعنی طول عمر نمیتواند جلو عذاب الهی را بگیرد چون طول عمری ارزشمند است که کیفی باشد و طول عمرِ کمّی خیلی مهم نیست.
فعل «یعمّر» از ریشه «عَمر» و «عِمارة» به معنای آبادانی است و «عُمر» نیز به همین معناست چون دوران آبادانی وجود انسان زمانی است که انسان زنده است و حیات دارد، لکن زنده بودن بدن انسان به خاطر روح اوست و زمانی که روح برود، آبادانی بدن و کالبد نیز از بین خواهد رفت.
«الحمد لله رب العالمین»