درس تفسیر حضرت آیتالله حسینی بوشهری (دامت برکاته) موضوع کلی: تفسیر سوره «بقره» تاریخ: 18فروردین 1395 موضوع جزئی: تفسیر آیه 41 مصادف با: 27 جمادی الثانی 1437 سال تحصیلی: 95-94 جلسه: 94 |
«الحمدلله رب العالمين و صليالله علي محمد و آله الطاهرين و اللعن علي اعدائهم اجمعين»
تفسیر آیه41
«وَ آمِنُوا بِمَا أَنْزَلْتُ مُصَدِّقاً لِمَا مَعَكُمْ وَ لاَ تَكُونُوا أَوَّلَ كَافِرٍ بِهِ وَ لاَ تَشْتَرُوا بِآيَاتِي ثَمَناً قَلِيلاً وَ إِيَّايَ فَاتَّقُونِ»[1]؛ و به آنچه نازل كردهام [قرآن] ايمان بياوريد! كه نشانههاى آن، با آنچه در كتابهاى شماست مطابقت دارد و نخستين كافر به آن نباشيد! و آيات مرا به بهاى ناچيزى نفروشيد! (و به خاطر درآمد مختصرى، نشانههاى قرآن و پيامبر اسلام (ص) را كه در كتب شما موجود است، پنهان نكنيد!) و تنها از من (و مخالفت با دستورهايم) بترسيد (نه از مردم).
در جلسه گذشته به موضوع مصدِّق بودن قرآن نسبت به تورات و انجیل، اشاره مختصری شد و این سؤال مطرح شد که آیا قرآن مندرجات تورات و انجیل را تصدیق کرده است یا خیر؟
عرض شد که در برخی از آیات قرآن، مندرجات تورات و انجیل تصدیق شده است که از آن جمله میتوان به آیات ذیل اشاره کرد؛
1- «وَ لَمَّا جَاءَهُمْ رَسُولٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِمَا مَعَهُمْ»[2]؛ و هنگامى كه فرستادهاى از سوى خدا به سراغشان آمد با نشانههايى كه نزد آنها بود مطابقت داشت.
2- «وَ أَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقاً لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ الْكِتَابِ وَ مُهَيْمِناً عَلَيْه»[3]؛ و اين كتاب [قرآن] را به حق بر تو نازل كرديم، در حالى كه كتب پيشين را تصديق مىكند و حافظ و نگاهبان آنهاست.
برخی از مبلغان مسیحی از آیات مذکور به نفع خود استفاده کردهاند و مسأله تحریف تورات و انجیل را انکار کرده و مدعی شدهاند که بعد از بعثت پیامبر اسلام (ص) و نزول قرآن، تحریفی در تورات و انجیل رخ نداده است و اگر تحریفی نیز بوده است مربوط به قبل از بعثت و نزول قرآن است.
در پاسخ به این ادعا گفته شده است که مصدِّق بودن قرآن نسبت به انجیل و تورات، به معنای مساوی بودن این دو کتاب با قرآن یا عدم تحریف آنان نیست زیرا رابطه بین قرآن و بین تورات و انجیل عموم و خصوص مطلق است؛ به تعبیر روشنتر آنچه که در تورات و انجیلِ تحریف نشده، موجود است در قرآن نیز ذکر شده است اما اینگونه نیست که الزاماً آنچه که در قرآن ذکر شده است، در تورات و انجیل نیز بیان شده باشد زیرا هرچند که قرآن مصدِّق کتابهای قبل از خود است اما نسبت به آنان برتری دارد.
به علاوه حضرت عیسی (ع) نسبت به رسول گرامی اسلام (ص)، از عنوان «مبشِّر» استفاده کرده است: «مُبَشِّراً بِرَسُولٍ يَأْتِي مِنْ بَعْدِي اسْمُهُ أَحْمَدُ»[4]؛ بشارتدهنده به رسولى كه بعد از من مىآيد و نام او احمد است.
برخی از مفسرین در رابطه با کلمه «مبشِّر» گفتهاند که اساساً بشارت در مواردی مطرح میشود که انتظار خبر جدیدی وجود دارد لذا اگر قرآن مشتمل بر برنامه تازه نباشد و نسبت به تورات و انجیل مطلب جدیدی نداشته باشد، عنوان بشارت در اینجا معنایی نخواهد داشت.
نکته دیگری که در رابطه با مصدِّق بودن قرآن قابل ذکر میباشد این است که نَسخ برخی از احکام گذشته به وسیله قرآن، منافاتی با تصدیق ندارد زیرا نسخ به معنای تخصیص یا تقیید است و قرآن اصل آن احکام را تأیید میکند اما کارآمدی آن احکام را در مقطع خاصی برمیدارد.
بنابراین، مسیحیت و یهودیت ماندگاری خود را مدیون قرآن میباشند و قرآن است که آنها را احیا کرده است. حتی برخی از دانشمندان مسیحی و یهودی به تردید افتادهاند که آیا حضرت عیسی و موسی (ع) وجود داشتهاند یا خیر اما قرآن ریزهکاریهایی را در مورد حضرت موسی (ع) بیان کرده است که این نکات حتی در کتابهای خود یهودیان بیان نشده است.
نکته دیگر در رابطه با عبارت «وَ لاَ تَكُونُوا أَوَّلَ كَافِرٍ بِهِ» است؛ خداوند در این بخش از آیه مذکور (آیه41 بقره) یهودیان را مورد خطاب قرار داده است و فرموده است که چرا خود را جزء اولین کسانی قرار میدهید که در مقابل قرآن ایستادهاند در حالی که شما اهل کتاب هستید و ادعای دینداری دارید. البته عبارت «أَوَّلَ كَافِرٍ بِهِ» بدین معناست نیست که یهودیان اولین کسانی میباشند که نسبت به قرآن کافر شدهاند [اولین کسانی که نسبت به قرآن کافر شدند، مشرکین بودند] بلکه اصطلاح «أَوَّلَ كَافِرٍ» بیانگر شدت کفر است زیرا یهودیان قبل از نزول قرآن، ادعای ایمان میکردند اما بعد از بعثت و نزول قرآن نسبت به آن کافر شدند.
«والحمد لله رب العالمین»
آرشیو اخبار پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری«دامت برکاته» |
|||||||||
1392 |
1393 |
1394 |
1395 |
1396 |
1397 |
1398 |
1399 |
1400 |
1401 |
اخبار مهر 1400 |
|||||||||
اخبار آبان 1400 | |||||||||
اخبار آذر 1399 | اخبار آذر 1400 | ||||||||
اخبار دی 1399 | اخبار دی 1400 | ||||||||
اخبار اسفند 1399 | اخبار اسفند 1400 |
مدیر حوزههای علمیه کشور با اشاره به اینکه کمیتههایی تشکیل شود که نیازهای متناسب با آموزش و پرورش را در زمینه علوم انسانی شناسایی کند فرمودند: آموزش و پرورش نیازهای خود را بیان کند و حوزه نیز تلاش میکند با تشکیل کمیتهای از صاحب نظران، به بررسی این مسائل بپردازند.
حضرت آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری «دامت برکاته» شامگاه پنجشنبه در دیدار با معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به نگاههای مختلف که نسبت به کتب درسی حوزه وجود دارد، اظهار داشتند: رهبری از منظر دیگری به این کتب نگاه میکنند و معتقد هستند، بخاطر شرایطی که امروز حوزههای علمیه دارد و نیازهایی که احساس میشود بهتر است طلاب این دانش و معلومات را در فرصت زمانی کوتاهتری تعلیم بگیرند.
ایشان با بیان اینکه برای تغییر کتب درسی حوزه نیاز به کمیتهای است که قلم و نگاهی ژرف داشته باشند تصریح کردند: آموزش و پرورش نیز به تغییرات کتب درسی میپردازد و در این زمینه گامهای خوبی برداشته شده است که مایه امیدواری حوزویان میباشد.
مدیر حوزههای علمیه کشور افزودند: دانش آموزان فقط در دوره مدرسه و دانشگاه است که با مسائل اعتقادی و معارفی آشنا میشوند و به همین دلیل باید نسبت به ارائه محتوای معارف دینی دقت داشت. نویسندگان تألیف کتب دینی درسی، دوره فشرده معارف اعتقادی را به صورت تدریجی به دانش آموزان بیاموزند و از پایههای ابتدایی سیر معارف آغاز شود.
معاون جامعه مدرسین افزودند: حتی مباحث مربوط به وقف به گونهای بیان شود که با نگاه وقف آشنا شود.
آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به اینکه در دورهای مباحث دینی به صورت سخت و پیچیده در کتب دینی ارائه شد، ابراز داشتند: سختی و پیچیدگی مباحث دینی جاذبه بین کتاب و دانش آموز را از بین برد و کلاس دینی ساعت خوشایندی برای دانش آموز نبود.
عضو خبرگان رهبری افزودند: نیازی نبود که از اصطلاحات سنگین فلسفی برای دانش آموز استفاده کنیم و باید مباحث دینی را با بیان نرم و روشن ارائه داد.
ایشان در ادامه با بیان اینکه نسبت به تصاویر کتب درسی دقت داشته باشید، ابراز داشتند: از هنر خوب نویسندگی و طراحیهای لازم در پدید آوردن آثار به خوبی استفاده کنید تا دانش آموزان به مطالعه بیشتر تشویق شوند.
مدیر حوزههای علمیه کشور با اشاره به اینکه گاهی زحمات بسیاری برای تألیف کتب صورت میگیرد، اما توجه نداریم که چه کسی میخواهد آن را تدریس کند، فرمودند: تربیت معلم در زمینه تدریس بسیار مهم تر از مسئله تألیف است و دغدغه بعد از چاپ و انتشار کتب را داشته باشید که آیا معلم از خمیرمایه علمی مناسب برای تدریس کتب برخوردار است یا خیر.